Inget samråd med funktionsrättsrörelsen när SJ stänger servicecenter
En icke nödvändig kostnad? SJ:s stängning av servicecenter får hård kritik av Synskadades Riksförbund.
– Förvånade att frågan inte har tagits upp i SJ:s samråd med funktionshinderrörelsen där Synskadades Riksförbund ingår, säger förbundsordförande Håkan Thomsson.
Håkan Thomsson delar inte SJ:s uppfattning att det inte finns något behov av fysiska servicecenter.
– SJ:s biljettautomater är inte utrustade med förstoring och uppläst text, säger han.
– Som helägt statligt aktiebolag har SJ en skyldighet att arbeta för full tillgänglighet. Beslutet är ett exempel på att man inte ser svårigheterna för personer med synnedsättning.
Vad händer när center avvecklas redan 1 mars?
Det är redan den 1 mars som SJ stänger sina servicecenter med försäljning av biljetter över disk i Stockholm, Göteborg och Malmö. För biljettköp hänvisas resenärerna till biljettautomater, sj.se, SJ:s app, telefon eller till Pressbyrån och 7-Eleven.
– Många Pressbyrån och 7-Eleven har valt att inte sälja SJ-biljetter, säger Håkan Thomsson.
Vilka problem skapar stängningen?
Håkan Thomsson radar upp flera problem med stängningen av servicecenter:
* Bokning genom SJ:s kundtjänst via telefon sker utan avgift om man har en synnedsättning, men problemen uppstår när biljetterna ska betalas.
* Alla kan inte använda mobilt bank-id och eller slå sitt kortnummer via telefonens knappsats. Svårigheter kan också finnas när det gäller att få tillgång till sin biljett.
* SJ:s bokningssystem via hemsidan har bristande tillgänglighet vid biljettbeställning och betalning.
* Vid biljettbokning via Pressbyrån och 7-Eleven tas en bokningsavgift på 100 kronor ut.
* SJ:s app är tillgänglig för synskadade med uppläst text, men många har fortfarande inte en smartphone eller tillräcklig rehabilitering för att kunna använda den.
* Alla har inte tillgång till eller kan inte läsa sms eller e-post. Då är fysiska pappersbiljetter det enda alternativet.
Är detta ”en icke nödvändig kostnad”?
Enligt SJ kommer det att finnas kundvärdar ute på stationerna och dessa kan hjälpa till med köp och ombokning i digitala kanaler samt köp i biljettautomat.
– Att det här sker redan nu är till stor del en följd av pandemin. Den har slagit hårt mot SJs ekonomi och vi avvecklar nu en icke nödvändig kostnad, säger SJs presschef Tobbe Lundell.
Blir kollektivtrafiken allt mer ojämlik?
SJ:s stängning av servicecenter kan leda till ytterligare ökande ojämlikhet i kollektivtrafiken – vilket den statliga myndigheten Trafikanalys varnade för i maj 2019.
– Personer med nedsatt rörelseförmåga reser mindre kollektivt än övriga befolkningen. Det beror på fler faktorer, men kollektivtrafikens tillgänglighet och användbarhet är en av dem, skrev Tom Andersson, utredare på Trafikanalys i en debattartikel i Dagens Samhälle.