Kalsongen som ger jobb

Företaget Riccoli är redan en spännande och solig entreprenörssaga, trots att företaget bara befinner sig i sin linda. Riccoli drivs av pappa Per och sonen Richard Övermo, ett radarpar som tar emot mig i företagets kontorslokaler i Nacka utanför Stockholm. 

Riccoli utvecklar hjälpmedel åt i första hand personer med liknande funktionsnedsättningar som Richard – begränsad muskelstyrka, oftast rulltstolsburna. I produktportföljen finns förutom underbyxor åt män och kvinnor även klädsel till rullstolar, vilket måttsys på beställning.

Lång och krokig resa
Men det var en lång och krokig resa som föregick att företaget grundades 2004. Per berättar hur avgörande händelser inom familjen, tio år tidigare, stärkte honom i en process i vilken han hade börjat omvärdera ett och annat i sitt liv.
– Jag var involverad i 80-talets ledande modemagasin Clic, i tidningarna Åka skidor och Gourmet, och jag var med i en grupp som arbetade med VM i hästhoppning i Sverige 1990. Jag önskar inte den perioden av mitt liv ogjord, absolut inte, men jag hade börjat uppleva hela den svängen som ytlig och fått nog av allt glitter och glamour, säger han.
Under samma period blev Richards mor plötsligt sjuk, och avled i cancer 1994.
Familjen led således av djup sorg när Per, tre veckor efter hustruns begravning, nåddes av beskedet från neurologen på Huddinge sjukhus att Richard hade Duchennes muskeldystrofi, en muskelsjukdom som innebär att musklerna successivt försvinner.
– Först förstod jag ingenting, det var en chock, säger Per.

Började agera
Men så småningom började Per förbereda Richard och den två år äldre dottern Cecilia – och sig själv – för ett liv efter nya betingelser. Huset i Mälarhöjden söder om Stockholm byggdes om och Per flyttade hem kontoret för att kunna vara hemma mer.
Richard gick i vanlig skola, men att komma ut i arbetslivet visade sig allt annat än enkelt. Richard berättar om hur han gick på söka jobb-program på Arbets­­förmedlingen. Det är svårt att missta sig på hans besvikelse över att programmet, enligt honom, var allt annat än anpassat för personer med hans funktionsnedsättning.
– Jag skulle vara som vem som helst, men jag är inte som alla andra. Jag tvin­ga­des söka jobb varje vecka, jobb som jag visste inte fanns, säger han.
Vid ett tillfälle började han dock hoppas på att han faktiskt skulle få ett riktigt jobb. Arbetsförmedlingen hade ett samarbete med Telia, berättar han, och där skulle man anställa flera personer som var rullstolsburna.
– Men sedan kom man på att lokalerna inte var anpassade för oss, säger han.
 
Beslutsamhet växte fram
Luften gick ur, men ur besvikelsen växte en beslutsamhet: om det nu fanns en möjlighet att utveckla de idéer som Richard och Per bar på, så skulle de ta den.
– Vi hade funderat länge på kalsongen, nu var det dags att satsa lite mer, säger Per.
Med hjälp av en sömmerska som Per kände tog de fram en prototyp till den kalsong som idag är företagets viktigaste produkt. Det som kännetecknar den är främst två saker: omlottöppning med kardborrband och en separat ficka för snoppen i vilken ett droppskydd placeras.
Per visade produkten för ett par läkare på Sofiahemmet och undrade om den inte kunde vara användbar även för andra patientgrupper.
En läkare på urologen på Sofiahemmet meddelade att det finns 800 000 personer i Sverige som lider av inkontinens, eller efterdropp, och av dem är många pensionärer. Efter några textrader om kalsongen i Sveriges pensionärsförbunds tidning blev Riccoli nedringt. Sedan dess har företaget, utan nämnvärd annonsering, sålt över tusen herrkalsonger och snart lika många damunderbyxor.

Gigantisk marknad
Och för Riccoli finns en tänkbar marknad som är många gånger större än den marknad som fanns i åtanke när allting började.
– Vår ambition var att underlätta för Richard och andra i hans situation, säger Per.
Den utmaning som Per och Richard nu tagit sig an går mer ut på att ändra attityder än att sälja.
– Det här är en produkt som är svår att kommersialisera. Även om vi fanns på NK eller Hennes & Mauritz så skulle vi inte sälja så mycket. Det finns nästan ingen som vill tillstå att han har det här prob­lemet. När vi visar upp vår produkt försvinner alltid alla broschyrer. Sedan ringer någon efter någon vecka och jag tycker ofta att jag känner igen rösten, säger Per och skrattar.
Den attitydförändring som måste till, för att fler ska få användning av Riccolis produkt, liknar Per vid introduktionen av kondomen.
– I början gick man och köpte kondomer i all hemlighet i automater. Idag har var och varannan kvinna kondomer i handväskan, säger Per.

Strategin är klar
Riccoli har strategin klar, och Pers erfarenheter från det sena 80-talets och 90-talets näringsliv kommer till sin rätt. Per arbetar medvetet med att etablera kontakter och samarbeten med för företaget viktiga spelare. Nyligen arrangerade företaget tillsammans med SKPF Riccoli Boule Open, och det har långtgående samarbeten med PRO och SPF och flera assistansbolag och äldreboenden. Per har även fått Spinalis, dotterbolag till Karolinska institutet, att godkänna kalsongen.
Nyttan av produkten dokumenteras kontinuerligt och snart kommer Per och Richard att försöka nå ännu fler, bland annat apoteken.
– Vi har gott om solskenshistorier, till exempel om gubbar som slutat gå på Friskis & Svettis, men som nu börjat göra det igen tack vare den här produkten. Men nu gör vi även marknadsundersökningar för att ha torrt på fötterna när vi tar nästa steg, säger Per.
Försäljning över internet kan underlätta, men här har Riccoli ett annat mönster att bryta.
– Pensionärer sitter inte dagligen vid datorn. Om vi håller ut till nästa generation pensionärer så är vi i land, säger Per.
Den unika kombinationen, med omlottöppning och en separat ficka där penis och pung åtskiljs från resten av kroppen med ett tunt material som andas, är nu patenterad. Men hur kan man försvara ett patent inom en trendkänslig bransch som konfektion? Vad händer om modeskaparna ute i Europa tycker att det är trendigt med omlottöppning?

Kombination och funktion
– Vad man kan ta patent på är själva funktionen, i det här fallet kombinationen av omlottöppning och en ficka för inkontinensskydd. Att den kombinationen skulle bli högsta mode har jag svårt att tro, men visst lär det dyka upp kopior av något slag, säger Per.
Riccoli är berett att öka produktionen när, och om, efterfrågan ökar. Och kostnaderna hålls nere, bland annat tack vare produktion i Kina och Tjeckien för herr-  respektive damunderbyxan. +