LSS-skolan 2024: 4. Ledsagarservice och kontaktperson

Lektion 4 av LSS-skolan tar upp insatserna ledsagarservice och kontaktperson. Det är två insatser som ska göra det möjligt att delta fullt ut i samhällslivet trots funktionsnedsättningar.

Detta krav finns även i FN-konventionen om rättigheter för personer med funktionsnedsättning, ofta kallad Funktionsrättskonventionen, där artikel 3 c beskriver kravet på fullständigt och faktiskt deltagande och inkludering i samhället.

Domstolars praxis stämmer dåligt med LSS och med Funktionsrättskonventionen. Kommunala riktlinjer begränsar, vilket strider mot lagens intentioner.

Vad innebär ledsagarservice och kontaktperson enligt LSS?

Insatserna ledsagarservice (paragraf 9.3) och kontaktperson (paragraf 9.4) är förhållandevis små, både mätt i antal personer och i kostnad. Antalet personer som utnyttjar ledsagare genom LSS är cirka 6 400. Antalet personer som har kontaktperson genom LSS är cirka 17 000.

Båda insatserna har minskat de senaste åren. Befolkningstillväxten i Sverige är drygt en procent per år vilket gör att minskningen är ännu större än de absoluta talen.

Ledsagarservice har minskat med 27 procent på 13 år, och plussar jag på befolkningsökningen blir det en minskning med mer än 30 procent.

För kontaktperson har minskningen skett efter en topp år 2012 på 19 700 personer till 17 000 personer år 2022, det vill säga en minskning med 13 procent. Även här är minskningen egentligen ännu större, med tanke på befolkningstillväxt.

Av totala LSS-kostnaderna utgör de två insatserna tillsammans 1,5 procent.

Vad är målet med ledsagarservice och kontaktperson?

Insatserna har som mål att bryta isoleringen och ge delaktighet i samhällslivet för personer med funktionsnedsättning. Insatserna ska möjliggöra externa kontakter och att kunna delta i olika aktiviteter och få ingå i en gemenskap med andra utanför sina LSS-verksamheter. Man ska inte utestängas från samhällets utbud av fritidsaktiviteter.

Dessa enkla och förhållandevis billiga insatser är väl inget problem? Tyvärr ser vi att kommunerna begränsar dessa insatser allt mer. Till exempel har kommunerna självsvåldigt, med viss hjälp av förvaltningsrätterna, bestämt att de som bor i gruppbostad inte ska ha ledsagning eller kontaktperson.

Ett annat problem är att kommuner inte behöver betala ledsagares utgifter, efter en dom i HFD, Högsta förvaltningsdomstolen. Idag är det ungefär var femte kommun som utnyttjar denna dom för att slippa betala.

Länsförbundet FUB Stockholms undersökningar visar att skillnaderna mellan kommunerna är stor, trots att samma lag gäller för alla. Antalet LSS-domar i förvaltningsrätterna har tredubblats sedan år 2010! Många av dessa avser ledsagare eller kontaktperson.

Kvinna i rullstol tillsammans med andra personer. Foto: Envato.
Syftet med ledsagarservice och kontaktperson är alla ska kunna delta i olika aktiviteter och få ingå i en gemenskap med andra. Foto: Envato.

Ledsagarservice (insatsen ledsagarservice, § 9.3)

Ledsagarservice är en viktig insats för personer med funktionsnedsättning ska kunna delta i det allmänna samhällslivet. Detta stöds också av FN-konventionen om rättigheter för personer med funktionsnedsättning.

Det har uppstått en felaktig ”praxis”; att de som bor i en gruppbostad inte ska kunna få ledsagarservice, utan att detta ska utföras av personalen på bostaden. I verkliga livet täcks inte detta behov i det ordinarie stödet på de flesta LSS-boenden.

Varifrån kommer ”praxis” som strider mot LSS principer?

Den praxis som har utvecklats för ledsagarservice är ett tydligt exempel på hur praxis, som saknar stöd i LSS och förarbetena, hotar ett flertal LSS-insatser. Domstolarnas bristande kunskap om LSS har urholkat lagens grundläggande principer.

Ett exempel på detta är domen i frågan om ledsagaromkostnader. I den har HFD kommit fram till att ledsagaromkostnader inte omfattas av insatsen ledsagarservice. Konsekvensen av domen blir exempelvis att en person som beviljats ledsagning för att gå på bio, måste betala både sin egen och ledsagarens biljett. Detta strider mot merkostnadsprincipen som fastslår att den enskilde inte ska ha några merkostnader på grund av sin funktionsnedsättning.

De begränsningar som införts efter märkliga domar i HFD, och som gäller både ledsagaromkostnader och avstånd (resor), har skapat stor frustration hos funktionsrättsorganisationerna.

På grund av en annan HFD-dom har det blivit mycket svårt att få ledsagarservice utanför hemkommunen, vilket i praktiken innebär att de som behöver ha stöd av en ledsagare för att kunna genomföra en semesterresa är hänvisad till sin närmiljö. Även denna dom strider mot LSS intentioner, att personer med omfattande funktionsnedsättningar ska få leva som andra, och inte tvingas till kommunarrest.

Socialstyrelsen vill stärka ledsagningen

Socialstyrelsen utkom i juni 2023 med en rapport som visade att mellan 2010 och 2022 har beslut om ledsagning för personkrets 3 i LSS minskat med 68 procent. Motsvarande för personkrets 1 och personkrets 2 i LSS är 15 respektive 18 procent.

I rapporten konstateras bland annat att ledsagning till de personer som har behov att röra sig i samhället kan ge hälsoekonomiska effekter för målgruppen och skulle kunna ses som en social investering.

Socialstyrelsen föreslår att förutsättningarna för att reglera insatsen ledsagning i en särskild lag bör utredas.

Detta hakar ordförande i Synskadades Riksförbund på och säger att Socialstyrelsen förslag är både välkommet och nödvändigt. Han konstaterade att ”lagstiftningen fungerar inte för synskadade som behöver ledsagning”.

Hur tänkte politikerna när ledsagarservice infördes?

Ledsagarservice utvecklades ursprungligen för synskadade. Insatsen fanns redan före LSS, både i Omsorgslagen och i Socialtjänstlagen.

Handikapputredningen ville att den skulle ingå i ”tidsbunden hemtjänst” och fortsätta i Socialtjänstlagen.

Ministern ville dock annorlunda. I en specialmotivering till LSS-propositionen 1992/93:159 skrev socialminister Bengt Westerberg följande om ledsagarservice:

”Insatsen ledsagarservice lämnas som ett led i strävandena att underlätta för den enskilde att ha kontakter med andra.

För personkretsen i denna lag skall ledsagarservice ges enligt denna bestämmelse om han begär det och inte enligt socialtjänstlagen.

Avsikten är att den enskilde skall få hjälp med att komma ut bland andra människor, exempelvis ledsagning för besök hos vänner eller vid deltagande i kulturlivet. Ledsagarservicen syftar till att bryta den isolering som ofta blir följden av ett omfattande funktionshinder. Insatsen bör ha karaktären av personlig service och anpassas efter de individuella behoven.”

Hur fungerar ledsagarservice idag?

Under senare år har kommunerna begränsat insatsen ledsagare på olika sätt. De stöder sig delvis på domar i Högsta Förvaltningsdomstolen, HFD.

En begränsning är att kommunerna enligt en dom i HFD från 2011 (HFD 2011 ref 8) inte behöver betala ledsagarens omkostnader. En annan begränsning är att HFD i en annan dom från 2011 (HFD 78–11) har nekat rätt till ledsagare för utlandsresa.

Ett större problem är att många kommuner i sina ”riktlinjer” har bestämt att ledsagare inte beviljas för personer som bor i gruppbostad. Och att den bara gäller för resor inom egna kommunen.

Med dessa begränsningar har insatsen ledsagarservice blivit skadeskjuten, anser intresseorganisationer för personkretsen med LSS. I undersökningar, som Länsförbundet FUB i Stockholm gjort, om utfall av domar i Förvaltningsrätterna från 2011 avseende ledsagare, så har den enskilde bara fått positivt utfall i 2 av 10 domar.

I Socialstyrelsens kartläggning år 2015 konstaterar man att:

”Ledsagarservice är den insats som i de genomgångna riktlinjerna innehåller flest avgränsningar. Det är mer än 50 procent av riktlinjerna som innehåller avgränsningar för denna insats.”

Dessa begränsande riktlinjer kan handla om åldersbegränsningar, geografiska begränsningar, timbegränsningar, begränsningar vad det gäller ledsagarens kostnader och inte minst begränsningar i hur man får kombinera ledsagarservice med andra LSS-insatser.

Riktlinjerna kan också handla om åldersbegränsningar eller föräldraansvar och schabloner, i stället för att man utgår ifrån den enskildes individuella behov. Behoven hos varje enskild person är ofta komplexa och låter sig inte beskrivas i schabloner eller typfall.

Ytterligare begränsningar kan vara att man endast beviljas stöd under själva förflyttningen från punkt A till punkt B, och att inte omvårdnad ingår.

Funktionsrätt Sverige har i en analys konstaterat att det inte finns något stöd i lagstiftningen för generella begränsningar av ledsagarservicen, till exempelvis närmiljön eller ett visst antal timmar eller tillfällen. Det är situationen och behovet som ska vara avgörande för hur insatsen ska utformas och vem som kan vara lämplig som ledsagare. Om kommunala riktlinjer innehåller avgränsningar, och är formulerade så att de riskerar att bli styrande, kan det därför finnas en uppenbar risk att kommunerna inte gör en individuell bedömning av den enskildes behov. Om kommunala riktlinjerna ska finnas som stöd för utredning av behov måste dessa vara förenliga med lagtext, förarbeten och rättspraxis.

Kontaktperson (insatsen kontaktperson, § 9.4)

Den viktigaste uppgiften för en kontaktperson är att bryta den isolering som ofta drabbar en funktionshindrad och att tillföra kontakter utanför den normala kretsen av familj och personal.

Kontaktpersonen ska vara en ”god vän” som underlättar för den funktionshindrade att få ett självständigt liv utanför sitt normala boende eller arbete/daglig verksamhet.

Den enskilde ska ha stor påverkan på vem som ska vara kontaktperson genom eget val. Kommunens roll är på grund av uppdragets natur huvudsakligen att vara en förmedlare av kontaktpersoner och att aktivt arbeta för att få människor att engagera sig som kontaktpersoner.

Vad tänkte politikerna när kontaktperson infördes?

I en specialmotivering till LSS-propositionen skrev socialminister Bengt Westerberg följande om kontaktperson:

”Biträde av en kontaktperson är en insats som kan komma i fråga både enligt den nuvarande omsorgslagen och socialtjänstlagen. Någon förändring av begreppet kontaktperson i förhållande till vad som menas därmed i omsorgslagen är här inte avsedd. En kontaktperson skall vara en medmänniska. Såsom närmare utvecklats i den allmänna motiveringen bör insatsen ses som ett icke professionellt stöd som ges av en människa med stort engagemang och intresse för andra människor. Något krav på särskild yrkeskompetens bör inte ställas.

En viktig uppgift för kontaktpersonen skall vara att bryta den funktionshindrades isolering genom samvaro och genom hjälp till fritidsverksamhet. Kontaktpersonen kan också ge råd till eller vara förespråkare för den funktionshindrade i olika situationer som inte är av så komplicerad natur att till exempel god man eller juridisk expertis bör anlitas. Någon särskild form för uppdraget bör inte finnas, såsom till exempel rapporteringsskyldighet till huvudmannen.”

I den i januari 2019 presenterade nya LSS-utredning skriver utredaren om kontaktperson:

”Kontaktperson är en insats av betydelse både för möjligheten att få en aktiv och meningsfull fritid och för att få mellan-mänskliga kontakter utöver det professionella stödet som bland annat övriga insatser i LSS ger. Kunskaper om insatsen biträde av kontaktperson bör tas fram och sammanställas. För en ökad flexibilitet och ett mer varierat innehåll bör insatsen också kunna innehålla gruppaktiviteter.”

Socialstyrelsen säger:

”Biträde av kontaktperson är en insats med betydelse både för möjligheten att få en aktiv och meningsfull fritid och för att få medmänskliga kontakter utöver det professionella stödet som bland annat övriga insatser i LSS ger. Vi anser därför att det är självklart att kontakter med personal inom olika former av LSS-verksamhet inte kan svara mot det behov som en kontaktperson är avsett att ge stöd för.”

Hur fungerar kontaktperson enligt LSS idag?

Kontaktperson får en viss låg ersättning från kommunen. Trots låga kostnader har rätten till kontaktperson under senare år begränsats, på samma sätt som med ledsagarservice.

Möjligheten att ha insatsen kontaktperson när man bor i gruppbostad är idag i princip obefintlig på grund av ”rättspraxis” från förvaltningsrätterna (dock inte från HFD). Motiveringen är att en person som bor i gruppbostad inte kan anses vara socialt isolerad. I förarbetena står det dock inte att detta ska vara ett krav.

En person med intellektuell funktionsnedsättning eller autism som bor i gruppbostad kan i allra högsta grad bli socialt isolerad och ha behov av kontaktperson. Gruppaktiviteter kan också vara svårt för en person med till exempel autism, men gruppaktiviteter är många gånger det enda som erbjuds på gruppbostad eftersom det inte finns personalresurser så det räcker till individuella aktiviteter.

Jag har dessutom svårt att se att personal kan ersätta kontaktpersonen som en god vän. Det blir en konstig sammanblandning av uppgifter för den anställde.

Varför avslås insatsen kontaktperson så ofta?

I undersökningar, som Länsförbundet FUB i Stockholm gjort, om utfall av domar i förvaltningsrätterna från 2011 och 2013 om kontaktperson, så har den enskilde bara fått positivt utfall i 2 av 10 domar år 2011, och bara i 1 av 10 domar år 2013. Och då är mörkertalet av de som inte ens orkar eller finner det meningslöst att processa mycket stort. Antalet mål avseende LSS ökar också kraftigt. Kommunerna har upptäckt att det lönar sig för dem.

Kostnaden för kontaktperson är betydligt mindre än att anställd personal ska svara för insatsen. Så ”lönsamheten” handlar snarare om att kommunen slipper söka efter personer som vill bli kontaktperson. Den person som ska jaga dessa kontaktpersoner finns inte längre i kommunens organisation?

Och så finns numera tyvärr kommuner som har som mål att avslå alla insatser som går, oavsett vad det innebär för den enskilde och hens familj.

Ett exempel från en kommun:

Nyligen läste jag följande insändare på Arbetarbladet Gävle:

”Vad är det som händer här i Gävle kommun, ska de funktionsnedsatta inte få ha ett liv som alla andra? Det är väl en rättighet att få gå och fika, restaurangbesök, bio, museum, med mera? Att få ha vänner att umgås med.

Men nu håller kommunen på att ta av dem kontaktpersonerna som möjliggör ovanstående. Flera har nu blivit av med sin kontaktperson oavsett om man bor hemma eller på gruppbostad även fast man tillhör LSS personkrets 1.

Många har haft sin kontaktperson i många år och det blir en stor förändring i deras liv när de nu blir av med sin kompis (i många fall den enda kompis man har). I beslutet står det att har man daglig verksamhet eller går på skola är man inte socialt isolerad. Man säger att man följer rättspraxis men en kommun kan ju alltid vara generösare än rättspraxis för denna insats som inte kan kosta så mycket för kommunen, men ger så mycket för den som har behov av den.

Även handläggarna har ju en fritid där de träffar sina vänner och jag har svårt att tro att de bara träffar vänner från sitt jobb. De funktionsnedsatta borde också få rätt till att ha andra vänner än de man träffar på daglig verksamhet eller skola.

Politiker och Gävlebor skall det verkligen få vara så här? Skall inte de funktionsnedsatta få ha samma rätt som alla andra? Det var i alla fall meningen med LSS-lagen som inte har förändrats men nu urholkats till oigenkännlighet. Skall de funktionsnedsatta stängas in igen som det gjordes förr i tiden, på institution? Snart är vi där igen.

Man tar bort den ena insatsen efter den andra. Flera föräldrar betalar nu kontaktpersonen privat för att behålla denne. Vi hjälper människor i nöd som krig och fattigdom och det skall vi fortsätta med, men vi skall väl också se till at de funktionsnedsatta har ett bra liv och kan leva som andra.”

En drabbad familj

Svar direkt:

”Varje år sker en uppföljning av beviljade insatser enligt LSS. Uppföljningen kan visa att behovet av LSS-insatser kvarstår eller att det har förändrats i någon riktning. Det görs en helhetsbedömning där även kunden själv och personer i kundens närhet får möjlighet att yttra sig kring insatserna.

Bedömningen som ligger till grund för beslutet grundar sig alltid på gällande rättspraxis. Denna kan förändras över tid, utifrån hur LSS tillämpas i domstolsutslag. Att en kommun skulle avvika från rättspraxis i sitt beslut, exempelvis genom att bevilja mer insatser än vad som finns stöd för, öppnar dörren för godtycke. Det innebär risk för både felaktiga och orättvisa beslut.”

Verksamhetschef Välfärd Gävle

Min kommentar:

Observera först och främst ”rättspraxis” – var hittade verksamhetschefen den?
Sedan – ”den kan förändras över tid” – var hittade hen detta?
Och sista meningen är direkt felaktig! Det finns inget godtycke i LSS, utan den enskildes specifika behov ska styra beslutet!
Självklart blir jag upprörd!

Vad innebär rättspraxis i individuella insatser enligt LSS?

”Rättspraxis” rörande insatsen kontaktperson har förändrats så att lagens intentioner urholkats allt mer. Dels har rättstillämpningen försämrat insatsen från dess ursprungliga syfte, dels varierar rättstillämpningen tydligt från fall till fall.

”Rättspraxis” (som används flitigt numera) har utvecklats i en negativ riktning som inte är förenlig med lagens intentioner. Det finns inget avgörande från HFD om rätten till kontaktperson. Enskilda domar i underrätter är inte styrande.

Det finns inte något stöd i lagstiftningen för generella begränsningar av kontaktperson till exempelvis ett visst antal timmar eller tillfällen. Det är den specifika situationen och behovet som ska vara avgörande för hur insatsen ska utformas och vem som kan vara lämplig som kontaktperson. Om kommunala riktlinjer omfattar avgränsningar och är formulerade så att de riskerar att bli styrande, uppstår en uppenbar risk att kommunerna inte gör en individuell bedömning av den enskildes behov. Kom ihåg att det inte får finnas egna riktlinjer som är styrande för beslut.

Jag vill gärna avsluta med ett positivt exempel

Västerås stad är en av de kommuner som satsar mest på kontaktperson enligt LSS. Men Magnus Johansson (S), nämndordförande är inte nöjd:

– Det behöver förtydligas i lagen att kontaktperson normalt ska erbjudas, och att plats i gruppbostad inte är ett hinder.

I en debattartikel på Dagens Samhälle webbsajt uppmanar Magnus Johansson, ordförande för nämnden för personer med funktionsnedsättning i Västerås stad, regeringen att modernisera LSS, lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade.

De senaste åren har rättspraxis försvårat möjligheten till kontaktperson ute i landets kommuner. Som kommunpolitiker oroas jag av den här utvecklingen, skriver Magnus Johansson (S):

”Det är nu hög tid att modernisera regelverket kring kontaktpersoner enligt lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade, LSS. Jag som kommunpolitiker uppmanar regeringen att sätta detta i verket.

Insatsen kontaktperson i rättighetslagstiftningen LSS är en av de värdefullaste insatserna i svensk omsorg. En kontaktperson kan hjälpa en individ att bryta ett socialt utanförskap och skapa möjlighet till fritidsaktiviteter. Han eller hon kan ge individen det mod som krävs för att ta fler sociala kontakter, skaffa sig en hobby, eller kanske ta steget från den dagliga verksamheten till ett arbete på arbetsmarknaden.

Kostnaden för kommunen är dessutom låg. Insatsen kan till och med bidra till att minska omfattningen av andra insatser och därmed minska kostnaderna totalt sett.

Men de senaste åren har rättspraxis, genom avgöranden i förvaltnings- och kammarrätt, försvårat möjligheten till kontaktperson ute i landets kommuner.

Orsaken är att tolkningen av vad ett socialt utanförskap är har blivit snävare. Exempelvis görs tolkningen att ett boende i en gruppbostad kan innebära att den sociala kontakten är tillgodosedd och att en kontaktperson därför inte kan beviljas. I ett extremt fall, bland annat omnämnt i LSS-skolan utgiven av webbtidningen hejaolika.se, räknades antalet vänner på Facebook. Resultatet motiverade ett kommunalt överklagande till kammarrätten. Antalet vänner på Facebook skulle alltså innebära att den berörda personen inte var socialt isolerad och därför inte behövde någon kontaktperson.

I min roll som kommunpolitiker oroas jag av den här utvecklingen. Jag har personligen pratat med ett antal individer som blivit av med insatsen kontaktperson och jag upplever att det genuint har påverkat deras liv negativt. Jag får i sådana möten, med respekt för den berörde, hänvisa till tillämpning av regelverk och rättssäkerhet.

Det påpekas ibland att kommunerna har rätt att göra generösare bedömningar av insatser enligt LSS och att ansvaret för indragna insatser ligger på kommunen. Det är visserligen rätt och riktigt – men om landets alla kommuner skulle göra egna tolkningar av i vilken omfattning insatser ska erbjudas, så skulle vi få en situation där de olika tillämpningarna gjorde det otydligt vad insatsen egentligen ska innebära. En utveckling som knappast gynnar den som behöver LSS.

Det kan i sammanhanget påpekas att Västerås stad har fler kontaktpersoner per 10 000 invånare än rikssnittet och i jämförelse med jämförbara kommuner, med ett fåtal undantag. Jag som ansvarig kommunpolitiker i Västerås är ändå inte nöjd utan konstaterar att avslagen ökar i Sverige enligt Socialstyrelsens statistik.

Det som behöver ske är att det förtydligas i lagen att kontaktperson enligt LSS är en insats som i normalfallet ska erbjudas, om individen tillhör personkretsen. Det skulle klargöra för kommunerna att en plats i en gruppbostad eller ett medlemskap i en förening inte på något vis kan tolkas som ett hinder för att tillgodose en människas behov av en kontaktperson.

Ge landets alla kommuner tydlighet i lagen, så att alla människor som har rätt till insatsen och behöver den får den. Vägledningen för detta finns redan i rättighetslagstiftningens förarbeten. Låt oss bryta den sociala isoleringen!”

Magnus Johansson
Ordförande för nämnden för personer med funktionsnedsättning i Västerås stad

Mera fakta

Hur vanligt är det med KONTAKTPERSON i din kommun?

Tabellen visar hur utvecklingen har varit för kontaktperson enligt LSS åren 2014–2022 (statistik finns ännu inte för 2023) i landets kommuner. De flesta kommuner har dragit ned på kontaktperson – här kan du se hur utvecklingen har varit i just din kommun.

Personer med kontaktperson enligt LSS, antal/10 000 inv (från Kolada 240330). Tabellens kolumner kan sorteras.
Kommun201420152016201720182019202020212022Minskning (-) eller ökning sedan 2014
Alla kommuner (ovägt medel)242424232222212121−3
Ale181616121111743−15
Alingsås1313151516161716152
Alvesta2522242422282422261
Aneby1911171218201920
Arboga353331292929333029−6
Arjeplog283542351425373326−2
Arvidsjaur432928263237393736−7
Arvika1214131517161715175
Askersund221919132019141019−3
Avesta1718192122181817181
Bengtsfors678814121413137
Berg11710137010118−3
Bjurholm
Bjuv2321161619201697−16
Boden4545434751505254494
Bollebygd252621182126211213−12
Bollnäs282726272320171718−10
Borgholm181919181718713191
Borlänge353437353432302829−6
Borås232221191615151413−10
Botkyrka232421202121202120−3
Boxholm68685446391511922−46
Bromölla363227212121262821−15
Bräcke404031282727262428−12
Burlöv91010335765−4
Båstad181716161113111314−4
Dals-Ed383833313331362928−10
Danderyd1314131111111212130
Degerfors2123172012132029298
Dorotea40362923271625−15
Eda22141371926131520−2
Ekerö192019181715121110−9
Eksjö6867377771
Emmaboda311818171013111113−18
Enköping343840383635323131−3
Eskilstuna292825252825242120−9
Eslöv11121414181716202110
Essunga2930394341394233312
Fagersta1820232225272329257
Falkenberg232421191922191819−4
Falköping2828343234343634368
Falun3835404341474748479
Filipstad444847615448363743−1
Finspång2324242524272227285
Flen403936364240353129−11
Forshaga363738464334313029−7
Färgelanda1823211827213029235
Gagnef292829211819121113−16
Gislaved302923191719151517−13
Gnesta2423152520212227284
Gnosjö14161814138850
Gotland191920201720171615−4
Grums3535412639424241427
Grästorp18121224177111212−6
Gullspång423636323428252319−23
Gällivare56434423−2
Gävle343532333333333232−2
Göteborg121110998777−5
Götene242929172318131717−7
Habo1716161397101211−6
Hagfors313940362924191922−9
Hallsberg1113152016171820209
Hallstahammar423842424138353435−7
Halmstad8777788780
Hammarö22312822294037383412
Haninge910111515151516178
Haparanda463943423741363845−1
Heby505244535151485049−1
Hedemora383530312730282118−20
Helsingborg141516171614131211−3
Herrljunga1618191918242822160
Hjo303129343330333129−1
Hofors202118181819222215−5
Huddinge171416151515171616−1
Hudiksvall2221212020212022220
Hultsfred2626212524262729293
Hylte2431262820201824240
Håbo1312121215131417196
Hällefors323135452330283527−5
Härjedalen181919151617162117−1
Härnösand3840423735353432391
Härryda14141111108997−7
Hässleholm403436363129252827−13
Höganäs2322232323222222252
Högsby2926201115191618−11
Hörby1311121216161217152
Höör131291278863−10
Jokkmokk14141420222223362511
Järfälla989776677−2
Jönköping161516161717161512−4
Kalix33363633313437434714
Kalmar272726252425232322−5
Karlsborg291527231714202720−9
Karlshamn51485154525552616211
Karlskoga3029283132333031311
Karlskrona343435363230262522−12
Karlstad2627293030282827260
Katrineholm2931323334353534312
Kil2426252628312628306
Kinda323231293130242222−10
Kiruna3337343233353435352
Klippan2736374143323229292
Knivsta1715141096535−12
Kramfors333427282425222119−14
Kristianstad202020201618171716−4
Kristinehamn464954525348383943−3
Krokom252421191515151415−10
Kumla313132262424201913−18
Kungsbacka6655656660
Kungsör798281797266584031−48
Kungälv222119201818171512−10
Kävlinge182119171713121214−4
Köping332929262027272425−8
Laholm161617171514151311−5
Landskrona192220212321181818−1
Laxå262311121199130
Lekeberg332822192023182126−7
Leksand222222211623231817−5
Lerum2524241916121098−17
Lessebo191922251919231915−4
Lidingö1820191918161614−4
Lidköping332726262221212021−12
Lilla Edet282318141611976−22
Lindesberg313135373122212023−8
Linköping141413131211111011−3
Ljungby272124282821172024−3
Ljusdal8121314151415181911
Ljusnarsberg14221418253630280
Lomma22223342
Ludvika252525232018151517−8
Luleå2325262728292827263
Lund201916141412121211−9
Lycksele5158413431393735−16
Lysekil232322232318212220−3
Malmö161617181818151614−2
Malung-Sälen202317222223141413−7
Malå22192329384636404321
Mariestad333130282725211719−14
Mark282628262422181716−12
Markaryd434240474138333031−12
Mellerud181720171515131315−3
Mjölby394035373432313230−9
Mora252427272021302221−4
Motala262728252522242018−8
Mullsjö1111111112111811154
Munkedal12141312111213109−3
Munkfors444127275348302427−17
Mölndal111211111110975−6
Mönsterås2517212119212526272
Mörbylånga232019161316171714−9
Nacka121212111211121211−1
Nora51535149576970687120
Norberg161716129121479−7
Nordanstig232320151514141717−6
Nordmaling25201814171415148−17
Norrköping191919181818181515−4
Norrtälje2018191819212121200
Norsjö292629292420202828−1
Nybro2423242523252424240
Nykvarn11912141315814176
Nyköping364041393938353335−1
Nynäshamn272223232120182219−8
Nässjö1516151617181717172
Ockelbo23323634303232323310
Olofström282416212624262426−2
Orsa293936333842492325−4
Orust107121717181921133
Osby232221222317171416−7
Oskarshamn3132343431353338365
Ovanåker1717121616251920225
Oxelösund101211172112554−6
Pajala323229253030183222−10
Partille886622223−5
Perstorp121823191628192614
Piteå141312988989−5
Ragunda18221313131217257
Robertsfors373729342728251921−16
Ronneby585950504545484947−11
Rättvik544950514442434139−15
Sala303126302425242122−8
Salem202320191914161417−3
Sandviken292527272726262625−4
Sigtuna77881099981
Simrishamn202015131313141716−4
Sjöbo2020191721201922233
Skara2324262421161719263
Skellefteå1212121415151615142
Skinnskatteberg232023293632141416−7
Skurup1113141417161914143
Skövde454444394442272421−24
Smedjebacken2122161715131716221
Sollefteå636464686872676657−6
Sollentuna131112121110987−6
Solna987677744−5
Sorsele16160
Sotenäs21242222252430253211
Staffanstorp1312141314119109−4
Stenungsund444343333−1
Stockholm565565554−1
Storfors2227221920222025231
Storuman13121919121415222411
Strängnäs11116108101178−3
Strömstad353231301914131411−24
Strömsund322932282827282430−2
Sundbyberg121191076555−7
Sundsvall292926262627272624−5
Sunne4951545453554951578
Surahammar16111113108987−9
Svalöv2122222418212526243
Svedala1818252624242525224
Svenljunga2119222318151476−15
Säffle424647464038353030−12
Säter2928272733334038323
Sävsjö272922192118232119−8
Söderhamn222120211819202017−5
Söderköping272724252627270292
Södertälje262321212018161614−12
Sölvesborg424446474141373439−3
Tanum1096656777−3
Tibro312929334144301319−12
Tidaholm433942454440374140−3
Tierp545047474640414037−17
Timrå302829282421201820−10
Tingsryd444544404036403934−10
Tjörn677788712104
Tomelilla1517141412121818227
Torsby1820241416221110180
Torsås766687792
Tranemo111198111156−5
Tranås15161917201818170
Trelleborg272629272826191314−13
Trollhättan212524232322222220−1
Trosa1923232126232220190
Tyresö181717161415161413−5
Täby4344455540
Töreboda302731232527232424−6
Uddevalla262524232323242725−1
Ulricehamn222521161919191615−7
Umeå353227262322211917−18
Upplands Väsby5467554450
Upplands-Bro7999108776−1
Uppsala1516171716161716172
Uppvidinge1414171316151315140
Vadstena20141211911151215−5
Vaggeryd17171922191715129−8
Valdemarsvik555354542020221418−37
Vallentuna13131317136644−9
Vansbro2118262929191269−12
Vara484749534241323534−14
Varberg131112121111121210−3
Vaxholm11967981045−6
Vellinge910101110141515134
Vetlanda1210111312131518186
Vilhelmina4854626256606157557
Vimmerby312624212019171517−14
Vindeln1519201820222420161
Vingåker303025333034221921−9
Vårgårda13137987121110−3
Vänersborg232224262524191714−9
Vännäs261513989877−19
Värmdö1284233332−10
Värnamo333333333027262520−13
Västervik454848464442444140−5
Västerås232424252524232220−3
Växjö1414151413131415140
Ydre221419
Ystad10111416151517182010
Åmål3935414548455149434
Ånge383838312632311816−22
Åre68571111126
Årjäng1923322523971416−3
Åsele46463528352114−32
Åstorp16162128313131313216
Åtvidaberg192218212518251918−1
Älmhult2222211922272828286
Älvdalen241717141413171821−3
Älvkarleby12118101211769−3
Älvsbyn3138343537353636343
Ängelholm141515131112141413−1
Öckerö111416111110913132
Ödeshög810711119
Örebro313130292829312827−4
Örkelljunga262530292624232419−7
Örnsköldsvik232121202013171818−5
Östersund444336363937323629−15
Österåker252017161414151413−12
Östhammar1922181611232228267
Östra Göinge1516161615161718194
Överkalix18151815181225191
Övertorneå2122312523353326243

Hur vanligt är det med LEDSAGARE (ledsagarservice) i din kommun?

Personer med ledsagarservice enligt LSS, antal/10 000 inv. Från Kolada 240330. Kolumnerna kan sorteras.
Kommun201420152016201720182019202020212022Minskning (-) eller ökning sedan 2014
Alla kommuner (ovägt medel)10109887766−4
Ale3345644341
Alingsås2233233220
Alvesta1210998543−9
Aneby17211818127997−10
Arboga445454543−1
Arjeplog1417000
Arvidsjaur22141111111070
Arvika876776443−5
Askersund754644334−3
Avesta5320
Bengtsfors00000
Berg1714181718161188−9
Bjurholm3737373745250
Bjuv330
Boden876444332−6
Bollebygd22171484578−14
Bollnäs3343554441
Borgholm119777640
Borlänge262624221918151414−12
Borås6545445560
Botkyrka1212141415151414142
Boxholm00
Bromölla954445464−5
Bräcke0000
Burlöv1111119109886−5
Båstad37109798885
Dals-Ed10108880
Danderyd9888799112
Degerfors1418293129191185−9
Dorotea0
Eda500
Ekerö3423346463
Eksjö345432232−1
Emmaboda312617201918191711−20
Enköping66767554−6
Eskilstuna222211111−1
Eslöv6677787971
Essunga13182327181290
Fagersta0
Falkenberg14131310−4
Falköping1211121213131211120
Falun443222221−3
Filipstad151213171414131213−2
Finspång34445430
Flen978775740
Forshaga443344450
Färgelanda1214151891498−4
Gagnef1419141113740
Gislaved10107657555−5
Gnesta644566
Gnosjö141188850
Gotland161412131111987−9
Grums600
Grästorp00000
Gullspång8000
Gällivare35566
Gävle2222222220
Göteborg655555444−2
Götene10786433−7
Habo444466562
Hagfors131413860
Hallsberg1817171613128910−8
Hallstahammar664455520
Halmstad888875550
Hammarö111210789767−4
Haninge87899877102
Haparanda2626241887660
Heby53−2
Hedemora888767433−5
Helsingborg12111211109898−4
Herrljunga4456451
Hjo66450
Hofors4440
Huddinge344432330
Hudiksvall3222211341
Hultsfred151310755566−9
Hylte0
Håbo232344642
Hällefors77660
Härjedalen40
Härnösand181617161715131613−5
Härryda676687644−2
Hässleholm171615131210876−11
Höganäs151216161513151412−3
Högsby17191310700−17
Hörby985666775−4
Höör876634320
Jokkmokk000000
Järfälla1111111112111199−2
Jönköping886564433−5
Kalix9108799987−2
Kalmar988888555−4
Karlsborg60000
Karlshamn99984342−7
Karlskoga454533343−1
Karlskrona333323332−1
Karlstad121213131413121210−2
Katrineholm979898766−3
Kil111091112131188−3
Kinda97107910886−3
Kiruna5687556661
Klippan131813141112857−6
Knivsta10101313121315118−2
Kramfors40
Kristianstad151313141413141413−2
Kristinehamn99799910990
Krokom65555555−6
Kumla11109876656−5
Kungsbacka5767877661
Kungsör0
Kungälv655434422−4
Kävlinge10106545444−6
Köping32222322−1
Laholm192126222321212118−1
Landskrona986655433−6
Laxå12970−12
Lekeberg10115−10
Leksand33333−3
Lerum998557666−3
Lessebo189813−18
Lidingö65656655−1
Lidköping1311121077665−8
Lilla Edet8655833−5
Lindesberg445433551
Linköping443333333−1
Ljungby1413121285455−9
Ljusdal333335542−1
Ljusnarsberg00000
Lomma769876864−3
Ludvika553433322−3
Luleå554444444−1
Lund1099910101010100
Lycksele0300
Lysekil262621151615151515−11
Malmö111010101010998−3
Malung-Sälen54000−5
Malå01313
Mariestad1199854532−9
Mark14109643210
Markaryd101110121171078−2
Mellerud786678650
Mjölby1113101088567−4
Mora0
Motala999767886−3
Mullsjö10710550
Munkedal5650
Munkfors0000
Mölndal12121111119876−6
Mönsterås68109977860
Mörbylånga355766
Nacka1312111078899−4
Nora5569107777
Norberg00000000
Nordanstig4444444
Nordmaling2018171510171780
Norrköping654444443−3
Norrtälje3233334330
Norsjö0000000000
Nybro10141312108767−3
Nykvarn0
Nyköping433322111−3
Nynäshamn664321−5
Nässjö987645533−6
Ockelbo0
Olofström6344440
Orsa660
Orust3333435552
Osby363633303024271720−16
Oskarshamn2222333442
Ovanåker44430
Oxelösund0444
Pajala0
Partille121310999879−3
Perstorp0
Piteå1097654444−6
Ragunda0
Robertsfors22181015131271010−12
Ronneby444543452−2
Rättvik70
Sala2222200
Salem2456555
Sandviken654466645−1
Sigtuna9911121210977−2
Simrishamn1010101013101112133
Sjöbo1110121111101110110
Skara69765532−4
Skellefteå544434333−2
Skinnskatteberg0000000000
Skurup79101111111313136
Skövde1213121088443−9
Smedjebacken554454−1
Sollefteå444434322−2
Sollentuna810108888880
Solna343443341
Sorsele0000
Sotenäs910799650
Staffanstorp8886799991
Stenungsund0
Stockholm7777777770
Storfors000000
Storuman13121010810997−6
Strängnäs544543221−4
Strömstad000000
Strömsund000000
Sundbyberg2724444564
Sundsvall888666555−3
Sunne11118755544−7
Surahammar55650
Svalöv252015765646−19
Svedala151610755332−13
Svenljunga6556464−6
Säffle3554453330
Säter111211977874−7
Sävsjö1522232014121299−6
Söderhamn443344332−2
Söderköping300−3
Södertälje1099877643−7
Sölvesborg810799890
Tanum3000000
Tibro65550
Tidaholm46550−4
Tierp23201717131415139−14
Timrå13119897665−8
Tingsryd1318151916211819163
Tjörn534634−1
Tomelilla221817131715121011−11
Torsby86687854−4
Torsås66101310142121
Tranemo66634530
Tranås12171614211819160
Trelleborg1199776434−7
Trollhättan131312121110987−6
Trosa44476577
Tyresö12141112119888−4
Täby876777877−1
Töreboda13151110119675−8
Uddevalla20161412111111109−11
Ulricehamn1198776655−6
Umeå191818161615131211−8
Upplands Väsby1113121316141515143
Upplands-Bro151514101011111110−5
Uppsala12121111111110109−3
Uppvidinge7640
Vadstena0
Vaggeryd1415141911755−14
Valdemarsvik00000
Vallentuna101010994323−7
Vansbro6666
Vara1013111411121213111
Varberg78899899
Vaxholm6987778782
Vellinge181718171516141515−3
Vetlanda111091096444−7
Vilhelmina10767660
Vimmerby886445776−2
Vindeln152018999777−8
Vingåker1091189840
Vårgårda14101315111112911−3
Vänersborg14131312111010910−4
Vännäs138655−13
Värmdö1113121211121616154
Värnamo667433432−4
Västervik43333232−4
Västerås777776656−1
Växjö1419181821202018184
Ydre0
Ystad91012121210910112
Åmål1416191719161099−5
Ånge1612120
Åre975844878−1
Årjäng161791087455−11
Åsele18140000−18
Åstorp896543343−5
Åtvidaberg00
Älmhult888665754−4
Älvdalen000
Älvkarleby9540
Älvsbyn0
Ängelholm141212111081098−6
Öckerö13171713131191210−3
Ödeshög11800
Örebro202118161516161415−5
Örkelljunga797954770
Örnsköldsvik999775987−2
Östersund897688109102
Österåker1512111175542−13
Östhammar24242219191815108−16
Östra Göinge1112128910911143
Överkalix121215121212120
Övertorneå000000