Kan man teckna en försäkring om hållbar kommunikation?

Att bli pappa - den häftigaste övergången i livet? Jonas Helgesson är en av föreläsarna på Kommunikationskarnevalen. Foto: Linnea Bengtsson.

AKK genomsyrar allt på Kommunikationskarnevalen 11-12 maj 2016

ANNONS

Annons för durewall.se

ANNONS

Annons för Humana

ANNONS

Annons för Etac

ANNONS

Annons för LSS-skolan

ANNONS

Annons för Särnmark

Kan man teckna en ”försäkring” för hållbar AKK, så att man slipper hitta på nya sätt att kommunicera varje gång man träffar nya människor?
Det är en av frågorna som lyfts på Västsvenska Kommunikationskarnevalen, konferensen där det mesta har koppling till AKK, alternativ och kompletterade kommunikation. Bland de många föreläsarna finns även Jonas Helgesson (bilden).

Kan man teckna en "försäkring" för hållbar AKK, så att man slipper hitta på nya sätt att kommunicera varje gång man träffar nya människor?
Det är en av frågorna som lyfts på Västsvenska Kommunikationskarnevalen, konferensen där det mesta har koppling till AKK, alternativ och kompletterade kommunikation. Bland de många föreläsarna finns även Jonas Helgesson.

I ett särskilt reportage här på HejaOlika/Föräldrakraft beskriver vi hur "personliga kommunikationspass" är ett av viktigt hjälpmedel. Detta är också något som uppmärksammas stort på 2016 års kommunikationskarneval på Dalheimers hus i Göteborg.

På plats finns Sally Millar, logopeden från Skottland som grundade metoden om kommunikationspass redan på 90-talet. Hon föreläser om fallgropar vid övergången till vuxenlivet för unga som har stora funktionsnedsättningar. Kommunikationspass spelar en viktig roll för att minska problemen genom att på ett enkelt sätt förmedla information om en persons kommunikation.

Övergången från barn till vuxenliv är det övergripande temat när det nu i maj är dags för den 16:e upplagan av karnevalen. En konferens och utställning som blivit den viktigaste mötesplatsen för alla som arbetar med kommunikation för personer med funktionsnedsättningar. Här nedan tipsar vi om några av föreläsningarna.

 

Lyckade exempel på övergången till vuxenlivet

Hur gör man för att fortsätta samverka kring en ungdom med stora funktionsnedsättningar när han eller hon blir vuxen?
Professor Berth Danermark har forskat kring samverkan under flera decennier – och vet att det ställs särskilt stora krav på alla involverade vid övergången till vuxenliv. I sin föreläsning beskriver han utmaningarna och hur de kan hanteras på ett konstruktivt sätt. Konkreta exempel från forskningen kommer att redovisas.

 

Teater som avslöjar verkligheten på jobbet

"Alla hästar är hemma" är namnet på en föreställning som ges av Östra Teatern, som är är känd för att ha gjort en rad uppmärksammade pjäser om hur det kan vara att leva med en funktionsnedsättning.
Alla dessa pjäser är baserade på verkliga upplevelser och den här gången handlar det om Hugo med adhd och lindrig utvecklingsstörning, Anna med Aspergers syndrom och sjuksköterskan Sören. Alla drabbas de hårt av dagens tuffa arbetsmarknad. "Men det finns lösningar. I kommuner, på arbetsförmedlingar och företag där man ser möjligheter istället för problem. Där har man börjat jobba på ett helt nytt sätt", heter det i presentationen av pjäsen.

 

Gode män och LSS-personal lär sig AKK

Medbestämmande är något ett projekt i Växjö satsar på. Det handlar om att gode män och förvaltare åt personer med kommuniktionssvårigheter utbildas i AKK, alternativ och kompletterande kommunikation. Dessutom utbildas man i Samtalsmatte-metoden. Även personal i gruppbostad och daglig verksamhet utbildas.
Linneuniversitetet undersöker samtidigt hur medbestämmandet i LSS-verksamheterna påverkas. Personerna som berörs har främst måttlig utvecklingsstörning och flerfunktionshinder. Om detta berättar Linda Björk, projektledare.

 

En skola där man lär för det riktiga livet

Visst kan en gymnasiesärskola lära för livet. Marie Nilsson, fil mag i specialpedagogik, berättar hur Häggviks gymnasium framgångsrikt utvecklar samarbete, ansvar, kommunikation, kreativitet och reflektion hos eleverna på individuella programmet.
"Hur konkretiserar vi begreppen så att eleverna förstår och blir medvetna om sitt eget lärande? Med filmklipp, bilder, eget tillverkat material samt konkreta exempel vill jag visa hur vi på ett framgångsrikt sätt lyckats med detta i vår klass", berättar Marie Nilsson.

 

Ta vara på AKK-användarens kunskap

Foto.
Sonia Tota, Cecilia Holmkvist och Ulikra Hansson-Andersson arbetar som logopeder vid Grundsärskolans Resursteam i Malmö stad.

Om man använder AKK för att kommunicera är det ofta svårt att möta nya människor. De personer man möter vet ofta inte hur de ska kommunicera och försöker ofta hitta nya sätt istället för att ta vara på AKK-användarens beprövade sätt. Inom grundsärskolan i Malmö har man försökt lösa detta genom att ta fram ett modell för systematisk kartläggning av kommunikativa förutsättningar och behov. Detta som ska fungera som en "försäkring" för AKK-användaren att ha en hållbar kommunikation.
På plats på karnevalen finns Sonia Tota och Ulrika Hansson-Andersson, logopeder på grundsärskolan i Malmö, för att presentera hur man använder kartläggningsmaterialet.

 

Många fler föreläsningar äger rum på Kommunikationskarnevalen. Bland annat finns en föreläsning om "Alfreds kommunikationspass" med 22-årige Alfred Thunberg, hans mamma Gunilla Thunberg och Lotta Larsson på Bräcke diakoni. Se även vårt reportage om Alfred!

Avslutar karnevalen gör Jonas Helgesson som berättar om livet kanske häftigaste övergång: den om att bli pappa – och inte minst hur hans dotter har förändrat hans perspektiv på livet.

 

LÄS MER.
På Dart:s webbplats finns mer information om karnevalen och en länk till ett program som kan laddas ned.

   


ANNONS

Annons för LSS-skolan

ANNONS

Annons för Etac

ANNONS

Annons för Särnmark

ANNONS

Annons för durewall.se

ANNONS

Annons för Humana