Malin Danielsson om felaktiga återkrav: Försäkringskassan måste ta kritiken på allvar

Försäkringskassan kallas till socialutskottet för att förklara sig efter ISF-rapporten om rättsliga brister i återkrav.
– Det är helt otroliga uppgifter från ISF. Nu måste Försäkringskassan i närtid berätta hur de ska komma till rätta med felaktigheterna, säger Malin Danielsson (L).
Kräver nödstopp för återkrav
Regeringspartiet Liberalerna har redan tidigare ställt sig bakom ett nödstopp av återkraven inom personlig assistans, tillsammans med SD, MP, V och C. Moderaterna har hittills motsatt sig ett nödstopp. S och KD har inte tagit klar ställning.
[Artikeln fortsätter efter rosa rutan med länkar.]
Fler artiklar om Försäkringskassans återkrav:
- Försäkringskassans återkrav: Otydliga. Slarviga. Ologiska. Och olika (12 nov 2025)
- Försäkringskassan försöker stilla stormen – ”gör det som behövs” (11 nov 2025)
- Malin Danielsson om felaktiga återkrav: Försäkringskassan måste ta kritiken på allvar (11 nov 2025)
- ”Katastrofala konsekvenser” – V kräver stopp för återkrav (11 nov 2025)
- Ministern är tyst – trots allvarliga fel i återkrav och statistik (10 nov 2025)
- Raseri mot fel i återkrav och statistik: ”Förstör människors liv” (10 nov 2025)
- Nödstopp för återkrav nu! Starka reaktioner på ISF-larm om rättsliga brister (9 nov 2025)
- ISF: Försäkringskassan mörkar egna fel. Enskilda får skulden (8 nov 2025)
- En funkismammas kamp mot Försäkringskassan kan bli vägledande för alla återkrav (20 okt 2025)
- Vänsterpartiet kräver att alla återkrav inom assistans och socialförsäkring pausas (25 sept 2025)
- Vart femte fel är Försäkringskassans – funkisföräldrar hålls ansvariga (16 sept 2025)
- ”Återkravsprocesserna kostar mer än vad staten driver in” (24 juni 2025)
- Fler artiklar om Försäkringskassans återkrav
– Ja, vi vill ha ett snabbt stopp för återkraven, och det har vi tagit upp inom regeringssamarbetet. Nu har vi ännu bättre underlag för bedömningen att återkraven ska stoppas, säger Malin Danielsson som är Liberalernas talesperson i funktionshinderfrågor.
Du hoppas på ett stopp för återkrav före årsskiftet?
– Ja, jag driver på för det.
Vad är lämpligt att regeringen och Försäkringskassan i övrigt gör med kritiken från ISF?
– Försäkringskassan behöver verkligen ta till sig det här, och fundera över sina rutiner.
– ISF pekar också på att man kanske behöver ser över lagstiftning och regelverk som reglerar återkraven, och det är något vi också måste överväga. Idag läggs otroligt stort ansvar på individen, när kraven egentligen borde vara att Försäkringskassan fattar korrekt beslut från början. Återkrav borde bara komma när någon uppsåtligt har försökt förskingra pengar ur systemet, inte när någon bara har gjort ett misstag.

Hur ska drabbade få rättelse?
Alla som drabbats av felaktiga återkrav, hur ska de få rättelse?
– Det är en mycket bra fråga, och något vi också kommer att fråga Försäkringskassan. Hur kommer myndigheten att hantera de ärenden där det uppenbarligen inte finns rätt underlag? Hur ska de agera för att säkerställa att de beslut de fattar är korrekta?
Vad är rimligt att Försäkringskassan gör?
– Man behöver göra en genomgång av ärendena, och säkerställa att de är korrekta och att enskilda inte drabbas av att handläggningen inte haft tillräcklig kvalitet. Detta är allra viktigast där det handlar om stora summor [personlig assistans] som kan sätta personer i personlig konkurs. Sådana ärenden har otroligt stor betydelse för individernas framtid.
– Men man behöver samtidigt se till att återkravsverksamheten fungerar för alla delar av Försäkringskassans verksamhet så att enskilda inte kommer i kläm. Ett sätt att komma till rätta med det här är att nu, tillfälligt, göra ett stopp för återkrav till exempel när det gäller LSS [personlig assistans].
Kommer Försäkringskassan att lyssna?
Kan man lita på att Försäkringskassan lyssnar på kritiken och bättrar sig? Försäkringskassan kanske anser att man, trots allt, följer de regler som finns?
– Om vi ska ha en socialförsäkring och ett skyddsnät vid sjukdom och funktionsnedsättning som vi kan lita på, så måste vi ha en myndighet som har högt förtroende, och det här bidrar inte till förtroendet för Försäkringskassan. Detta måste Försäkringskassan ta till sig.
– Det är klart att Försäkringskassan lever med regelverk som riksdagen har beslutat om, och om regelverken måste ändras så ska vi göra det. Men som myndighet måste man leverera den service man ska leverera, med hög kvalitet och trovärdighet så att den här typen av rapporter inte förekommer.
– Med tanke på andra rapporter och domslut så tror jag verkligen att ISF har fog för den kritik man har i rapporten, och det behöver verkligen tas på allvar.
Kan den nuvarande ledningen återskapa förtroendet eller behövs en ny ledning för Försäkringskassan?
– Vi kallar dem till utskottet för att se vad de har att säga, i ett första steg. Sen får vi bedöma deras svar, och se om de tar kritiken på tillräckligt stort allvar, och gör de förändringar som behövs för att inte enskilda ska komma i kläm.

Felaktigt underlag för nya sanktionsavgifter
Nu driver regeringen igenom sanktionsavgifter [från 1 juli 2026] som ska beslutas av Försäkringskassan utan annan prövning. Måste inte regeringen stoppa eller ändra planerna på sanktionsavgifter, eftersom Försäkringskassans underlag ifråga om felaktiga utbetalningar har varit felaktigt?
– Vi måste skilja på äpplen och päron. Det finns kriminella upplägg där det är viktigt att vi har hård lagstiftning mot de som luras med uppsåt. Men det är mänskligt att göra fel någon gång. Det är svårt att tolka vad som är ändrat förhållande och hur man anmäler det. Här måste Försäkringskassan se till att det är lätt att göra rätt, så att inte missförstånd uppstår.
Betyder det att förslaget om sanktionsavgifter, som det ser ut nu, behöver göras om för att bli mer rättssäkert? Förslaget innebär ju inte att det krävs uppsåt, utan det handlar om ”strikt ansvar”, att man straffas oavsett om det är uppsåt eller misstag.
– Jag vågar inte svara på det, på rak arm. Jag måste återkomma i den frågan.
Är kravet att Försäkringskassan nu rättar till statistiken?
– Absolut. Det är en av våra expertmyndigheters viktigaste uppdrag, att leverera statistik så att riksdag och regeringen kan fatta rätt beslut.
Kan man förverkliga sanktionsavgifterna 2026, utan att först ha rättat statistiken så att den inte överdriver felen som enskilda gör?
– Jag får återkomma på den frågan. Det beror på hur sanktionsavgifterna utformas.
”Ett misslyckande”
Det har varit väl känt under många år att det finns brister i hanteringen av återkrav, även om omfattningen nu visat sig vara större än väntat. Hur besviken är du på Försäkringskassan?
– Det är ett misslyckande för Försäkringskassan, och därför vi vill att de kommer till utskottet.
Kunde inte regeringen ha agerat mot bristerna för länge sedan?
– Jag tycker ändå att regeringen har försökt skruva lite i systemen, men vi behöver göra mer.
Kan detta bli en valfråga?
– Liberalerna kommer altid hålla LSS högt och viktigt i val, och att vi ska ha myndigheter vi kan lita på, och som gör det lätt att göra rätt. Vi har flera motioner i den riktningen, både som vi lagt i riksdagen och som vi har på vårt Landsmöte om ett par veckor, säger Malin Danielsson.

Text av Valter Bengtsson
Chefredaktör och ansvarig utgivare för webbtidningen HejaOlika och papperstidningen Föräldrakraft, sedan starten 2006.




