Äntligen färdigutrett: Så kan bilstödet räddas

Ett nytt bilstöd som är enklare att söka, snabbare att få beviljat och som ger bättre ekonomi för den enskilde. Ingen ska tvingas köpa onödigt dyr bil. Dessutom ska även barn med funktionsnedsättning kunna åka trafiksäkert genom ett nytt bidrag till barnbilstolar.

LÄS MER: Efter sju svåra år – nu kan bilstödet räddas

Så vill en statlig utredning förändra bilstödet för personer med funktionsnedsättning med start 1 januari 2026.

Socialdepartementet har skickat utredningen på remiss, som avslutades 15 april 2024. Här finns remissvaren.

RBU: Inköpsbidraget blir för lågt

RBU tillstyrker, i sitt remissvar, utredningens förslag om att låta Trafikverket ta över huvudmannaskapet för bilstödet, men man organisationen är kritisk på flera punkter i övrigt. Några av synpunkterna:

  • Det är svårt att bedöma om utredningens förslag är mer gynnsamma för den enskilde än nuvarande regler.
  • Inköpsbidrag på 22 procent blir alltför lågt vilket riskerar att stänga ute många människor från bilstödet.
  • För anpassningsbidrag anser RBU att det borde fastställas en nedre inkomstgräns då hela anpassningskostnaden ersätts och att inkomstgränsen inte bara ska bestämmas med utgångspunkt i den enskildes årliga bruttoinkomst.
  • RBU anser att det bör fastställas en nedre inkomstgräns då hela kostnaden för bilbarnstolen täcks.
  • RBU är mycket kritiskt till att utredningen inte lämnar förslag om bilstöd för förhöjd fordonsskatt. Personer med funktionsnedsättning drabbas oproportionerligt hårt av fordonsskatten vilket bilstödet bör kompensera för.

Trafikverket föreslås ta över från Försäkringskassan

Utredningen ”Ett enklare bilstöd” (SOU 2023:81) överlämnades i november 2023 till socialtjänstminister Camilla Waltersson Grönvall.

Utredningen vill samla hela ansvaret för bilstödet hos Trafikverket, istället för att som nu dela upp ansvaret mellan Försäkringskassan och Trafikverket.

Bidrag höjs och blir mer flexibla för den enskilde

En viktig förändring är också att dagens fasta bidragsbelopp ersätts av en utgiftsram som den enskilde själv kan styra över. Det ger den enskilde möjlighet att välja bil som passar den egna plånboken. Det nya systemet kommer inte tvinga den enskilde att välja en onödigt dyr bil.

Det nya inköpsbidraget föreslås ligga på 22 procent av bilens värde, ett belopp som styrs av den prislista som Skatteverket använder vid bestämmande av förmånsvärden på tjänstebilar.

Grundbidrag föreslås höjas från 30 000 kronor till 45 000 kronor.

Anpassningsbidraget föreslås vara 90 procent av anpassningskostnaderna upp till 400 000 kronor, och däröver 100 procent (detta bidrag är idag 100 procent från start).

Bidragsbeloppen föreslås läggas in i förordning som regeringen kan ändra utan lagändring.

Nytt bidrag till barnstolar kan rätta till HFD-domen

Utredningen föreslår också ett nytt bidrag till specialanpassade bilbarnstolar. Förslaget är en följd av att Försäkringskassan år 2018 fick rätt i Högsta förvaltningsdomstolen att vägra bidrag för bilbarnstolar för barn med funktionsnedsättningar.

Sedan reglerna gjordes om 2017 har bilstödet rasat, på grund av regelkrångel. Om de nya förslagen förverkligas 2026 bedömer utredningen att antalet personer som beviljas bilstöd ökar från 1100 till 1300 per år. Storleken på stödet bedöms öka från i genomsnitt 134 000 kronor till 189 000 kronor per ärende.

Hur påverkas ekonomin för enskilda?

Utredningen beskriver flera exempel på hur regeländringarna skulle påverka ekonomin för berörda personer.

Exempel med anpassad bilbarnstol

Nedanstående beräkning gäller en förälder behöver en specialanpassad bilbarnstol för sitt barn. Idag har man inte rätt till bidrag för barnstolen, men det vill utredningen ändra på.

Den specialanpassade bilbarnstolen i exemplet kostar 40 000 kronor. Utredningen föreslår att anpassningsbidrag lämnas med 90 procent av kostnaden som överstiger 1 500 kronor. Anpassningsbidraget beräknas som 90 procent av 38 500 kronor vilket ger ett anpassningsbidrag om 34 650 kronor.

Den sökandes egna utgifter minskar då från dagens 40 000 kronor till 5350 kronor efter en regeländring.

BidragFörslagIdagFörändringKommentar
Anpassningsbidrag34650034650Inget anpass-ningsbidrag enligt nu gällande regler
Summa bidrag34650034650
Den enskildes egna utgifter
Inköp av special-anpassad bilbarnstol40000400000
Bidrag346500−34650
Summa utgifter för den enskilde (netto)535040000−34650

Exempel med omfattande anpassning

Sökande behöver köra bilen sittande i rullstol och bilen behöver golvsänkas. Bilens pris är 850 000 kronor och anpassningen kostar 700 000 kronor. Personen har en årsinkomst på 240 000 kronor. 

Exemplet visar att den enskildes bilstöd blir 28 000 kronor högre enligt de föreslagna reglerna jämfört med nuvarande regler. 

BidragFörslagIdagFörändringKommentar
Grundbidrag2100030000−9000Inkomsten är så pass låg att grundbidrag lämnas
Anskaffningsbidrag000
Inköpsbidrag187000018700022 % av 850 000 kronor
Anpassningsbidrag660000700000−40000Bidrag med 90 % upp till 400 000 kronor och 100 % av kostnader därutöver
Tilläggsbidrag A050000−50000
Tilläggsbidrag B060000−60000
Summa bilstöd86800084000028000
Den enskildes egna utgifter
Inköp av bil8500008500000
Kostnader för anpassning7000007000000
Bilstöd−868000−84000028000
Summa utgifter för den enskilde (netto)682000710000−28000

Bakgrunden: Varför behöver bilstödet förändras?

Antalet mottagare av stöd har mer än halverats sedan 2017 och handläggningstiderna har blivit avsevärt längre sedan dess. Utredningen bedömer att nedgången inte beror på att behovet av bilstöd bland personer med funktionsnedsättning har minskat, inte heller antalet personer som har en funktionsnedsättning, utan är huvudsakligen en följd av de regler inom bilstöd som infördes 2017.

Regeländringarna 2017 skulle öka trafiksäkerheten, stärka konkurrensen mellan företag som anpassar bilar och öka möjligheter till bilköp för personer med bristande ekonomiska förutsättningar. Resultatet blev det motsatta, de nya reglerna 2017 försvårade möjligheterna till bilstöd.

Denna nya bilstödsutredning föreslår därför åtgärder som ska underlätta och förenkla administration och bidragsgivning inom bilstöd.

Bilstödsdomar i högsta instans

Tabellen nedan är hämtad ut Trafikanalys rapport Tydligare kriterier för färdtjänsttillstånd 2023.
FÖD: Försäkringsöverdomstol
Rå: Regeringsrätt
HFD: Högsta förvaltningsdomstol)

MålnummerDatumReferat målnummerSammanfattning
Dnr 1454/89 och 1251/891990-01-18 och 1990- 02-22FÖD 1990:13 III och VIBilstöd har beviljats sökande med nack-, rygg- och axelbesvär samt generella besvär från leder och muskler som begränsar förflyttningsförmågan till 100–150 meter med kryckkäpp (III), men har inte beviljats sökande med amputerat underben och förmåga att gå minst 200 meter (VI).
10059-951995-10-30RÅ 1995 ref. 49Person som till följd av olycksfall fått båda armarna amputerade, den ena i axelhöjd och den andra i höjd med armbågen, har ansetts berättigad till bilstöd till handikappad.
11376-951996-06-24RÅ 1996 ref. 46Fråga i ärende angående bilstöd enligt förordningen (1988:890) om bilstöd till handikappade om sökanden på grund av varaktigt funktionshinder har väsentliga svårigheter att förflytta sig på egen hand och därför skall anses som handikappad i förordningens mening.
3593-092010-03-04RÅ 2010 ref. 31Tidpunkten för ansökan om bilstöd är avgörande för om villkoret avseende övre åldersgräns är uppfyllt eller inte.
3069-112012-05-24HFD 2012 ref. 34Den som är rullstolsburen får i allmänhet anses ha väsentliga svårigheter att anlita allmänna kommunikationer och därmed ha rätt till bilstöd.

RBU kommenterar

RBU, Rörelsehindrade barn och ungdomar, har deltagit i utredningen som experter.

– Viktiga punkter för oss som nu är med i utredarens förslag är bland annat att möjligheten till anpassad bilbarnstol som kan flyttas mellan bilar, samt att man ändrar på maxantalet mil till 8000 och i den skrivelsen även tar bort åldersgränsen på fordonet. Att inköpskostnaden av bil dessutom föreslås minska är av stor vikt för många av RBU:s medlemmar, säger Johan Klinthammar, förbundsordförande RBU.

Förslagen i korthet

Trafikverket tar över från Försäkringskassan

En hörnsten i utredningens förslag är att överföra all administration av bilstöd till Trafikverket. Detta ska effektivisera handläggningen och förkorta handläggningstiderna. Trafikverket har kompetens i bilstödets kärnfrågor och får genom huvudmannaskapet för bilstöd möjlighet att utveckla verksamheten. Att överföra administrationen till Trafikverket innebär en besparing i den statliga administrationen på cirka 20 miljoner kronor per år.

Försäkringskassan har sedan slutet av 1980-talet utrett och beslutat om bidragen, och hämtar in bedömningar från Trafikverket om fordonsteknik, förarergonomi och trafiksäkerhet.

Genom att koncentrera ansvaret för handläggningen av bilstöd till en myndighet, Trafikverket, förenklas handläggningen av verksamheten samtidigt som den också lättare kan utvecklas och effektiviseras.

Enklare bilstöd med färre bidrag

Dagens regler har sju olika bidrag till inköp och anpassning av ett fordon, varav fem bidrag avser inköpet av fordonet. Utredningen bedömer att bidragskonstruktionen är ineffektiv och svårbegriplig för de sökande. Utredningen föreslår att bilstöd till inköp och anpassning ska lämnas med färre antal bidrag, varav ett bör vara inkomstprövat. Denna förändring kommer att öka förståelsen för den sökande och förenkla tillämpningen av bilstödets konstruktion.

Enklare att ändra bidragsnivåer

Bidragen inom bilstöd bestäms och anges huvudsakligen i socialförsäkringsbalken. Nu föreslås att riksdagen ger regeringen rätt att föreskriva hur bidragen beräknas. Denna förändring ökar regeringens möjligheter att göra anpassningar av bidragens nivåer och underlättar styrning över anslaget för bilstöd.

Så ska bilköpet bli billigare och mer flexibelt

Inköp av en bil är en stor privatekonomisk utgift även om bilstöd lämnas. Personer med funktionsnedsättning har också ofta begränsade möjligheter att anpassa sitt val av bil efter vad privatekonomin tillåter. Man måste exempelvis ha plats för skrymmande hjälpmedel.

Bilstöd lämnas med fasta belopp för inköp av en bil, oavsett bilens pris.

Dagens regler innebär att personen måste köpa en bil vars originalutförande så långt som möjligt tillgodoser de behov som funktionsnedsättningen medför. Detta vill utredningen ändra på.

Utredningen föreslår att bilstöd ska bestämmas med utgångspunkt i vad som bedöms vara den lägsta utgiften för inköp och anpassning av en bil så att den kan brukas, med hänsyn till personens funktionsnedsättning. Bidragen ska beräknas enligt en fastställd utgiftsram för inköp och anpassning av en sådan bil.

Trafikverket ska verka för en enkel, trafiksäker och teknikneutral lösning för att till-godose de behov som funktionsnedsättningen medför. Bilstöd ska lämnas utan särskilt fokus på originalmonterade anordningar.

Den sökande ska få större frihet att välja bil. Bilstöd lämnas dock alltid enligt den fastställda utgiftsramen. Utredningen bedömer att de lämnade förslagen medför att det genomsnittliga bilstödet per mottagare ökar från knappt 134 000 kronor år 2022 till knappt 189 000 kronor år 2026 räknat i 2022 års prisnivå.

Fler kontroller för ökad trafiksäkerhet

Utredningen föreslår att kontrollen av trafiksäkerhet och andra funktioner ska kunna ökas.

Dagens regler innebär att funktionskontroll av anpassade fordon sker inom sex månader efter att anpassningen slutförts.

För att öka trafiksäkerheten i anpassade bilar föreslår utredningen att Trafikverket ska kunna besluta om fler funktionskontroller. Vid omfattande anpassningar ska man kunna ställa villkor på att funktionskontroll ska utföras innan anpassningsbidraget utbetalas.

Anpassning ställer mycket höga krav på kunskaper om bl.a. fordonsteknik, förarergonomi och trafiksäkerhet samt om sam-spelet mellan dessa faktorer och olika typer av funktionsnedsättningar. Omkring hälften av bilstödsanslaget används till kostnader för att anpassa ett fordon så att en person med funktionsnedsättning kan bruka det, som förare eller passagerare.

Nytt bilstöd för anpassad bilbarnstol

Utredningen föreslår att bilstöd även ska kunna lämnas till en specialanpassad bilbarnstol.

Dagens regler förhindrar detta, sedan Högsta förvaltningsdomstolen (HFD 2018 ref. 76, mål nr 195-18) slagit fast att att anpassningsbidrag inte kan lämnas till anordningar som inte är fast installerade, t.ex. särskilt anpassade bilbarnstolar.

Utredningens förslag innebär att anpassningsbidrag ska kunna lämnas till merkostnader för en bilbarnstol som utprovas särskilt till ett barn med funktionsnedsättning.

Mera fakta

Vem kan få bilstöd?

Bilstöd kan lämnas för inköp och anpassning av personbil, motorcykel eller moped, till en person som på grund av en varaktig funktionsnedsättning har väsentliga svårigheter att förflytta sig på egen hand eller att anlita allmänna kommunikationer. Bilstöd kan i vissa fall även lämnas till en förälder som har ett barn med funktionsnedsättning.

Under 2023 fick 1 024 personer någon form av bilstöd, den lägsta siffran någonsin. Trenden har varit minskande under 20 års tid. Under åren 2000–2004 uppgick det årliga antalet mottagare till omkring 3 000 personer. 

De senaste årens minskning av bilstödet beror på den misslyckade ”reformen” 2017.

Antalet mottagare av bilstöd 1999–2023

Underliggande data för visualiseringen
År Kvinnor Män Kvinnor och män
2023 443 581 1024
2022 481 619 1100
2021 505 618 1123
2020 542 646 1188
2019 621 745 1366
2018 509 670 1179
2017 688 791 1479
2016 1237 1392 2629
2015 1137 1354 2491
2014 1183 1430 2613
2013 1224 1447 2671
2012 1091 1345 2436
2011 1015 1255 2270
2010 1029 1119 2148
2009 1014 1159 2173
2008 975 1190 2165
2007 1207 1328 2535
2006 1424 1413 2837
2005 1958 2021 3979
2004 1431 1496 2927
2003 1364 1608 2972
2002 1401 1485 2886
2001 1552 1606 3158
2000 1590 1582 3172
1999 1517 1476 2993

 

Bilstödets utveckling för olika grupper mottagare

Antalet mottagare av bilstöd fördelat på olika bidragsgrupper 2010–2022. Ur bilstödsutredningen 2023.
Fiaskoreformen 2017 orsakade ett kraftigt fall i antalet mottagare av bilstöd. Diagrammet ovan visar mottagare av bilstöd fördelat på olika bidragsgrupper 2010–2022. Ur bilstödsutredningen 2023.

Hur ser dagens regler ut, efter lagändringen 2017?

Enligt 2017 års reform kan bilstöd lämnas dels som inköpsbidrag (grund-, anskaffnings- och tilläggsbidrag), dels som anpassningsbidrag.

Grundbidrag lämnas till den som har rätt till bilstöd. Om dennes årliga bruttoinkomst understiger 220 000 kronor kan dessutom anskaffningsbidrag lämnas.

Tilläggsbidrag lämnas i tre situationer som inte utesluter varandra; om den sökande behöver fordon som behöver anpassas, om den sökande behöver en bil som är särskilt lämpad för rullstolar, och om den sökande skaffat en bil med särskilda original-monterade anordningar som behövs för att den sökande ska kunna bruka fordonet.

Anpassningsbidrag lämnas för faktiska kostnader för anpassning av fordonet och för anordningar som behövs för att den försäkrade ska kunna bruka fordonet. Anpassningsbidrag lämnas emellertid inte om behovet kan tillgodoses genom särskilda originalmonterade anordningar, för vilka tilläggsbidrag kan lämnas.

Hur mycket kostar bilstödet för staten?

Bilstöd är väldigt litet jämfört med andra ersättningar från socialförsäkringen. År 2022 anslog staten 263,4 miljoner kronor, men utgifterna uppgick bara till 147,3 miljoner kronor.

Så mycket har staten anslagit till bilstöd åren 2010–2022, och så stora har utgifterna varit. Belopp i miljoner kronor, löpande priser. Ur bilstödsutredningen 2023.
De senaste åren har halva bilstödet stannat kvar i statens kassavalv. Diagrammet visar hur mycket staten har anslagit till bilstöd åren 2010–2022, och hur stora utgifterna har varit. Belopp i miljoner kronor, löpande priser. Ur bilstödsutredningen 2023.