Aj aj, vilken rusning!

Försäkringskassans nya krav på tidrapportering ställer till problem för många assistansanordnare. Men den svällande pappersexercisen har satt fart på nytänkandet.

För programutvecklaren Kaustik AB har det lett till en snabbt växande försäljning av webbapplikationen Aiai.

Förra veckan sattes nytt rekord för inflödet av nya användare av Aiai.

– Vi ökar med ett par hundra användare per vecka just nu och förra veckan var det faktiskt hela 500 personer, berättar Magnus Crossner, vd för Kaustik.

De flesta användare är personliga assistenter som loggar in på webben för att registrera tid. Assistenterna använder systemet gratis. Kaustik tar istället betalt för varje brukare av personlig assistent. Månadskostnaden ligger på 950 kronor exkl moms per brukare.

Aiai har funnits på marknaden i flera år, men nyligen passerat ett par viktiga milstolpar.
Viktigast är att systemets elektroniska signering godkänts av Försäkringskassan. Det betyder att den webbaserade tidrapporten kan användas för att bestyrka att en assistent utfört ett visst antal timmar hos en ersättningsberättigad person.

– Försäkringskassan har ställt till oreda med sina nya blanketter så att nu måste assistansanordnare skriva två olika tidrapporter. Det har blivit enormt krånligt. Men tack vare att Försäkringskassan godkänt Aiai:s elektroniska signatur kan en rapport gå automatiskt till kassan och en annan till företaget, säger Magnus Crossner.

Enligt Crossner är Aiai det enda systemet som hanterar hela processen för assistansanordnare.
– Våra värsta konkurrenter är papper och penna, ibland Excel och diverse lönesystem, men ingen av dem är heltäckande.

Aiai utvecklades av Erik Ljungberg, som är styrelseordförande för Kaustik, som behövde systemet för eget bruk. Till en början var det mest anpassat för enskilda brukare.
– Men nu är Aiai lämpligt att använda även inom de allra största organisationerna, säger Magnus Crossner.

Systemet kan också komma att bli en exportprodukt. Det utvärderas just nu för användning i både England, Irland och Belgien.

Fortfarande är Kaustik ett litet företag, med några miljoner i omsättning. Men framtiden ser lovande ut.
– Vi har goda förutsättningar att bli en snabbväxande gasell, säger Magnus Crossner.