”Love har lärt mig mer än jag nånsin kan lära honom” –Personliga assistenten | HejaOlika.se
Reportage

”Love har lärt mig mer än jag nånsin kan lära honom” –Personliga assistenten

Publicerat av
Anna Pella
Dela

Personliga assistenten och samordnaren Mattias Vesterberg:

Jag jobbar som personlig assistent och personlig samordnare hos en 23-årig kille som heter Love Molin. Jag assisterar honom med att kompensera hans funktionsnedsättningar så att han kan ta plats i samhällslivet som andra.

Att arbeta med barn och unga med funktionsnedsättning

I detta tema har vi samlat berättelser från eldsjälar som verkligen brinner för sina jobb. Möt clownen, läkaren, assistenten, pedagogen med flera. Vad lär man sig av att möta funkisfamiljerna genom medgångar och motgångar?
Fler artiklar ur temat som ursprungligen publicerades i Föräldrakraft nr 3, 2019.

Tidigare bodde jag i Malung och jobbade med olika ströjobb som till exempel anläggningsarbetare och städare, men jag tröttnade på det och begav mig till Stockholm. Jag ville byta bransch totalt så jag sökte olika jobb som personlig assistent på Arbetsförmedlingen.

Jag älskar musik och har även jobbat lite som privat musiklärare. Love såg min ansökan och ringde upp mig och berättade lite om sig själv och att han spelade mycket musik.

Alternativ kommunikation

Han berättade också om sin kommunikation (alternativ kommunikation där han pratar med blinkningar) och det ihop med hans musikintresse gjorde mig direkt intresserad.

Det roligaste i mitt arbete är att Love visar mig vägen kring vad som ska göras och inte. Att få ta del av hans liv och inte bara stå utanför och titta på, och att assistera Love med att göra skillnad i samhället både kring frågor om assistans och mänskligt bemötande.

Det svåraste i mitt arbete är att lämna mig själv, mina värderingar och åsikter utanför, så att jag inte påverkar Loves personlighet.

Bemöta fördomar

En annan svår sak med mitt yrke är att få samhället att förstå att annorlunda inte är konstigt – det är normalt, och att bemöta det istället för att ignorera det. För vad är egentligen annorlunda?

Det Love har lärt mig kan jag inte sätta ett pris på. Med andra ord, Love har lärt mig mer än vad jag någonsin kan lära honom.

 

Fler artiklar om detta ämne

aDIudGItaGVhZGluZ1tkYXRhLXRvb2xzZXQtYmxvY2tzLWhlYWRpbmc9IjIwYTYxZTA3YzQxOTQ5MzVkYzJkYWNiNDM4Njc3Nzc0Il0gIHsgZm9udC1zaXplOiAyNHB4OyB9ICBAbWVkaWEgb25seSBzY3JlZW4gYW5kIChtYXgtd2lkdGg6IDc4MXB4KSB7ICAgfSBAbWVkaWEgb25seSBzY3JlZW4gYW5kIChtYXgtd2lkdGg6IDU5OXB4KSB7ICAgfSA=
aDIudGItaGVhZGluZ1tkYXRhLXRvb2xzZXQtYmxvY2tzLWhlYWRpbmc9IjIwYTYxZTA3YzQxOTQ5MzVkYzJkYWNiNDM4Njc3Nzc0Il0gIHsgZm9udC1zaXplOiAyNHB4OyB9ICBAbWVkaWEgb25seSBzY3JlZW4gYW5kIChtYXgtd2lkdGg6IDc4MXB4KSB7ICAgfSBAbWVkaWEgb25seSBzY3JlZW4gYW5kIChtYXgtd2lkdGg6IDU5OXB4KSB7ICAgfSA=
”Jag visste att jag ville jobba med barn” –
Specialistsjuksköterska
Trots svåra utmaningar finns det utrymme för glädje och skratt. Alla barn är olika och har olika behov.
aDIudGItaGVhZGluZ1tkYXRhLXRvb2xzZXQtYmxvY2tzLWhlYWRpbmc9IjIwYTYxZTA3YzQxOTQ5MzVkYzJkYWNiNDM4Njc3Nzc0Il0gIHsgZm9udC1zaXplOiAyNHB4OyB9ICBAbWVkaWEgb25seSBzY3JlZW4gYW5kIChtYXgtd2lkdGg6IDc4MXB4KSB7ICAgfSBAbWVkaWEgb25seSBzY3JlZW4gYW5kIChtYXgtd2lkdGg6IDU5OXB4KSB7ICAgfSA=
”Jag tror att jag blivit mer fördomsfri”
– Barnsjuksköterskan
Varje familj har en urkraft, och sin specifika definition om vilka de är och vad som är viktigt.
”Jag har lärt mig att ingenting är omöjligt”
– Specialpedagogen
På Tittut kunde vi vara kreativa och erbjuda föräldrar och barn en plats ”att bara vara på”
”En kommunikationslösning kan påverka hela livet”
– Logopeden
”Jag har lärt mig mest av bråkiga mammor. De har gnistan kvar och ofta en förmåga att se hela personen.”
”De här barnen blev mitt stora intresse och utmaning”
– Habiliteringsläkaren
Någon har sagt: ”Man får inte bli så profes­sionell att man glömmer att vara människa.”
”Så här vill jag arbeta med musikterapi, som ett sätt att vara tillsammans”
– Musikterapeuten
Musiken fungerar som ett bärande ramverk som kan trösta eller skänka en stund av glädje.
”Det bästa med jobbet är att få familjerna att tänka på något annat”
– Clownen
Vi frågade sjukhusclownen Niklas Lindgren och åtta andra personer som arbetar med barn och unga med funktionsnedsättning om hur de hamnat i sitt yrke och vad det har gett dem.
”Absolut roligast är att få vara delaktig i elevernas framsteg” – Specialläraren
Att arbeta med elever med svåra funktionsnedsättningar ger mig mycket glädje

Artikeln publicerades 2021-02-19