Affärsängeln hittade hem
Efter en bolagsförsäljning för 1,4 miljarder finner Jane Walerud nya skäl att jobba.
Affärsängeln Jane Walerud finner goda skäl att gå till sitt jobb på Tobii.
– Man kommer till en punkt i livet när man ändrar bana och vill satsa på saker som gagnar mänskligheten, säger Jane Walerud, affärsområdeschef på Tobii Assistive Technology, den delen av företaget som sysslar med hjälpmedel.
Hon gjorde sig känd i affärsvärlden genom att bygga upp it-företaget Bluetail som såldes för 1,4 miljarder kronor år 2001, och sedan dess har hon varit styrelseproffs och affärsängel.
– Men att åter bli anställd och få arbeta kändes helt rätt med Tobii. Det är underbart att se att man kan göra skillnad för människor med svårigheter. Och den synen delar jag med alla andra här på företaget, säger Jane Walerud.
Släpper taget om Permobil
I flera år har Tobii använt sig av hjälpmedelsföretaget Permobil som återförsäljare i Sverige, och gör likadant i många andra länder världen över. Men till hösten släpper Tobii taget om Permobil och satsar på egen direktförsäljning i Sverige.
– Det är inte så många i Sverige som använder MyTobii, färre än ett hundratal. Men för dem med de allra svåraste rörelse- och kommunikationssvårigheterna har produkten varit revolutionerande. En flicka som fick sin MyTobii satte igång direkt och det första hon sa var ”Mamma, jag älskar dig”, säger Jane Walerud.
Men det finns inga planer på att vända sig direkt till konsumenterna. Den revolutionerande tekniken, som innebär att vem som helst kan kommunicera bara genom att använda ögonen, är dyr. Om en privatperson vill köpa ett ögonspårningssystem kostar det cirka 170 000 kronor.
– Ingen brukare ska själv behöva bekosta vårt hjälpmedel. Man har så många andra extrakostnader på grund av funktionsnedsättningen. Och i Sverige har vi den fantastiska förmånen att man ska få de hjälpmedel man behöver gratis. Trots att kännedomen om våra produkter ännu inte finns överallt, märker vi att hjälpmedelscentralerna är intresserade och positiva, säger Jane Walerud.
En fördel för Tobii är att man har haft en ”aggressiv” produktutveckling och är ett relativt ungt företag.
– Vi har mycket energi och alla som arbetar här är i 30-årsåldern, förutom jag som är 47, skrattar Jane.
Ännu mer tillgängligt
Ögonstyrningssystemet, ”Eye tracking”, har imponerat på hela världen. Nu satsar företaget på att utveckla och göra det ännu mer tillgängligt. I oktober släpper Tobii helt nya produkter som vänder sig till personer med kommunikationssvårigheter och kognitiva nedsättningar.
– Produkterna har redan lanserats i USA. Vi kommer från Eye tracking-branschen, men har bra insyn i brukarnas behov. Där har vi sett att det finns ett behov att fylla för dem som även har kognitiva svårigheter, säger Jane Walerud.
Tobii C8 och C12 heter de nya produkterna som kan användas för att hjälpa ett barn eller en vuxen att organisera sin vardag och samtidigt vara ett mobilt kommunikationsverktyg.
C8 fungerar som MyTobii men styrs med en tryckkänslig skärm eller annat styrföremål, den går inte att använda tillsammans med ögonstyrning. C12 däremot kan styras både med händerna och med ögonen. På det sättet kan man använda den lilla rörligheten man har när det passar.
– Vi står nu också inför ett stort arbete med att anpassa och göra våra produkter ännu mer tillgängliga. Vi har gjort väldigt mycket och sett stora resultat. Men vi märker en tendens till att vissa brukare inte använder sina hjälpmedel så mycket som de borde, säger Jane Walerud.
Trots allt kan Tobii göra mer vad gäller användarvänligheten. MyTobii kan man själv ställa in efter egna behov, men det behöver bli enklare för brukaren eller brukarens anhöriga att göra de inställningarna.
Tobii ser inte ut att sakta ner på ett bra tag. Nyligen fick företaget in 170 miljoner kronor i expansionskapital från Amadeus Capital Partners och Northzone Ventures samt Invester
Growth Capital som funnits med som investerare sedan tidigare.
– Det här innebär att vi ska expandera stort. Vi började som ett litet svenskt företag, men idag finns vi i länder i hela världen. Nu vill vi bli ännu större och samtidigt utveckla våra produkter, säger Jane Walerud.
Sätter Sverige på kartan
Hon menar att hjälpmedelsföretag som Tobii kan hjälpa till att sätta Sverige på kartan inom handikappvärlden och även gagna brukarna här på hemmaplan extra mycket.
– För det första är det ju väldigt kul att en svensk firma har blivit så pass stor globalt. Samtidigt är det en fördel att hela utvecklingen sitter i Sverige, allt som provas ut utvecklas utifrån svenska mänskliga värden, säger Jane Walerud.