Guldäggskampanj ska bryta reklamnormer
Att personer med funktionsnedsättning sällan syns i reklam är ingen nyhet. Men nyligen granskade Sveriges kommunikationsbyråer, Komm, 700 slumpmässigt utvalda annonser och fick ett nedslående resultat. Med årets Guldäggskampanj vill man bryta normerna i dagens reklam, det rapporterar Dagens media.
– En utställning i Hötorgets tunnelbanestation i Stockholm lanserar kampanjen den 27 april. På stortavlor lyfts olika normer som vi ser i kommunikation dagligdags fram, tillsammans med en annan bild som inte representerar normen. Syftet är att väcka frågor om över- och underrepresentation i reklamen, säger Jessica Bjurström, vd för Komm, till Dagens media.
Med kampanjen #vemsyns, som genomförs tillsammans med byrån Voltaire, vill man belysa vilken typ av norm som reklamen målar upp idag. Man har granskat 700 annonser i tre av de stora dagstidningarna utifrån kön, sexuell läggning, vikt och funktionsnedsättning.
Resultatet var nedslående i alla kategorier, och när det kom till personer med funktionsnedsättning var det ingen tvekan om att reklamen inte skildrar verkligheten. Endast 0,0015 procent av människorna i annonserna uppfattades ha en funktionsnedsättning, alltså bara två personer bland 1300 i alla annonser.
– I de två fallen fick de representera sin funktionsnedsättning, inte människor i en annons. De fick göra reklam för produkter kopplade till sin funktionsnedsättning, säger Joakim Runesson, planner på Voltaire, till Dagens media.
Kampanjen syftar till att förändra hur reklambranschen visar upp samhället överlag, och en stor del av detta blir att lyfta problematiken med att personer med funktionsnedsättning inte syns i reklam. För att bredda kampanjen och nå ut till en större målgrupp startar man initiativet med en utställning i tunnelbanan i Stockholm.
– Vi vill göra kampanjen så tillgänglig som möjligt eftersom vi tror att det är en fråga som inte bara angår oss som bransch, utan hela samhället. Vi vill vara en del i ett större samtal som redan pågår, utan att komma med pekpinnar, säger Joakim Runeson till Dagens media.
Komm och Voltaire menar att det finns mycket att vinna på att skapa reklam där fler känner igen sig och som känns modern, genom att inte cementera gamla normer.
– Det är branschens uppdrag att skapa modern kommunikation. Att ha relevant kommunikation är ju en del av trovärdigheten för varumärket. Relevans handlar om att vara i takt med tiden och undersökningen visar tyvärr att vår bransch och Sveriges annonsörer inte är det, säger Jessica Bjurström till Dagens media.