Försäkringskassan försöker stilla stormen – ”gör det som behövs”

Försäkringskassan bemöter Inspektionen för socialförsäkringen.
– Vi vidtar åtgärder för att statistiken ska vara korrekt och stärka kvaliteten i återkraven, säger Fredrik Falk, verksamhetsområdeschef.
Inga exempel på konkreta åtgärder
Svaren tyder dock på att myndigheten vill släta över problem som ISF har pekat ut.
[Artikeln fortsätter efter rosa rutan med länkar.]
Fler artiklar om Försäkringskassans återkrav:
- Försäkringskassans återkrav: Otydliga. Slarviga. Ologiska. Och olika (12 nov 2025)
- Försäkringskassan försöker stilla stormen – ”gör det som behövs” (11 nov 2025)
- Malin Danielsson om felaktiga återkrav: Försäkringskassan måste ta kritiken på allvar (11 nov 2025)
- ”Katastrofala konsekvenser” – V kräver stopp för återkrav (11 nov 2025)
- Ministern är tyst – trots allvarliga fel i återkrav och statistik (10 nov 2025)
- Raseri mot fel i återkrav och statistik: ”Förstör människors liv” (10 nov 2025)
- Nödstopp för återkrav nu! Starka reaktioner på ISF-larm om rättsliga brister (9 nov 2025)
- ISF: Försäkringskassan mörkar egna fel. Enskilda får skulden (8 nov 2025)
- En funkismammas kamp mot Försäkringskassan kan bli vägledande för alla återkrav (20 okt 2025)
- Vänsterpartiet kräver att alla återkrav inom assistans och socialförsäkring pausas (25 sept 2025)
- Vart femte fel är Försäkringskassans – funkisföräldrar hålls ansvariga (16 sept 2025)
- ”Återkravsprocesserna kostar mer än vad staten driver in” (24 juni 2025)
- Fler artiklar om Försäkringskassans återkrav
Några exempel på konkreta åtgärder för att förbättra rättssäkerheten ges inte. Istället säger Försäkringskassan att man ”vidtar de åtgärder som behövs”.
HejaOlika har fått följande svar per mejl.
Hur ser du på att statistiken om vem som orsakat felaktiga utbetalningar är missvisande?
– Det är viktigt att Försäkringskassans statistik är tillgänglig och korrekt, inte minst ur ett förtroendeperspektiv. Försäkringskassans statistik är redovisad utifrån registreringen av den felaktiga utbetalningen medan ISF har tittat på själva utredningarna. Vi ser nu över hur vi fångar statistiken för att den ska vara så rättvisande som möjligt.
[HejaOlikas kommentar: ISF:s rapport från 7 november pekar på att Försäkringskassans redovisning underskattar myndighetens egna fel, och överdriver enskildas fel. Exempelvis anger Försäkringskassan att myndigheten själv har orsakat felen i 7 procent av återkravsärenden inom föräldrapenning. ISF menar att den korrekta andelen är tre gånger högre, 21 procent. Försäkringskassans siffror bygger på förmånshandläggarens initiala bedömning av vem som har orsakat felutbetalningen. ISF anser att redovisningen ska bygga på uppgifter i de fattade återkravsbesluten, där en större andel fel bedöms orsakade av Försäkringskassan. Enligt ISF berörs inte bara de granskade bidragen av den missvisande statistiken, utan motsvarande problem bedöms finnas även inom Försäkringskassans övriga bidrag och ersättningar.]
Hur ser du på att den missvisande statistiken bygger misstro mot enskilda, försvårar deras liv och leder till nya kontrollåtgärder som kanske inte behövs?
– Det är viktigt att Försäkringskassans statistik är tillgänglig och korrekt, inte minst ur ett förtroendeperspektiv. Hur vi redovisar statistiken har inte påverkat hur vi arbetar mot felaktiga utbetalningar och bidragsbrott. Det är viktigt för systemets legitimitet att ersättning enbart utgår till dem som har rätt till den och att bidragsbrott och felaktiga utbetalningar förhindras. Detta för att systemets legitimitet ska upprätthållas.
[Kommentar: ISF betonar att statistiken måste vara rättvisande med tanke på den aktuella samhällsdebatten. Felaktiga utbetalningar får stor uppmärksamhet, och överdrifter kan i förlängningen motivera att stöd till utsatta grupper begränsas.]
”En översyn pågår redan”
Vad kommer Försäkringskassan att göra åt de brister som ISF pekar på?
– Det pågår redan en översyn på Försäkringskassan hur vi jobbar med återkrav. Vi ser bland annat över de beviskrav vi tillämpar, hur vi jobbar med eftergift och våra egna processer. Vi kommer nu att analysera ISFs rapport och vidta de åtgärder som behövs för att både statistiken ska vara korrekt och för att stärka kvaliteten i våra återkravsbeslut.
[Kommentar: Detta svar kommer inte att lugna kritikerna inom funktionsrättsrörelsen och politiken, där många saknar förtroende för Försäkringskassan. Däremot är detta ett svar som ansvariga i regeringen välkomnar, för att slippa agera mot rättsosäkerheten i Försäkringskassans handläggning. Moderaterna motsätter sig ett stopp för återkrav, och innehar både socialförsäkrings- och socialtjänstministerposterna.]
Välkomnar nya sanktionsavgifter
Är det fel att införa nya sanktionsavgifter, som regeringen planerar till juli 2026, så länge det finns så stora brister i handläggning och statistik?
– Reformen om administrativa sanktioner är tänkt att bidra till att förebygga och minska felaktiga utbetalningar och bidragsbrott. Sanktioner är ytterligare ett verktyg i det arbetet och myndigheten välkomnar dess införande. Hur statistiken har redovisats har inte någon betydelse i slutändan för vem som anses orsaka den felaktiga utbetalningen eftersom det senare avgörs vid bedömningen om återbetalningsskyldigheten.
– Men det är självklart viktigt att statistiken redovisas korrekt. Myndigheten har högt ställda krav på sig när det kommer till beslut om återkrav och det är viktigt att vi lever upp till de kraven oavsett sanktionsavgifter eller ej.
[Kommentar: ISF varnar för att de nuvarande bristerna hos Försäkringskassans blir ännu allvarligare om regeringens planer på nya sanktionsavgifter förverkligas, vilket kan ske redan 1 juli 2026. Avgiften ska vara upp till 25 procent av det återkrävde beloppet. Detta ökar betydelsen av att återkraven är tydliga och rättssäkra, så att den enskilde förstår varför kravet ställts, betonar ISF. De nya sanktionsavgifter väntas innebära 10 000-tals nya straffavgifter varje år. De kommer att utdömas av Försäkringskassan utan annan prövning, och gäller även för fel som begås av misstag, utan uppsåt.]
”Vidtar de åtgärder som behövs”
Många vittnar om att Försäkringskassans hantering av misstänkta felaktiga utbetalningar och återkrav förstör människors liv, och är inhuman. Har Försäkringskassan några planer på att förbättra rättssäkerheten för enskilda, och se till att utsatta inte kommer i kläm?
– Vi vet att våra beslut får stora konsekvenser för människors liv. Enskilda ska självklart kunna lita på att de får den ersättning de har rätt till och att våra beslut om både rätten till ersättning och återkrav håller hög kvalitet.
– Samtidigt har Försäkringskassan ett stort ansvar att återkräva skattemedel som har gått ut fel. Att Socialförsäkringens ersättningar går till rätt person är avgörande för systemets legitimitet.
– Det pågår redan en översyn på Försäkringskassan hur vi jobbar med återkrav. Vi ser bland annat över de beviskrav vi tillämpar, hur vi jobbar med eftergift och våra egna processer.
– Vi kommer nu att analysera ISF:s rapport och vidta de åtgärder som behövs för att både statistiken ska vara korrekt och för att stärka kvaliteten i våra återkravsbeslut.
[Kommentar: De som hotas av Försäkringskassans återkrav kommer inte att lugnas av svaret. Risken för att råka ut för retroaktiva och illa underbyggda återkrav kvarstår, om inte regeringen med socialförsäkringsminister Anna Tenje och socialtjänstminister Camilla Waltersson Grönvall går till botten med bristerna hos Försäkringskassan. Hittills har de inte visat någon vilja att göra det. Tvärtom driver regeringen på för att begränsa rättigheter för, och öka kontrollen av, de som har behov av Försäkringskassans bidrag och ersättningar. Camilla Waltersson Grönvall avböjde den 10 november att svara på HejaOlikas frågor.]

Text av Valter Bengtsson
Chefredaktör och ansvarig utgivare för webbtidningen HejaOlika och papperstidningen Föräldrakraft, sedan starten 2006.




