Resa med förhinder när hissen var trasig

Ur Tema Kollo & resor i Föräldrakraft nr 1, 2015.

ANNONS

Annons för Egen assisans

ANNONS

Annons för durewall.se

ANNONS

Annons för LSS-skolan

ANNONS

Annons för Humana

ANNONS

Annons för Etac

ANNONS

Annons för Särnmark

ANNONS

Annons för Aktivera

ANNONS

Annons för Tidvis

Sofia Wångmar har färska erfaren­heter av en tågresa med förhinder. På grund av en trasig hiss fick hon och hennes assistent tillbringa två extra timmar på tågstationen i Hässleholm.

Sofia Wångmar har färska erfaren­heter av en tågresa med förhinder. På grund av en trasig hiss fick hon och hennes assistent tillbringa två extra timmar på tågstationen i Hässleholm.

20-åriga Sofia bor i sitt föräldrahem i Uppsala, men hon planerar att flytta till Skåne till hösten. Hon jobbar till vardags på webbradion Radio Fyris. Mellan fem och tio gånger per år är hon ute och åker tåg, och hon har fått erfara att det har en del komplikationer för den som är rullstolsburen.

Riktigt besvärligt var det vid en resa nyligen, när hon skulle byta tåg i Hässleholm. Hon hade varit nere i Kristianstad på ett studiebesök på en folkhögskola, eftersom hon är inne på att börja plugga i höst.

– När vi kom till Hässleholms station var hissen ned till just det spåret som mitt tåg skulle gå ifrån sönder.

– Min assistent sprang då ned till konduktören för att be dem byta spår eftersom jag kom ner till alla andra spår utom just det. Men då visste han inte ens om att en elrullstol skulle resa med dem. Han sa till min assistent att de hade fått signal för att åka och stängde dörren mitt framför ögonen på assistenten, berättar Sofia.

Nu ordnade det till sist upp sig ändå, hissen blev lagad och Sofia kunde komma ned. Men då hade hon och assistenten ännu inte fått några nya biljetter så det måste också lösas:

– Från det att tåget som vi hade biljetter till gick till dess att vi satt på ett annat tåg så hade det gått två timmar, minns Sofia.

Ombord blir hon oftast väldigt väl bemött, men när hon skall boka biljett på telefon upplever hon att hon ofta får prata med okunnig personal.

Det brukar vara svårt att få besked om hur det går att få med sig en elrullstol.

– Oftast när man bokar rullstolsplats så får man ringa till SJ kundtjänst, för att boka rullstolplats via internet är jättesvårt, berättar Sofia.

En gång hade hon blivit inbokad på ett regionaltåg där man behöver hjälp av personal för att veva upp en tjej i elrullstol.

– Men då blev jag och assistenten bemötta av otrevlig personal som sade ”Det här tåget får du inte åka med. Boka SL nästa gång”.  Men ifrån början har de på kundtjänsten bokat mig på regionaltåget. Förra gången så fick jag stå mellan vagnarna och assistenten fick sitta på golvet som var smutsigt för vi kom in i vagnen med elrullstolen till våra platser, berättar Sofia.

Hon har också erfarenhet av att åka SL-tåget mellan Uppsala och Stockholm. Det fungerar bättre, då det bara är att köra in på de tågen.

 

Publicerad:
2015-01-09

Av: Anders Lindström

Nyckelord:
resor


ANNONS

Annons för Särnmark

ANNONS

Annons för durewall.se

ANNONS

Annons för Egen assisans

ANNONS

Annons för Etac

ANNONS

Annons för Tidvis

ANNONS

Annons för LSS-skolan

ANNONS

Annons för Humana

ANNONS

Annons för Aktivera