Nyheter

”Den här gruppen ger tusen gånger mer”


Denna artikel handlar om


Innehåll från NKA
Att vara anhörig

NYTT: Enkät om att vara anhörig under covid-19
Nya webbinarier om anhörigfrågor
Leva Livet – medan det pågår
Föräldrastöd: från kaos till struktur
Fler tips på NKA:s egen temasida




 

Bara Stockholm Top Gymnastics svarade när Riksförbundet DHB sökte föreningar. Nu är verksamheten inne på femte terminen. ”Den här gruppen ger tusen gånger mer än en vanlig grupp”, säger tränaren Maria Lindberg.

Bara Stockholm Top Gymnastics svarade när Riksförbundet DHB sökte föreningar. Nu är verksamheten inne på femte terminen. ”Den här gruppen ger tusen gånger mer än en vanlig grupp”, säger tränaren Maria Lindberg.

Stockholm Top Gym­­nastics har en gymnastikgrupp för barn och ungdomar med språkstörning och hör­selskador.

– Det började med att vi blev uppringda av Riksförbundet för döva, hörselskadade och språkstörda barn, DHB Östra, i Stock­holm. De hade ringt alla föreningar i Stockholm och frågat om någon ville starta en gymnastikgrupp. Alla tackade nej, utom vi. Det här såg vi som ett bra tillfälle att använda våra resurser som tränare, redskap och hallar, säger Ma­ria Lindberg.

Kan bli dyrare
Att ha en grupp för barn med funktionsnedsättningar kan bli dyrare för en före­ning än att ha en vanlig grupp.
– I en vanlig grupp får vi in pengar från fullt betalande barn, cirka 15 stycken. Nu startade vi en mindre grupp som fick lika många tränare. Dessa barn behöver lite mer hjälp och uppmärksamhet, förklarar Maria Lindberg och tillägger:

– Något gott måste man göra för samhället. Jag drog igång den gruppen, tillsammans med min mamma Kajsa Näreskog, som jobbat inom förskolan hela sitt liv, hon har genom åren arbetat med många barn med olika funktionsnedsättningar. Att ha henne med var ett bra stöd och hon är en idéspruta, precis som jag, vilket gör vårt samarbete superkul. Jag kunde inte teckna och saknade insikt och kunskap om den här gruppen, men med mycket energi och viljan att låta alla utvecklas och bli ännu duktigare, så går allt, säger Maria Lindberg.

Att inledningsvis ha hjälp av en tolk var betydelsefullt, bland annat på grund av att man då hade två barn som inte hörde alls.
– DHB Östra anlitade en tolk som kom och var med oss under gymnastiktimmen och som tecknade medan jag pratade till barnen. Även min mamma kunde lite teckenspråk och hjälpte till när tolken var upptagen med andra barn. Det var en ganska häftig upplevelse. Vanligtvis, när man lär ut gymnastik, pratar man mitt i övningarna. Nu fick man strunta i småorden och visa desto mer med sina egna händer, mitt i deras övningar, jag fick helt enkelt tänka efter före, säger Maria Lind­berg.

Under de år som verksamheten pågått har flera barn och ungdomar tillkommit, och några fallit bort.
– Det är superkul att ha gruppen. De här barnen ger tusen gån­ger mer än en vanlig barngrupp. De är så glada under träningen, de skrattar och tjuter. De vill hela tiden göra mer.

Får sällan chansen
Maria Lindberg tror att den stora glädjen delvis beror på att barnen i den här gruppen sällan har möjlighet att göra sådana här saker i vardagen eller i skolan, på förskolan, eller på dagis.

– Vi ger dem utmaningar som de faktiskt klarar av, om än med lite svett och efter upprepade försök. Och vi tar oss tid med var och ett av barnen för att alla ska få synas och höras under den timmen gymnastiken pågår.
Den här terminen har Stockholm Top Gymnastics inte längre någon teckentolk då det endast är barn med språkstörningar i gruppen just nu.

– Vi har fått in syskon till flera av barnen. Jag har förstått att de här syskonen ofta har det lite tyngre i vardagen än många andra. Att även syskonen får vara med gör att föräldrarna får en ledig stund. Och föräldrarna blir överlyckliga när de ser vad vi gör med barnen.

Läraren ringde upp
Att gymnastiken gör påtaglig nytta, råder inget tvivel om.

– Vi hade ett barn som aldrig hade varit med på gymnastiken i skolan på grund av dåligt självförtroende och rädsla för övningarna. Efter en termin med oss så gick han in på golvet på gymnastiken i skolan och med stort självförtroende klarade han alla övningar som läraren hade på schemat. Den förskolläraren ringde upp mig och undrade vad jag hade gjort. Jag gav tips på övningar som vi hade gjort och jag hoppas att hon har stor nytta av dem, säger Maria Lindberg. +

 

ANNONSER
  • Annons för Valjevikens folkhögskola
  • Annons för Mo Gård
  • Annons från Myndigheten för tillgängliga medier
  • Annons för Humanas föreläsningar om LSS
ANNONSER
  • Annons för Tobii Dynavox
  • Annons för Fremia
  • Annons för HD Motion
  • Annons för Mini Crosser X
  • Annons för HEA Medical
  • Annons för STIL
  • Annons för Made for Movement
  • Annons för Primass
  • Annons för Unik Försäkring
  • Etac R82 Caribou tippbräda
  • Annons för CJ Advokatbyrå
  • Annons för JAG
  • Annons för Särnmark
  • Annons för Tidvis