Nyheter

Från norr till söder: skolor där alla kan lyckas


Denna artikel handlar om


Innehåll från NKA
Att vara anhörig

NYTT: Enkät om att vara anhörig under covid-19
Nya webbinarier om anhörigfrågor
Leva Livet – medan det pågår
Föräldrastöd: från kaos till struktur
Fler tips på NKA:s egen temasida




Inlednng till Tema Skola i Föräldrakraft nr 6, 2012.

 

Det är orättvist att ett barn som föds in i en viss miljö inte har samma möjligheter till skolgång som andra. Den allra första skoldagen är för de flesta en helt underbar dag men efter några år känner allt för många precis tvärtom att det är så hemskt att de inte vill gå dit mer.

Det är orättvist att ett barn som föds in i en viss miljö inte har samma möjligheter till skolgång som andra. Den allra första skoldagen är för de flesta en helt underbar dag men efter några år känner allt för många precis tvärtom att det är så hemskt att de inte vill gå dit mer.

Så ska barn inte ha det. Det spelar ingen roll om eleven är hörselskadad eller har en neurologisk funktionsnedsättning, alla kan och alla har rätt att få gå i skolan!” Så säger Skolinspektionens generaldirektör Ann-Marie Begler i en intervju med Föräldrakraft och det är en passande inledning till vårt tema.

Vi har gjort nedslag i fyra olika skolor runt om i Sverige. Från norr till söder. De goda exemplen kännetecknas av drivande föräldrar och pedagoger som brinner för sitt jobb. I Umeå har man en fantastisk hörselkompetens och anpassade lokaler, i Stockholm finns det både miljötänk och språkträning, i Helsingborg har man ny teknik i fokus.

Den slutsats vi drar är att där det finns vilja finns det möjligheter. Som på Myrängsskolan där skolan satsar på att ge Elina, 8 år, med Downs syndrom, den undervisning hon behöver för att hon ska kunna gå i vanlig grundskola. Trots att skolan inte har jobbat med Karlstadmodellen tidigare är lärare nyfikna och intresserade redan från start.

Eller Hagaskolan där föräldrarna till barn med hörselnedsättning gick samman för att förklara för kommunen hur mycket det skulle betyda om deras barn hade möjlighet att gå i en skola i hemkommunen istället för att flytta 20–30 mil bort. Sagt och gjort, så uppstod Hörselspåret.

Andra framgångsfaktorer är små klasser och stabil personal, som på Västra Ekoskolan, där man har en familjär atmosfär och där man aldrig tar in vikarier om någon är sjuk utan istället flyttar om befintlig personal mellan förskola, skola och fritids.

Det smarta draget hos Helsingborgs läs- och lärcentrum var att anställa en person som själv vet hur det är att använda teknikstöd i skolan. Joakim Uppsäll-Sjögren har både en cp-skada och dyslexi och är sedan elva år anställd som it-tekniker både på Skol­datateket och på Skriv- och läscentrum i Helsingborg. En riktig eldsjäl som håller sig väl uppdaterad om allt i teknikväg och har ett finger med i det mesta.

Trevlig läsning!
Stina Johansson

 

ANNONSER
  • Annons för Humanas föreläsningar om LSS
  • Annons för Mo Gård
  • Annons för Valjevikens folkhögskola
ANNONSER
  • Annons för Fremia
  • Annons för Unik Försäkring
  • Annons för JAG
  • Etac R82 Caribou tippbräda
  • Annons för CJ Advokatbyrå
  • Annons för STIL
  • Annons för Mini Crosser X
  • Annons för Primass
  • Annons för Särnmark
  • Annons för Tidvis
  • Annons för Made for Movement
  • Annons för HEA Medical
  • Annons för HD Motion
  • Annons för Tobii Dynavox