Robotar kan bli assistenter i särskolan

Robotar testas i skolarbete inom EU-projektet Emote.
Annons (artikeln fortsätter nedanför)
Annons för PictureMyLife

 

2015-01-28

Ny teknik är hett inom särskolan. Det märks inte minst i planeringen för Särskolans rikskonferens där det kommer att handla om internet, appar - och till och med robotar som assistenter i skolan.

Forskaren Sofia Serholt från Göteborgs universitet kommer att visa upp en robot som utvecklats inom EU-projektet Emote (vilket står för "embodied perceptive tutors for empathy-based learning").

Projektet ska ge svar på om en robot kan hjälpa barn med skolarbetet och om barn kan få social kontakt med en robot.

På rikskonferensen i maj hoppas Sofia Serholt kunna ge preliminär svar på dessa frågor, efter att genomfört en studie i en svensk grundskola.

- Det är ett stort och viktigt EU-projekt som har kommit långt i utvecklingen, säger Tage Gumaelius, programansvarig för Särskolans rikskonferens.

 

Foto
Sofia Serholt kommer till Särskolans rikskonferens och visar upp Emote-roboten. Foto: Laila Östlund.

 

Även en annan talare kommer att fokusera på robotar som hjälpmedel. Det är professor Danica Kragic från KTH i Stockholm som ger exempel på hur långt forskningen har kommit. Hon kommer bland annat att prata om hur olika aktörer kan samarbeta för att förbättra användningen av avancerad teknik.

Ny teknik är förstås mycket mer än robotar. Bodil Jönsson, känd författare och professor emerita, inleder hela rikskonferensen med en analys av vad datorer, internet och smarta mobiler har betytt för skolan.
Bodil Jönsson menar att den nya tekniken har spelat långt större roll än förändringar i läroplaner och betyg har gjort.
"Vi lär som vi lever" är titeln på anförandet som ger en bild av hur utvecklingen i särskolan blir i framtiden med tanke på framtidens teknik och design.

Nätmobbing och andra frågor kring sociala medier är hetare än någonsin. Olle Andrén från Särnät föreläser på rikskonferensen om hur ny teknik faktiskt kan användas mot kränkningar i särskolan. Men då måste särskolan lära sig mer om sociala medier och inte minst vilka rättigheter och skyldigheter som skolan har på området.

Handfasta tips om hur elever kan stimuleras och få stöd i skolarbetet med hjälp av digitala verktyg presenteras av Linda Gullberg som är specialpedagog i Ystad. Hon kommer att visa att digitala verktyg kan vara en viktig del av skolarbetet även utan djupare teknisk kunskap hos läraren.

Tage Gumaelius är mycket nöjd med storsatsningen på digital och annan ny teknik.
- Det är viktigt att skolor och pedagoger tillgodogör sig den snabba utvecklingen så att det också kommer eleverna till godo. Det är för lite om ny teknik i lärarutbildning, menar han.

- Om någon grupp behöver stöd från digitala verktyg och robotar så är det personer med utvecklingsstörning. Jag tror att man i framtiden kommer att kunna ha en egen personlig robot som hjälper till och talar om vad man ska göra, till exempel när man ska gå upp eller äta. Jag vet att man har jobbat mycket med detta i bland annat Frankrike med goda erfarenheter, säger Tage Gumaelius.

Regeringens framtidsplaner för särskolan finns också med i programmet. Helene Öberg, statssekreterare hos Gustav Fridolin på utbildningsdepartementet, medverkar.

Särskolans rikskonferens äger rum på Clarion Hotel & Congress i Malmö den 11-12 maj. Temat för årets konferens är "Särskolan i framtiden ". Konferensen är en årligt återkommande konferens och vänder sig till skolledare, lärare, politiker med flera beslutsfattare. Den brukar samla mellan 500-1000 deltagare från hela landet.

   

Redaktionen

Lägg till ny kommentar

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.

Ren text

  • Inga HTML-taggar tillåtna.
  • Rader och stycken bryts automatiskt.
  • Webbadresser och e-postadresser görs automatiskt om till länkar.
Skriv in din kommentar här.
Genom att skicka in det här fomuläret så accepterar du Molloms användarvillkor.