Flytta hemifrån med assistans

Här är tio goda råd till dig som planerar en flytt hemifrån och har personlig assistans.

1. Bestäm tidpunkt för flytt och gör en budget.

2. Fundera över vilka krav som finns, antal rum och andra krav, mark­plan, hiss, utrymningsväg, elrullstol med laddningsplats eller vad det kan vara.

3. Ansök om bostadsanpassning av badrum, trösklar, bredda dörrar eller vad som behövs.

4. Ansök om hjälpmedel, lyftar, badkar, toastol eller vad som behövs.

5. Ansök om fler assistanstimmar, annonsera och anställ assistenter samt utse arbetsledare och vikarier. Ska arbetsledaren ha mobiltelefon?

6. Tänk igenom assistentrummet. Ta ut kostnad för hyra och omkostnader för toapapper, tvål, tvättmedel, handdukar, sänglinne, möbler, dator med mera.

7. Gör ordningsregler för skötsel av hemmet som städ, handling, tvätt med mera. Köp möbler, husgeråd och basvaror.

8. Rekvirera fler nycklar till assistenterna.

9. Ordna med handkassa och kontokort för mat, bensin med mera, och bestäm vem som assisterar vid inköp av kläder m.m.

10. Kom ihåg att ordna med godmanskap. Viktigt med tanke på att kunna teckna till exempel hyresavtal, olika abonnemang, betala räkningar med mera. Kom också ihåg att klargöra detta för assistenterna.