Kan skolan skapa ökad adhd-medicinering? | HejaOlika

Kan skolan skapa ökad adhd-medicinering?

Socialstyrelsen söker efter nya förklaringar till de stora skillnaderna över landet

ANNONS

Annons för USKA

ANNONS

Annons för tillganglighetsguide.se

ANNONS

Annons för Särnmark

ANNONS

Annons för Etac

ANNONS

Annons för Krisberedskap för personer med funktionsnedsättningar

ANNONS

Annons för Humana

ANNONS

Annons för CJ Advokatbyrå

ANNONS

Annons för LSS-skolan

Det är stora skillnader i förskrivningen av adhd-läkemedel. I vissa delar av landet är det en av tio pojkar i åldern 10-17 år som får adhd-läkemedel medan det i andra delar är färre än tre procent, rapporterar Socialstyrelsen.

Nu vill myndigheten undersöka vad skillnaderna kan bero på.

– I delar av landet där det finns en hög förskrivning förskrivs alla, oavsett inkomstnivå, mer adhd-läkemedel. Det tyder på att andra faktorer än enbart socioekonomiska inverkar på både hög respektive låg förskrivning, säger Peter Salmi.

– Vi kommer nu att gå vidare och titta på hur faktorer som skolmiljöer eventuellt bidrar till en djupare förståelse för varför de här skillnaderna förekommer.

 

Läs mer

Socialstyrelsen: Flera orsaker till stora skillnader i förskrivning av adhd-läkemedel

Publicerad:
2018-11-01

Av: Valter Bengtsson

Nyckelord:
ADHD, NPF - neuropsykiatriska funktionsnedsättningar, Peter Salmi, Socialstyrelsen, läkemedel, skola


ANNONS

Annons för LSS-skolan

ANNONS

Annons för Humana

ANNONS

Annons för CJ Advokatbyrå

ANNONS

Annons för tillganglighetsguide.se

ANNONS

Annons för Krisberedskap för personer med funktionsnedsättningar

ANNONS

Annons för USKA

ANNONS

Annons för Etac

ANNONS

Annons för Särnmark

Senaste nytt. Helt gratis. Direkt till din mejlbox en gång per vecka.

STÄNG
Skip to content