”Låt föräldrarna slippa slåss för parkeringstillstånd”
Föräldrar till barn med funktionsnedsättningar ska inte behöva lägga en massa tid på att söka och överklaga för att få parkeringstillstånd. Det säger Barbro Westerholm, socialpolitisk talesperson för folkpartiet.
Hon har reagerat starkt på att Transportstyrelsen har skärpt reglerna för parkeringstillstånd för personer med funktionsnedsättningar.
Skärpningen har bland annat drabbat familjer som har barn med Duchennes muskeldystrofi. Förr avled barnen i tonåren, numera kan de med medicinering och hjälpmedel uppnå sin trettioårsdag.
Kommuner har sagt nej till parkeringstillstånd för föräldrarna. Och vid överklaganden har även länsstyrelser och Transportstyrelsen sagt nej.
– Skälet är att pojkarna i sina rullstolar och permobiler inte anses vara värnlösa utan kunna ropa på hjälp om det händer dem något under tiden de väntar på att en förälder eller annan bilförare letar rätt på parkeringsplats, skriver Barbro Westerholm på webbtidningen allehanda.se.
– Grundliga läkarintyg och intyg från arbetsterapeuter om pojkarnas dåliga muskulatur och rörelseförmåga har inte hjälpt. Hänsyn har inte heller tagits till att de bilar föräldrarna måste ha för att kunna få in permobiler är extra stora och höga och kräver mer plats än vanliga bilar. En del parkeringshus har till och med så låga tak att bilarna inte går in, skriver Westerholm.
Hon noterar att Transportstyrelsen äntligen, efter ett år av överklaganden, ”har veknat” och gett föräldrarna till en pojke med Duchennes parkeringstillstånd.
– Jag hoppas att styrelsen nu informerar alla kommuner att parkeringstillstånd bör beviljas familjer med söner med denna sjukdom. De här föräldrarna har det tungt nog ändå att få vardagen att fungera och ska inte behöva lägga ner en massa energi på att söka och överklaga en sådan sak som parkeringstillstånd. Detsamma gäller det hundratal neurosedynskadade vi har i Sverige, skriver Westerholm.
Hon påpekar att det knappast innebär någon uppoffring för kommunerna att bevilja tillstånden.
– Kommunernas ekonomi kan inte gå överstyr för dessa cirka 300, högst 400 parkeringstillstånd. Det handlar i snitt om ett per kommun, skriver Barbro Westerholm.
Handikapporganisationer som RBU har protesterat mot Transportstyrelsens hårda linje. Nyligen tilldelades Transportstyrelsens det nya priset ”Årets stackare” av RBU.
Motiveringen till priset löd: ”För att Transportstyrelsen nekar barn med omfattande rörelsehinder att få handikapparkeringstillstånd med hänvisning till att de ska vänta själva på trottoaren medan föraren parkerar bilen. Det tycker vi är puckat!”