Elrullstol för terräng spränger 300-vallen
Runt 120 exemplar av Zoom Uphill rullar i Sverige, och totalt har det nu sålts 300 exemplar av denna lätta terränggående elrullstol. Detta trots att den enligt Zoomabilitys vd Björn Larsson är ”alltför bra” och därför inte är godkänd som hjälpmedel av svenska landsting.
Den Västerås-konstruerade ”zoomen”, som tar sig fram i terrängen, i sand och snö, lanserades för tre år sedan.
– Den väger 80 kilo, att jämföra med en traditionell elrullstol som ligger på 180. Dessutom går den in i bagaget på en Passat kombi eller Volvo V70, sammanfattar Zoomabilitys VD Björn Larsson zoomens smidighet
I vintras fick stolen och företaget ett stort genombrott i USA. Då skrev den amerikanska välgörenhetsfonden The Independence Fund på ett avtal som motsvarar en dryg årsomsättning för Zoomability, för leverans under första halvåret 2014.
Fonden finns till för att hjälpa amerikanska krigsveteraner. Den erbjuder, på liknande sätt som våra svenska hjälpmedelscentraler, de berörda att välja ett hjälpmedel för ökad rörlighet, och nu finns zoomen med som ett alternativ där.
Även i Sverige har zoomen tagit marknadsandelar, och det finns nu 120 exemplar runt om i landet.
Någon draghjälp av hjälpmedelscentralerna får man dock inte här. Företaget och landstingen har inte kommit överens, vare sig om bidrag till fritidshjälpmedel eller hur fort stolen får gå:
– Den måste gå långsammare, den får inte gå i 20 utan bara i 15 km/h. Men den som kan köra i 20 hänger med sina kamrater när de cyklar… Dessutom får den inte fortsätta att rulla om man släpper gasen, som vi gärna vill att den skall kunna för terrängkörning, förklarar Björn Larsson.
Han menar att den viktiga frågan är att människor borde få bestämma själva vad som är bäst för dem. Zoomability skulle behöva försämra sin produkt för att kunna komma in på den samhällsfinansierade hjälpmedelssidan.
Därmed hamnar man i den märkliga situation att de som vill ha det här hjälpmedlet får vara beredda att själva investera runt 85 000 kronor (nypris, det finns också rekonditionerade zoomar till försäljning för ett lägre pris). Något som förstås begränsar marknaden, men ändå har alltså runt 120 svenskar, barnfamiljer och andra, valt att göra den satsningen.
Snart 300 ute på marknaden men de flesta har sålts till utlandet.
Nästan alla kunder är också ambassadörer för zoomen. En av dem är för övrigt Thomas Fogdö, den tidigare slalomstjärnan som fick se sin elitkarriär abrupt avbruten av en olycka under träning och idag är rullstolsburen och mycket verksam som föreläsare och inspiratör.
På tre år fick 1 000 svenskar provköra Zoom Uphill, och testmöjligheterna fortsätter, bland annat i början av december på Hellasgården i Stockholm som ett sätt att fira 300-jubileet. Vid företagets kontor i Västerås, och på andra platser i Sverige, ges det också möjlighet att testa.
Samtidigt satsar man även på internationell lansering.
– Ja, hur ”hemskt” det än låter så måste man som företag leta andra marknader för att överleva, säger Björn Larsson.
Företag med fem anställda
Zoomability AB i Västerås startades 2011 och har fem anställda och en heltidsanställd konsult. Omsättningen var 2012 ca 4,4 miljoner, 2013 ca 4,5 miljoner och under de tio första månaderna av 2014 10,5 miljoner.
Tillverkningen av Zoom Uphill sker i Byske utanför Skellefteå av Ferex AB.
www.zoomability.com
Sagt om Zoom Uphill
Att vara i skogen, det är jag. Jag har sett skogen men jag har inte varit i den… men nu är jag i naturen… Det var närmast en religiös upplevelse…Det här, det är det närmaste jag kommer att gå idag.
Thomas Fogdö, en av Zoomabilitys ambassadörer