Hur ska min son kunna behålla dygnspassen?

EXPERTSVAR. Min son har haft personlig assistans i 20 år. Det har fungerat klanderfritt. Nu är det risk att dygnspassen försvinner. Det vore förödande. Vad ska jag göra?

LÄS ÄVEN:
Bara ett avtal klart om dygnspass – fortsatt oro inom personlig assistans

Förödande om dygnspass byts mot olika assistenter

Fråga: Jag är förälder samt god man till min son. Han är nu 40 år, men drabbades som 1-åring av en elakartad hjärntumör vilken, efter operation och behandling, orsakade ett flertal funktionsnedsättningar, som kognitiv nedsättning, svårigheter med balans, syn, hörsel, tal, diabetes, svårbehandlad epilepsi samt hjärntrötthet.

Han har haft personlig assistans i 20 år genom kommunen, vilket har fungerat klanderfritt. Flera av hans assistenter har arbetat under hela denna tid. Assistenterna är som en del av familjen, de skapar trygghet och glädje för honom. De känner till hans sjukdomshistorik, svårigheter, glädjeämnen och de kan se till hans behov och dagsform.

Det är risk att dygnspassen försvinner från och med 1 februari 2024. Något ni säkert känner till. Det skulle vara förödande för honom att kanske ha tre olika personliga assistenter att förhålla sig till per dygn, något som även en neurolog intygat skriftligt.

En central del av personlig assistans är att brukaren kan utforma sin assistans som hen vill utan att behöva ange skäl till varför.

Jag har haft möten med HR-konsult i kommunen, som håller fast vid EU:s direktiv om max 20 timmar, men det finns ju nu ett robust regelverk som efter lokal MBL-förhandling gör det möjligt att jobba 24 timmar för personliga assistenter, ledsagare och avlösare. Vid planering av ordinarie arbetstid och jourpass kan 20 timmar överstigas om det är absolut nödvändigt för att säkerställa den enskildes rättigheter och friheter som följer av lag, vilket jag tycker det gör, med hänvisning till LSS-lagen.

Hur går jag vidare? Ska jag lämna in en ansökan* till kommunen och i sådana fall till vem? HR-chef, verksamhetschef, enhetschef, kommunstyrelse?
Kan jag överklaga vid avslag?

Förälder och god man

* ”Jag ansöker härmed om att assistenter som jobbar hos mig även fortsättningsvis jobbar dygnspass (24-timmarspass). Det är absolut nödvändigt för att jag skall få en fungerande assistans utifrån min funktionsnedsättning och den livssituation jag har. Utifrån LSS 6 § skall jag ”i största möjliga utsträckning ges inflytande och medbestämmande över insatser som ges”.

Svar: Betona att det är nödvändigt med undantag

Det som tidigare möjliggjort så långa arbetspass som 24 timmar i sträck är en tolkning av att man kan lägga dygnsvila och arbete ”rygg mot rygg”.

Till exempel kunde man lägga 11 timmars vila först i det första 24-timmarspasset. Därefter kunde man arbeta 13 timmar. Sen kom dygnsbrytningen, och sen arbetade man direkt 13 timmar nästa 24-timmarspass för att avsluta med 11 timmars vila. Det här var en tolkning som även Arbetsmiljöverket ansåg att man kunde göra.

Dygnspass tidigare

När en person från Sverige misstyckte, och klagade till EU höll EU med och sa att det inte är så arbetstidsdirektivet ska tolkas. Istället måste arbete och vila alterneras så att ovanstående scenario istället blir 13 timmars arbete, 11 timmars vila, 13 timmars arbete, 11 timmars vila.

Dygnspass 2024

SKR och Sobona har förhandlat med Kommunal och kommit fram till ett undantag inom bland annat personlig assistans.

Om en personlig assistent har jour kan arbetsgivaren besluta att den sammanlagda arbetstiden kan uppgå till högst 24 timmar om det är nödvändigt för att säkerställa den enskildes rättigheter och friheter som följer av lag, och inga andra rimliga åtgärder står till buds. Det här kan du läsa mer om i Cirkulär SKR2023/01045. Ett sådant arbetspass måste efterföljas av lika lång vila, dvs minst 24 timmar.

Det är arbetsgivaren ensidigt som beslutar om man vill MBL-förhandla om att få tillämpa det här undantaget. Det går inte att överklaga arbetsgivarens beslut.

Det du kan göra är det du redan har gjort, att försöka göra det så troligt som möjligt att det här är nödvändigt för den assistansberättigade. Även om kommunen skulle gå med på det, är det inte tänkt att vara ett tillsvidarebeslut utan det ska kontinuerligt prövas minst en gång per år. Det ska, som sagt, inte finnas några andra rimliga åtgärder. Alternativet måste inte vara tre personliga assistenter per dag utan kanske två olika personer.

Undantaget strider mot vad EU har krävt av Sverige. Det är inskickat till EU för synpunkter och vi vet ännu inte om det kommer att godtas av EU, men det hoppas vi naturligtvis.

Om den assistansberättigade inte har jour, utan all tid är vanliga assistanstimmar, gäller inte ovanstående. Då kan arbetstiden istället vara max 15 timmar och det enbart om det finns särskilda skäl. Annars är det 13 timmar som gäller, varefter assistenten ska ha sina 11 timmars dygnsvila.

 den privata sidan gäller, eller kommer att gälla, andra men liknande regler. 

.

Anna Barsk Holmbom
ABH Utbildning

Fler expertsvar kan du läsa här