Nyheter

Framtidens skolstöd: mindre undervisningsgrupper och stärkt särskola

Denna artikel handlar om

Utbildningsminister Anna Ekström presenterar nya ambitioner i tilläggsdirektiv till utredning
Anna Ekström. Foto: Kristian Pohl.

Anna Ekström. Foto: Kristian Pohl.

 

Regeringen vill göra det lättare för elever att få särskilt stöd i mindre undervisningsgrupper. Dessutom vill man stärka särskolan.

De nya ambitionerna framgår av ett nytt tilläggsdirektiv från regeringen till ”Utredningen om elevers möjligheter att nå kunskapskraven”.

– Ingen elev ska lämnas efter eller hållas tillbaka. Alla elever ska ges möjlighet att nå målen och få de stödinsatser som de behöver. En del mår bättre och lär sig mer om de får vistas i ett mindre sammanhang. Regeringen vill därför att det ska bli lättare för elever att få särskilt stöd i mindre undervisningsgrupper, säger utbildningsminister Anna Ekström.

Direktivet är ett svar på Skolinspektionens rapporter om brister i skolornas arbete med extra anpassningar och särskilt stöd. Elevers stödbehov utreds alltför sällan, och många får inte det stöd de behöver. Nu vill regeringen utreda om särskilda undervisningsgrupper ibland är bästa lösningen.

För särskolan vill regeringen ha fram nya förslag på hur bedömning och uppföljning av elevernas utveckling kan förbättras.

– Särskolan har utvecklats enormt genom åren men det finns fortfarande mycket kvar att göra. I det starka samhälle vi vill bygga ska varje elev ges förutsättningar att utvecklas så långt det bara är möjligt. Då behöver vi se till att stödet till lärare i särskolan stärks, säger Anna Ekström.

Staten fick nyligen hård kritik från Riksrevisionen för att särskolan ofta missgynnas i olika satsningar.

– Särskolan har utvecklats enormt genom åren men det finns fortfarande mycket kvar att göra. I det starka samhälle vi vill bygga ska varje elev ges förutsättningar att utvecklas så långt det bara är möjligt. Då behöver vi se till att stödet till lärare i särskolan stärks, säger Anna Ekström.

Utredningen ska vara klar 28 februari 2020.

 

Fler artiklar om detta ämne

Harald Strand. Foto: Linnea Bengtsson
Ingen läsa-skriva-räkna-garanti i särskolan: ”Oacceptabelt”
Regeringens tilläggsdirektiv kommer att försena ett införande av garantin i särskolan
Foto: Linnea Bengtsson.
Eleverna i särskolan glöms ofta bort när staten satsar
Riksrevisionen: Grundsärskolan missgynnas när staten utvecklar skolan

 

Annons
Annons för Humana
Annons
Annons för HEA Medical
Annons
Annons för Etac
Annons
Annons för Etac
Annons
Annons för CJ Advokatbyrå
Annons
Annons för Move & Walk
Annons
Annons för Särnmark
Annons
Annons för Tobii Dynavox
Annons
Annons för JAG
Annons
Annons för Primass
Annons
Annons för Tidvis
Partnerinformation från NKA
Att vara anhörig
Nya webbinarier om anhörigfrågor
NKA-podden tipsar om stöd och strategier
Samtalsgrupp – nytt kostnadsfritt stöd
Fler tips på NKA:s egen temasida

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *