HejaOlika om LSS-skolan

AVSNITT 6. Artiklarna 28–30 handlar om levnadsstandard, trygghet och möjlighet att delta i det offentliga livet som alla andra. Både i det politiska livet och i fritidsliv samt kulturliv.

AVSNITT 5. Fortfarande är självklara rättigheter som yttrandefrihet, utbildning och respekt för privatlivet starkt begränsade för personer med funktionsnedsättningar. Harald Strand går här igenom artiklarna 21-27 i FN:s funktionsrättskonvention där dessa rättigheter beskrivs.

AVSNITT 4. Artiklarna 12 – 20 i FN:s funktionsrättskonvention handlar om likheten inför lagen och andra rättigheter som våra lagar ger oss. Inte minst personliga rättigheter, där personer med funktionsnedsättningar historiskt haft stora problem att få tillgång till.

AVSNITT 3. Konventionen om rättigheter för personer med funktionsnedsättning består av ett förord och 50 artiklar. Här går Harald Strand igenom konventionens artiklar 5-11, som tar upp övergripande frågor som är viktiga för förverkligandet av alla rättigheter.

AVSNITT 2. Konventionen om rättigheter för personer med funktionsnedsättning består av ett förord och 50 artiklar. Här går Harald Strand igenom konventionens artiklar 1–4, som beskriver de grundläggande principerna.

AVSNITT 1. Efter att ha avslutat LSS-skolan inleder Harald Strand nu en ny utbildning här på HejaOlika. Denna gång om FN-konventionen om rättigheter för personer med funktionsnedsättningar.

Kommuner och Försäkringskassan åberopar inte sällan domar för att ge tyngd åt ett avslag på ansökan om LSS-insats. Detta trots att förhållandena inte är jämförbara. När är domarna vägledande - egentligen?
LSS innehåller en viktig bestämmelse som är både ovanlig och okänd. Lagen ger intresseorganisationer rätt att samverka med kommunen. Harald Strand förklarar hur i lektion 18 av LSS-skolan.
Utgångspunkten med LSS-skolan här på HejaOlika är att visa att lagen inte alls är otydlig! För att förstå lagens mål måste man dock gå tillbaka till LSS-propositionen.
Lektion 16 av LSS-skolan handlar om de allmänna principerna i funktionshinderspolitiken. Hur klarar Sverige av att leva upp till sådana principer som rätten till fri rörlighet, utbildning, arbete och hälsa?