Pussla ihop din egen drömresa

Resvan morsa var på vift med rullstols­bunden son mitt under tsunamikatastrofen. Föräldrakraft har fångat Heidi Nordin för ett samtal kring konsten att resa.

I december 2004 åkte Heidi Nordin, ensamstående trebarnsmamma, med sin 18-årige cp-skadade son till Thai­land för att tillsammans med resten av familjen få njuta av en här­lig semester. Efter mycket letande hittade hon ett hotell hon ansåg vara tillräckligt tillgängligt, Sheratons hotell i Krabi. Men idyllen sprack då familjen hamnade mitt i tsunamikatastrofen. I Kra­bi sköljde flod­vågorna över stränderna och hotellen och på den här platsen omkom ett hundratal människor i katastrofen. Tack vare att hotellet låg högt drabbades familjen Nordin inte av några flodvågor, bara av chocken. Efter tre dagar var familjen hemma igen och glada över att de bott där de bott. För vad gör man när man inte kan springa från vattnet?

Uppe i kalla Sverige drömmer många sig bort till varmare breddgrader. Det är enkelt att plocka upp telefonen, ringa ett samtal och så ”vips!” har man bokat en chartervecka på Mallorca för hela familjen. Men för de familjer som har barn med funktionshinder krävs en grundligare planering. Dålig tillgänglighet, miljöer som är farliga för allergiker, mediciner som är narkotikaklassade och stimmiga platser långt hemifrån kan alla orsaka problem.

Med lite planering och en gnutta fantasi är ingenting omöjligt. Det vet Heidi Nordin vars son har en medfödd cp-skada och tar sig fram med sin permobil hemma i Sverige. Heidi och hennes familj har rest mycket i Europa, USA och Thai­land och har oftast varit utomlands flera gånger per år, vilket gör henne till en expert på resor med funktionshindrat barn. Hon sitter även med i Luftfartsverkets samverkansgrupp. Gruppen, som består av representanter från Luftfartsverket, Arlanda, Landvetter, SAS, svenska kommuner och olika handikapporganisationer, träffas två gånger per år för att diskutera vad som behöver förändras för att göra flygresan så behaglig som möjligt för alla.
Nästan tio procent av alla resenärer som rör sig på Luftfartsverkets flygplatser är i behov av särskilt stöd i samband med flygresan. Med ungefär 30 miljoner resenärer per år blir det cirka 2,7 miljoner människor med särskilda behov. Luftfartverket är måna om att anpassa sig efter alla sina resenärer och arbetar ständigt med att förbättra tillgängligheten, menar Heidi.
– Det finns ett större kommersiellt intresse hos flygbolagen, eftersom funktionshindrade är lika mycket kunder som alla andra. Visst finns otroligt mycket kvar att förbättra, men Luftfarsverket är öppna för nya lösningar, säger Heidi Nordin.

Att resa kan ändå vara rätt krångligt och Heidi har lärt sig den allra viktigaste läxan: dubbelkolla allt! Ge gärna för mycket information än för lite. När man bokar sin utomlandsresa är det, enligt Heidi, nästan alltid enklast att gå genom ett resebolag som hjälper till med bokning av flyg, hotell och transfer, alltså en charterresa. Då blir det mindre arbete för en själv eftersom man bara behöver berätta för researrangören om sina speciella behov. En resa då särskild information behöver nå researrangören måste alltid bokas via telefon eller i butik. Tillsammans med säljaren letar man upp tillgängliga hotell, bokar assistans på flygplatsen eller ser till att nötter plockas bort från flyget man ska resa med.
Att resa utomlands med ett barn med funktionshinder kan även kännas mer i plånboken. Heidis erfarenheter säger henne att det oftast bara är fyr- och femstjärniga hotell som är ordentligt anpassade. Billigare hotell kan fungera lika bra, men man vet inte innan vad man får. Ett hotell kan beskrivas ligga i marknivå utan några nivåskillnader och så stöter man ändå på att hotellet har en hög trappkant upp till receptionen.
– Det är katastrof. En gång kom vi fram och insåg att vi inte ens skulle kunna ta oss fram till receptionen. Jag packade in familjen i en taxi och letade upp ett annat hotell. Att lyfta rullstolen hade väl fungerat, men den väger 150 kilo och så en tonårsson på det. Det blir ju ingen avkoppling alls, säger Heidi.

Heidi har flera gånger varit med om att rullstolen gått sönder under flygresor. Hon har dock haft turen att den gått sönder på hemresan. Att lösa en resa utan rullstol skulle inte vara det lättaste.
– En gång när vi hade flugit till Nice fick jag själv krypa in i planets lastutrymme och leta upp borttappade delar från rullstolen, berättar Heidi Nordin.