Krogarna som inte släpper in rullstolar hängs ut på webben

Ägaren till restaurangen Belllini Göteborg har precis fått ett oönskat brev från GIL i Göteborg. Och samtidigt har restaurangen hängts ut på webben som otillgänglig. Detsamma gäller ytterligare ett par restauranger som inte går att besöka med rullstol.

– Att hänga ut restaurangerna är ett bra sätt att visa att det inte är okej att diskriminera folk varenda dag, säger Anders Westgerd, verksamhetsledare på GIL som denna vecka drog igång kampanjen ”Alla ska fram”.

Samtidigt lyfter GIL fram restauranger som INTE utestänger någon med rullstol. Sedan i måndags tipsar GIL därför om att Bishops Arms välkomnar restauranggäster med rullstol.

Under sammanlagt tio veckor kommer GIL att inventera den fysiska tillgängligheten på krogar runt om i Göteborg och Varberg.

– Detta är första gången som någon gör en liknande kampanj där man är så obekväm att man publicerar och hänger ut de dåliga exemplen, säger Anders Westgerd.

– Som krogägare kommer man inte att vilja hamna på listan över uthängda utan kommer förhoppningsvis att göra något åt hindren. Vi förmedlar också tips och kontakter till restauranger som vill ha hjälp.

När kampanjen är över senare i höst kommer inte pressen att upphöra. GIL kommer att följa upp om det görs förbättringar eller inte.

Senare i höst kommer GIL att utse en vinnare av det nya Alla ska fram-priset.
– Den mest innovativa krogen kan få ett pris på 50 000 kronor. Priset kan delas mellan flera och det står alla fritt att söka, säger Anders Westgerd.

Behövs det innovationer – finns det inte tillräckligt med bra lösningar redan?
– Det finns säkert lösningar som ingen tänkt på tidigare, kanske en fiffig variant på dörren eller rampen. Det får kampanjen utvisa.

Är det så klokt att hänga ut restaurangerna?
– Jag tror det är det mest effektiva och än så länge har vi fått positiva reaktioner. Men det är klart man får vara beredd på att folk blir förbannade. Det är något vi räknar med, å andra sidan hjälper vi gärna till att göra krogarna tillgängliga. Att alla ska åtgärda enkla hinder som 1-3 trappsteg är inte oskäligt att kräva.

Enligt den nationella handikapplanen skulle alla enkelt avhjälpta hinder vara åtgärdade senast i år.
– Vi vet att det är många som helt låtit bli att åtgärda problemen med tillgängligheten kring och i sin restaurang; kanske av lättja, oförståelse eller okunskap. Det vill vi försöka ändra på, säger Anders Westgerd.

Här kan du se vilka krogar som diskriminerar enligt GIL:s kampanjsida http://www.gil.se/blog.aspx