”Alla ska kunna skapa musik med kvalitet”

När logopeden Håkan Larsson är på blixtvisit i Stockholm passar han på att träffa två musikälskare.
De ska få testa ett digitalt musikinstrument som just nu växer fram i arvsfondsprojektet MISK.
Syftet med projektet? Att alla ska kunna skapa musik med kvalitet.

”Var det på Furuboda 2011?”

Emma Bergdahl ler finurligt när Håkan Larsson blundar och letar i minnet för att försöka komma på när de träffades första gången. ”Var det på Furuboda 2011?”.

Emma vet, men hon håller på svaret, och trots att pratdatorn som hon styr med sin headmouse snart är inkopplad vittnar hennes min om att hon vill låta Håkan pinas en liten stund.

Håkan berättar för Emma att alla ljud och den musik som skapas kan anpassas in i detalj för att stämma överens med individens musikaliska uttryckssätt. Foto: Anna Pella

Det märks att de känner varandra väl och att det är ett kärt återseende den här gråmulna novemberdagen i norra Stockholm. Snart har de ändå rett ut omständigheterna, och Emmas kommentar ”Jag var bara en liten skit då” får dem båda att brista ut i skratt. Om en stund ska även Erik Aksberg dyka upp, och även då ska omständigheterna kring när och var de först träffades innebära ett gåtfullt samtal med mycket skratt, men det blir längre fram i reportaget.

Fem olika styrsätt

Håkan Larsson, tidigare intervjuad av HejaOlika, har arbetat med AKK (Alternativ och Kompletterande Kommunikation) och musik som kommunikationsverktyg sedan 1984 då han började arbeta på Furuboda folkhögskola och kompetenscenter.

Med start förra året ingår han i en projektgrupp tillsammans med yrkesverksamma från Eldorado resurscenter i Göteborg och Certec på Lunds Tekniska Högskola, för att utveckla ett digitalt musikinstrument som kan spelas med en mängd olika styrsätt, till exempel headmouse, ögon, röst, ansiktsuttryck, joystick eller touchkontroll.

I instrumentet finns också symboler med olika genres och ljudexempel som man kan använda för att kunna snacka musik, det som även kallas ”musicing”. Foto: Anna Pella

”Det ska låta bra”

Alla ljud och den musik som skapas kan anpassas in i detalj för att stämma överens med individens musikaliska uttryckssätt. För en avancerad användare ska det också gå att komma in ”bakom kulisserna” och experimentera fritt.

– Du kan välja tonart, skala, tempo, bakgrundskomp och olika typer av ljud från en stor ljudbank. Programvaran kommer att vara helt öppen men det kommer också gå att skapa olika vyer så att man kan starta upp den i ett särskilt läge. Vissa börjar enkelt men blir kanske musiknördar på köpet, när de upptäcker att det finns en hel värld bakom, skrattar Håkan.

”Prata musik är också viktigt”

Det har blivit dags. Håkan visar Emma skärmen som redan är inställd för headmouse-styrning. I nederkant syns tre rektanglar i olika färger som alla representerar varsitt ackord och upptill syns olika staplar som beroende på vilken tonart man väljer innehåller tonerna i det ackordet.

Emma har alltid tyckt om musik. Både att lyssna men också att göra egen musik. Foto: Anna Pella
Genom att styra en rund liten kula på skärmen testar Emma sig fram mellan ackorden. Foto: Anna Pella

Genom att styra en rund liten kula på skärmen testar Emma sig fram mellan ackorden och Håkan plockar snabbt upp sin gitarr för att kompa. Emma får snabbt koll på tekniken och de får till en enkel blues. Det låter bra.

På frågan hur Emma tycker att det känns så här långt vänder hon sig med glada ögon mot sin pratdator bredvid och svarar ”bra”. Vill hon testa detta mer framöver? ”Ja!”.

Håkan visar hur han gör för att lägga till ackord, byta ordning på dem eller ändra instrumentljud. Möjligheterna är oändliga. Han visar också symboler med olika genres och ljudexempel som man kan använda för att kunna snacka musik, det som även kallas ”musicing”. Att kunna diskutera det man håller på med är minst lika viktigt, menar han, och får nickande medhåll från Emma.

Spelar med ansiktsmimik

När Emma testat verktyget en stund tar Håkan fram en iPad. Emma skrattar när hon förvånat möter sitt eget ansikte på skärmen, filtrerat med en Ziggy stardust-inspirerad mask.

”Vad coolt!” utbrister Emma när hon får testa att styra instrumentet med ansiktsmimik. Foto: Anna Pella

Så fort hon ändrar min kommer ett musikaliskt ljud, olika beroende på om hon öppnar munnen, flyttar huvudet i sid- eller höjdled, kniper ihop ögonen eller höjer på ögonbrynen.

”Vad coolt!” utbrister hon och Håkan ler:

– Visst är det! Så småningom tänker vi även att visuella effekter ska gå att styra på detta sätt. Man ska kunna skapa en hel konsert som innehåller alla de ljuseffekter Pink Floyd kunde göra på sin tid gånger tusen!

”Jag skulle vilja skapa egen musik”

Emma har alltid tyckt om musik. Både att lyssna men också att göra egen musik.

– Jag tycker om svensk musik. Miss Li, Veronica Maggio och Miriam Bryant är några av mina favoritartister. Jag kan känna igen mig i texterna ibland i vissa låtar. Musik gör mig glad men jag lyssnar också när jag känner mig ledsen.

På det musikläger hon träffade Håkan första gången fick hon prova att spela på ett digitalt musikinstrument, dock inte alls lika avancerat som detta.

– Det här nya instrumentet var roligt att testa, speciellt man kan spela med ansiktet. Jag har aldrig sett något liknande förut så det var jättehäftigt. Jag tror att jag kommer använda det sen när det är klart. Jag skulle vilja skapa egen musik. Det skulle vara roligt att spela med andra också i framtiden, säger Emma.

Erik Aksberg har haft ett musikintresse så länge han kan minnas och han spelar elgitarr på datorn med ögonstyrning och gör egen musik i datorprogrammet Mixkraft. Foto: Anna Pella

”Hur träffades vi?”

På frågan om hur Erik Aksberg och Håkan Larsson träffades första gången uppstår ännu ett samtal präglat av skratt. Ingen vet. Kanske var det på Folke Bernadotte-hemmet i Uppsala när Erik var barn? De är båda lite osäkra på saken. Erik blissar att det troligen är elva år sedan i så fall. De nöjer sig med detta konstaterande och går vidare till anledningen varför de ses idag.

Håkan kopplar ur den headmouse som Emma just använt och kopplar in ögonstyrningen, samtidigt som han berättar om instrumentet Erik nu ska få testa.

Erik kalibrerar ögonstyrningen och börjar sedan spela utan vidare instruktioner. Ganska snart vill han veta hur det ser ut ”bakom” och Håkan byter vy och går in på detaljer som journalisten på plats inte förstår. Erik är däremot med på noterna.

Bakom spakarna finns avancerade inställningar för den som vill. Foto: Anna Pella

Alltid haft ett musikintresse

Erik berättar att han alltid haft ett musikintresse, även om han inte vet vad det kommer ifrån.

– Jag gillar bland annat Gyllene tider, Cornelis Vreeswijk, Ted Gärdestad. Jag spelar elgitarr på datorn med ögonstyrning och gör egen musik i datorprogrammet Mixkraft. Jag tycker att det här nya verktyget är bra. Musik är livsviktigt, säger Erik och Håkan kan bara hålla med:

– Alla ska kunna skapa musik med kvalitet. Det ska låta bra helt enkelt.

Vad är MISK?

MISK kommer kunna användas av personer med mycket sparsam motorik eller kommunikation. Foto: Anna Pella

MISK ett treårigt utvecklingsprojekt finansierat med medel från Allmänna Arvsfonden och står för Musik, Interaktiv design, Sinnesstimulering och Kvalitet. Syftet att ta fram ett multisensoriskt musikinstrument som möjliggör för personer med omfattande kommunikativa, kognitiva och fysiska funktionsnedsättningar att uttrycka sig musikaliskt och kommunicera med andra.

Instrumentet kan användas av personer med mycket sparsam motorik eller kommunikation då en liten input kan ge en tydlig konkret återkoppling i form av musik, ljud, bild och vibrationer.

Projektet är ett samarbete mellan Furuboda folkhögskola i Skåne, Eldorado resurscenter i Göteborg och Certec på Lunds Tekniska Högskola.

När verktyget är klart kommer det att finnas för fri nedladdning tillsammans med detaljerade byggbeskrivningar på Eldorados Resurscenters webbplats.