Föräldrar får bättre medicinkoll på internet

Publicerat av
Redaktionen
Dela

Sedan den 28 augusti går det att beställa medicin via internet eller telefon och få den hemskickad med posten. Dessutom finns ett nytt personligt receptregister tillgängligt för alla som internetshoppar.

Apoteket blir nu mer tillgängligt för alla och möjligheten att beställa medicin hemifrån ska bidra till att förkorta väntetiderna i Apotekens butiker.
   
Eva Fernvall, marknadsdirektör på Apoteket menar att man fått positiv respons från kunderna.

– Redan första dagen började några kunder beställa mediciner via internet, säger hon.

Men även skeptiska röster har höjts mot Apotekets nya satsning. Enligt Eva Fernvall handlar det om att man är rädd för att  mediciner ska komma bort i posthanteringen. Vilket hon menar inte kommer vara ett problem.

Hela Sverige kan nu ta del av tjänsten som går att nå via internet eller telefon. Handlar man via internet behövs e-legitimation eller Bank-ID (detta får du hos din bank). För att komma åt telefontjänsten behövs en personlig kod som man får hos det lokala apoteket när man anmäler sig för tjänsten.

– Föräldrar till barn med återkommande läkemedelsbehov kan ha stor nytta av den här tjänsten. Man slipper köer hos apotek och kan istället i lugn och ro beställa hemma från datorn vilken tid på dygnet som helst. Tre till fem dagar senare har man sitt läkemedel i brevlådan, säger Eva Fernvall.

Alla mediciner, såväl receptbelagda som receptfria går att få hemskickade. Förutom narkotiska läkemedel och kylvaror. Dessa måste man fortfarande hämta ut på ett apotek. Men resten av apotekets utbud står till förfogande och nu i starten bjuder Apoteket på portot.

– Om ett halvår när tjänsten kommit igång ordentligt kommer vi ta ut en distributionskostnad på 20 kronor, säger Eva Fernvall.

Hon tror att internettjänsten kommer bli mer populär bland yngre än äldre.

– Vår internettjänst kommer antagligen användas flitigast av föräldrar och kroniskt sjuka arbetsverksamma. För dem som inte är så insatta i datortekniken finns telefontjänsten som ett bra alternativ, säger Eva Fernvall.

Apoteket ser också till att vi inte tappar kontakten med farmaceuter. Kunden erbjuds rådgivning via telefon och inbokade rådgivningsbesök på det lokala apoteket för att få en bra uppföljning och se till att kunderna vet hur de ska använda sina läkemedel ordentligt. Ett personligt receptregister finns även tillgängligt på apotekets hemsida för alla internetkunder där man kan se vad man beställt de senaste 15 månaderna.

– Detta hjälper kunden att själv hålla reda på hur mycket medicin man har kvar att plocka ut, säger Eva Fernvall.

www.apoteket.se

 

Artikeln publicerades 2006-08-29

Publicerat av
Redaktionen
Nyckelord: vård & omsorg