Lång väg till körkort och frihet

Anna Falk ville precis som sina jämnåriga kompisar ta körkortet så snabbt hon bara kunde. Men Transportstyrelsens handläggningstid för körkortstillståndet drog ut på tiden. I hela nio månader fick hon vänta medan det för vännerna bara tog några veckor.

– Jag mådde riktigt dåligt över att det var en sådan skillnad på handläggningstiderna beroende på om man hade en funktionsnedsättning eller inte. Alla kompisar hann ju före medan jag bara gick och väntade. Och hela körkortsprocessen blev uppskjuten.

Att behöva stöta på patrull i form av en saktfärdig myndighet när hon själv ansträngt sig till det yttersta för att följa alla regler och instruktioner, var det absolut jobbigaste momentet, menar hon. Uppkörningen däremot gick galant. Likaså teoriprovet.

Bilen från jobbet
Nu ser hon fram emot att kunna köra bil till och från receptionistjobbet på Ängabo vårdcentral strax utanför Alingsås. Helt nyligt fick hon också ett glädjande besked om en förlängd anställning.

– Jag känner en sådan lättnad över att slippa åka med de allmänna färdmedlen. Eftersom jag är paraplegiker och använder rullstol, har det varit tufft att ta sig fram, framför allt vintertid.

Pappersexercis
Efter att ha samtalat en stund med Anna Falk råder det inga tvivel om att hon är en fena på att organisera. Att ta körkortet kräver nämligen en hel del pappersexercis och telefonerande. Av sin mamma fick hon tipset att söka fondmedel för att bekosta körlektionerna. Sagt och gjort, Anna Falk googlade efter lämp­liga fonder och stiftelser med Alingsåsanknytning. Därefter skic­­kade hon in de dokument som krävdes och ett personligt brev. Hon fick ganska snabbt pengar beviljade. Check!

För det andra ska ansökan om körkortstillstånd kompletteras med hälsodeklaration, syntest med mera. Ansökan om bilanpassning kräver uppgifter om sparande, värdepapper, aktivitetsstöd, inkomst med mera, vilket Anna Falk efter flera telefonsamtal till handläggare på försäkringskassan och Transportstyrelsen, skickade in. Check!

Ingen bilskola
För det tredje finns det ingen bilskola i Alingsås som har anpassade bilar så Anna Falk fick googla på anpassade bilar och trafikskolor för att hitta rätt. Hon fann en i Göteborg.
Check!

– Att skicka in alla papper till För­säk­ringsassan var mindre roligt, det var otroligt många papper att fylla i och uppgifter att beställa från exempelvis banken.

Anna Falk tipsar om att det är bra att vara väl förberedd på vad myndigheterna vill veta redan före det första samtalet. Var också noga med att alltid avsluta med att fråga om det är något mer man ska skicka in.

– Ibland berättar de inte allt om du inte ställer de rätta frågorna. Jag ringde flera gånger till dem. Försäk­rings­kassans hemsida är lite svår att hitta på så jag föredrog att prata direkt med en handläggare. Ibland kan man tro att allt är inskickat men så ringer de och ber om ytterligare något dokument som man har missat. Om man har möjlighet så är det bra att direkt anteckna det som handläggaren säger.

Besökte Mobilitetscenter
I väntan på körkortstillståndet, besökte hon även Mobilitetscenter i Göteborg.

– Där har de en körsimulator med handreglage som man kan övningsköra i. Man får prova att köra i stadstrafik, lands­vägskörning, i olika vädertyper och väglag.

Kontakten med körskolan och lärarna beskriver Anna Falk som enbart positiv.

Jättesnälla
– Lärarna var jättesnälla och månade verkligen om allas bästa. De stod på min sida och det var aldrig någon fördröjning. Den körskolelärare som jag hade var väldigt lugn och kontakten med henne funkade jättebra. Jag övningskörde en till två gånger i veckan i ungefär ett år och det är nästan lite tråkigt att inte åka dit mer.

Teorin pluggade hon via nätet.
– Det var också jättebra, då slapp jag åka ända till Göteborg.

Samtidigt som Anna Falk fick klart att hon var beviljad körkortstillstånd, skickade hon in blanketter om bilstöd till Försäkringskassan. Man kan få upp till 100 000 kronor i bidrag beroende på vilken inkomst man har.

– De anpassningar som jag behöver är bland annat justerbart passagerarsäte, handreglage och rattkula. Passa­gerar­sätet måste kunna justeras för att jag ska kunna lyfta in rullstolen. Jag hoppar själv över från rullstolen till förarsätet, säger hon.

I mars klarade hon teoriprovet och när denna tidning utkommer har hon hämtat ut sitt efterlängtade körkort hos polismyndigheten.
– Det känns väldigt bra, det är en enorm frihetskänsla. +