Hela högstadiet i en app
Inte hunnit anteckna på lektionen? Tappat bort viktiga papper? Saknas inlästa skolböcker? Kommit efter på grund av sjukdom? Ja, då är det ofta kört för elever som har svårigheter med att läsa, skriva och räkna. Och även om föräldrarna ställer upp så gott de kan räcker det inte för att komma ikapp. Men nu kan allt förändras!
Hanna Harge är en av de många föräldrar som slitit hårt med att stötta i skolarbetet. Det var mellansonen Gustav som behövde extra hjälp på grund av dyslexi.
– Jag köpte de hjälpmedel som gick att få tag i. Att få fram ljudböcker var svårt, ofta hann kursen ta slut innan min son hade fått boken inläst. Gustav upplevde allt som väldigt rörigt, hela vägen genom grundskolan, berättar Hanna Harge.
Under Gustavs högstadietid såddes fröet till en webbtjänst för att underlätta skolarbetet. Hanna grundade Schoolido, inspirerad av sonens visioner om hur skolundervisningen borde gå till.
– När Gustav gick i nian ritade han upp hur han ville att skolan skulle fungera. Han ville ha ett ”dukat skrivbord”, där man kunde hitta allt man behövde och där man fick lära sig på sitt eget sätt.
Problemet för Gustav var inte bara dyslexin, utan även att skolarbetet var rörigt. Om ett papper glömdes eller tappades, ja då var det svårt att få tag i nytt. Och det var oklart hur lärandet var kopplat till målen. Räddningen blev att mamma och morbror Oskar stöttade med läxorna.
Det här samarbetet ledde till Schoolido. När Gustav skissade upp hur han ville ha det – hur det dukade skrivbordet skulle se ut – blev det naturligt att bygga en app för att förverkliga drömmen.
Morbror var verksam inom ett skivbolag och hade färska erfarenheter av digitaliseringen i musikvärlden. Mamma var entreprenör. Och Gustav visste precis hur behoven såg ut.
– Vi byggde en prototyp 2011 och efter att ha testat den ordentligt bestämde vi oss för att ta fram allt som behövdes för att klara NO-ämnena i högstadiet. Webbtjänsten blev klar 2013 och vi tog in finansiärer för att färdigställa Schoolido för alla ämnen i högstadiet, berättar Hanna.
Kan då en ny app utmana den traditionella skolan, så där enkelt?
Schoolido baseras på utvecklingspsykologi, didaktik och begreppsbaserat lärande, betonar Hanna Harge. Det ska garantera att strukturen har en vetenskaplig grund.
Många specialister deltar i framtagningen av allt lärmaterial, ofta fem–tio personer. Och allt följer noga läroplan och kunskapsmål.
Men Schoolido är inte bara digitalisering, det handlar inte om att vanliga skolböcker läggs online. Lika viktigt är att Schoolido har ett flöde som ger sammanhang. Sök på ”atom” så hittar du allt relevant innehåll om detta, i en tydlig struktur, taggat mot läroplanen så att man förstår var innehållet hör hemma.
Idag har Schoolido cirka 30 000 användare. Ungefär hälften är privatkunder som betalar en månadsavgift, medan skollicenser har köpts in av några hundra skolor.
Bland användarna finns även ”hemmasittare”, elever som har slutat gå till vanliga skolan på grund av brister i anpassningen.
Och visst kan man läsa hela högstadiet hemifrån, i appen. Men för Hanna Harge är syftet inte att eleverna ska gå hem och ”schoolidoa” istället för att delta på skolan.
– Lärarna är oerhört viktiga, liksom gemenskapen. Skolan är en viktig plats i sig och därför jobbar vi för inkluderande klassrum, där alla elever kan ha olika lärstrategier, säger Hanna Harge.
Samtidigt har Schoolido funktioner som ska stimulerar till bättre studieteknik. Man får hjälp att leda sig själv och uppmuntras att delta i sociala sammanhang för att hjälpa varandra.
Innehållet motsvarar mer än 8000 boksidor, enligt Hanna, men det är filmer (just nu cirka 400), illustrationer och tal som gör det extra intressant för elever som har andra styrkor än att läsa och skriva.
Allt innehåll kan läsas upp med Readspeaker, en digital röst. Planer finns att läsa in alla artiklar med verkliga röster, som kommersiella ljudböcker.
Att Schoolido är räddningen på högstadiet kan många barn och föräldrar intyga. Det dukade skrivbordet är vad många behöver – både barnen själva och föräldrar som vill stötta.
Trots det tycker Hanna Harge att det ”går segt” att sprida Schoolido. Besluten hos skolor och kommuner tar lång tid. (”Utmaningen är att Sverige bara satsar 27 kronor per elev och läsår för digitala lärresurser”, suckar Hanna.) Och för att driva och utveckla
Schoolido på sikt räcker inte dagens 30 000 användare och några hundra skolor.
– Det är jag och min bror Oskar som finansierade starten med egna pengar och sedan har vi byggt vidare med riskkapital från engagerade personer, som känner för Schoolido i själ och hjärta.
Tekniskt tycks Schoolido vara så robust att buggar i programvaran inte ska störa skolarbetet.
– Allt fungerar bra, säger Hanna Harge. Men vi vill vidarutveckla navigering och användargränssnitt så att det blir ännu tydligare. Vi ska också anpassa ännu mer för specialpedagogiska behov, så att man kan skala bort och individanpassa mer. Vi har precis lämnat in en ansökan till SPSM om finansiering av detta.
Prisad webbsajt. Bland framgångarna för Schoolido finns utmärkelsen Bästa utbildningssajt från Internetworld. Foto: Valter Bengtsson.
Att få ihop innehåll, teknik och navigering till ett perfekt flöde har varit den stora utmaningen.
Ibland har man fått kritik för att ha ”för lite innehåll” och ibland har man avfärdats som ”simpel webbtjänst”.
– Många har felaktigt trott att vårt innehåll är snuttifierat, men då har man bara surfat lite på ytan. Bakom finns ett enormt stort innehåll. Schoolido innehåller mer än läroplanen. Exempelvis är vi de enda som erbjuder träning i nationella prov, säger Hanna.
På gång är ett system för rankning av användare, för att stimulera spontant hjälpande. Ju mer man stöttar andra elever i forum och chat, desto fler ”stjärnor” får man som användare.
Hanna Harge önskar själv att hon och sonen Gustav hade fått bättre stöd under grundskolan.
– Det finns så lite kunskap om dyslexi och man möter ofta attityden att ”du är lat”. Det tar på självkänslan att inte kunna hänga med. Det är otroligt viktigt att få lyckas och kunna visa att det går. Min son fick kämpa hårt och var tvungen att släppa sitt stora intresse för idrott för att kunna hänga med.
Sonen Gustav plugggar idag byggnadsteknik, men är fortfarande med och står för visionerna för Schoolido. Och hörs som speakerröst i vissa filmer.
Schoolido kan ge särskilt bra stöd till elever som har svårigheter att få en helhet och ett sammanhang. Det är viktigt för många som annars tycker skolan är rörig.
– Det är särskilt bra för elever som behöver extra tydlig struktur och fokus, till exempel om man har adhd eller dyslexi eller är hemmasittare av andra anledningar. Och du har alltid tillgång till lärprocessen. Du kan jobba med appen i mobilen på vägen hem från skolan, och göra quiz, om och om igen.
Personlig statistik är också värdefullt för att känna att man lyckas. Och så kan man chatta för att ställa frågor anonymt.
Forumen är värdefulla för elever som behöver extra stöd. Schoolidos medarbetare svarar inom ett dygn och ger personlig guidning, men man får också hjälp av andra elever och föräldrar.
Schoolido är inte skapat för särskolan, men bland licenstagarna finns även någon särskola, som framförallt använder filmerna, som är så bra på att förklara.
Mellanstadiet är nästa etapp för Schoolido – det beräknas vara klart våren 2017. Och även gymnasiet är på gång.
När Föräldrakraft besöker Schoolido har den statliga skolkommissionen nyligen släppt sin första stora rapport om hur Sveriges skolor ska lyftas. Men Hanna Harge är skeptisk och tycker att det är mycket ”prat”.
– Man borde fokusera på de fantastiska digitala resurser som måste in i skolan. IT är det självklara verktyget för att skapa ett multimodalt lärande med film, tal, läsa, skapa, prata med andra och alltid ha det tillgängligt. Skolan måste använda digitala resurser på samma sätt som arbetslivet.
Tyvärr ser Hanna just nu ingen tydlig vilja från politikerna att satsa på digitala resurser.
– Ingen talar om kvalitativa, innovativa lösningar. Schoolido skapades ur ett behov och ett nytt sätt att se på lärandet. Men många är kvar i analogt tänkande. Samtidigt finns kommuner och skolor som vågar gå före. Vi pratar med flera, men det går långsamt.
Samtidigt är hon hoppfull om att det kommer att lossna.
– Det är jag helt säker på. Inom tre år kan Schoolido vara standard på alla skolor. Dessutom finns vi då på fler språk.
Så här funkar Schoolido
Schoolidos rymmer 11 skolämnen för årskurserna 7–9. Varje moment inleds med en sammanfattning, ett syfte och genvägar till quiz och forum. Olika moment kan dela innehåll med varandra eller hänga ihop på andra sätt.
Quizen gör det möjligt att testa om man har förstått innehållet. Varje artikel avslutas med ett självtest, miniquiz, för att se om man har hängt med eller behöver repetera. För moment finns större quix som berör hela området.
Inför nationella proven i årskurs 9 kan man förbereda sig med tidigare öppna prov med svar och kommentarer från lärare.
Om man kör fast kan forumet Schoolroom ha den snabbaste hjälpen.
Innehållet finns i artiklar som man kan ta del av på olika sätt. Det finns texter, bilder, modeller, ljud, filmer och miniquiz. En artikel kan höra ihop med andra artiklar som har andra perspektiv.
Sök-funktionen kan vara snabbaste sättet att hitta det man behöver plugga. Man kan söka på allt från begrepp till hela moment.