Hon gör rekryteringen personligare

Åsa Granbom vill hjälpa andra familjer att rekrytera assistenter. Foto: Anna Pella.

Åsa Granbom.

Ur Tema Assistans i Föräldrakraft nr 4, 2014.

ANNONS

Annons för Humana

ANNONS

Annons för Tidvis

ANNONS

Annons för Särnmark

ANNONS

Annons för Etac

ANNONS

Annons för LSS-skolan

ANNONS

Annons för durewall.se

ANNONS

Annons för Egen assisans

Redan första gången sonen skulle få personliga assistenter bekymrades mamma Åsa över att rekryterings­processen tog så lång tid. Nu har hon skapat en tjänst för den som vill slippa detta men ändå försäkra sig om att rekryteringen blir så bra som möjligt.

Hennes son Jonatan föddes 1998, och vid ett och ett halvt års ålder utvecklade han epilepsi. Trots starka mediciner blev krampanfallen allt svårare att stoppa, och hans tidigare kunskaper och färdigheter försvann alltmer.

Åsa minns inte så mycket från denna turbulenta tid, men upplevde att han slutade prata över en natt. När

Jonatan var runt fem år fick familjen avlastning ett par nätter i veckan, men snart lämnade de in en ansökan om personlig assistans.

Åsa började tidigt fundera över varför rekryteringsprocessen hos assistansanordnaren inte fungerade särskilt bra.

Hon blev förvånad över den låga kunskapen, men också att det tog onödigt lång tid och krävde mycket insatser från henne och Jonatans pappa Lars, trots att ansvaret låg på assistansanordnaren.

2011 startade därför hon och Lars eget assistansbolag.

– Det skulle helt enkelt inte bli mycket mer jobb om vi gjorde allt själva, och nästan alla assistenter hängde på.

Åsa tycker också att fördelarna visade sig direkt.

– Det blev rakare och ärligare kommunikationsvägar och mer konstruktiva möten. Vi kan påverka allt i assistansen. Att sitta på två stolar som arbetsgivare och förälder är inte enkelt, men fördelarna överväger.

 

Planering faller ihop som korthus

Funderingarna kring hur man kan optimera rekryteringsprocessen har också ökat sedan de tog över hela ansvaret själva.

– Rekryteringen är en stor kostnad för alla företag, både ekonomiskt och kunskapsmässigt. I familjer med personlig assistans finns också en psykologisk faktor. Om en assistent saknas eller slutar, faller de flesta familjers vardagsplanering som ett korthus.

Att då i en så pressad situation rekrytera ny personal ser Åsa näst intill som omöjligt.

– Då försöker man bara lösa situationen.

Det Åsa saknade hos assistansanordnaren var förmågan att se till hela familjens behov vid rekrytering, inte bara till barnets, som de ibland inte ens träffat.

– Hela familjen påverkas av dem som jobbar, och det är lättare att tänka att personlig assistans är bra om hela familjens behov är tillgodosedda.

 

Personlig hjälp att hitta assistenter

Efter att ha pratat med andra familjer förstod hon att det fanns ett stort behov av att få personlig hjälp med sin rekrytering av sitt barns assistenter, och därför har hon i dagarna startat en sådan tjänst, med förhoppning att kunna hjälpa familjer i Göteborgstrakten att hitta bra assistenter snabbt och effektivt.

– Man kan känna sig väldigt ensam och sårbar där hemma även om man har ett stort assistansbolag som backar upp. Jag vill försöka minska den ensamheten. Min förhoppning är att man som familj ska känna att man kan få slippa inblandning i annonsering och urval, och att någon annan förstår precis vilka behov man har och kan hitta assistenter som passar hela familjen.

Publicerad:
2014-08-05

Av: Anna Pella

Nyckelord:
assistans, rekrytering


ANNONS

Annons för Egen assisans

ANNONS

Annons för durewall.se

ANNONS

Annons för Särnmark

ANNONS

Annons för Etac

ANNONS

Annons för Humana

ANNONS

Annons för Tidvis

ANNONS

Annons för LSS-skolan