”Hur kan jag arbeta som assistent utan att få ont i kroppen?”

Björn Linde och Andreas Södahl, Momentum Ergonomi och Förflyttning, svarar på läsarnas frågor om ergonomi.

ANNONS

Annons för durewall.se

ANNONS

Annons för Humana

ANNONS

Annons för Aktivera

ANNONS

Annons för LSS-skolan

ANNONS

Annons för Etac

ANNONS

Annons för Särnmark

ANNONS

Annons för Egen assisans

ANNONS

Annons för Tidvis

Björn Linde och Andreas Södahl svarar på läsarnas frågor om ergonomi.

FRÅGA: Jag arbetar som personlig assistent till en flicka som är nio år. Det är inte speciellt tungt men jag får ändå ont i kroppen under och efter arbetet. Jag funderar på om det har att göra med alla vardagsysslorna som jag gör, ge mat, hjälpa till med att sätta på skorna, städa, bädda osv. Har ni några tips på hur jag ska arbeta för att inte få ont?

SVAR: Precis som du beskriver det, är det inte bara tunga arbetsmoment som är påfrestande för kroppen. Att vara i samma position länge eller att upprepa en rörelse många gånger under en dag kan belasta kroppen negativt. Det som kändes lätt i början blir snabbt tungt, musklerna tröttas ut, skaderisken ökar och du kan få ont.

Vi rekommenderar att du varierar arbetsställningarna, så att inte vissa muskler tar all belastning. När du hjälper din brukare med maten är det bra om du varierar sida som du sitter på. Med en höj och sänkbar stol kan du också variera din arbetsställning. Tänk på att ta pauser, “skaka loss armarna” och låt kroppen vila i någon minut om du känner dig trött. Sätt dig framför den du ska mata och om det går ta stöd av bordet.

Ryggen är skapad för att kunna böja och vrida sig. Men om du arbetar länge med något, som när du dammsuger eller om du lyfter något tungt, ska du undvika att böja och vrida dig. Böjda och vridna ställningar ökar belastningen och ger en skaderisk enligt Arbetsmiljö­verket och vi rekommenderar därför att dessa positioner undviks när det gäller långvarigt och/eller tungt arbete.

Hur ska du då göra för att inte böja och vrida dig? Arbeta på samma nivå som din brukare! Höj sängen eller böj på knäna. Om du ska hjälpa din brukare att sätta på sig skorna, sätt dig på knä eller på huk. Du kan också sätta upp brukarens fötter på en pall. Arbeta framför det/den du arbetar med, så slipper du att vrida på ryggen. Var nära! Om du behöver sträcka dig genom att ha raka armar och böja på ryggen så är du alltför långt ifrån.

När du förändrar ett invant arbetssätt kan det i början kännas konstigt men med lite träning så märker du förhoppningsvis att våra tips leder till ett mer skonsamt arbetssätt.

Lycka till!


© HMC Sverige/Ola Kjelbye

Björn Linde och Andreas Södahl, båda sjukgymnaster, driver Momentum Ergonomi och Förflyttning. Med mångårig erfarenhet inom sjukgymnastik, personlig assistans och hemtjänst kommer de kunna svara på era frågor i ämnena förflyttningskunskap, arbetsmiljö och ergonomi.

www.momentumergonomi.se

  

Publicerad:
2015-05-21

Av: Administratör

Nyckelord:
ergonomi, expertsvar


ANNONS

Annons för Humana

ANNONS

Annons för Tidvis

ANNONS

Annons för Aktivera

ANNONS

Annons för Egen assisans

ANNONS

Annons för Etac

ANNONS

Annons för durewall.se

ANNONS

Annons för Särnmark

ANNONS

Annons för LSS-skolan