Skolan där man alltid får prova nya saker

Det är måndag eftermiddag på Ekeskolan i Öre­bro. Eleverna har slutat skolan för dagen och Anna Johansson, 21, har tagit sig till ett aktivitetsrum i skolans lokaler. Hon ska ägna sig åt ett av sina stora intressen – skytte.

Trots att Anna har en synskada går det hur bra som helst för henne att skjuta en sju-poängare. Det är tack vare enkla anpassningar med ett lasersikte på luftgeväret och en belyst tavla. När Anna siktar med geväret omvandlas poängen på tavlan till ljud som blir ljusare ju närmare mitten hon siktar.

Inte bara skytte
– Skytte är kul, och sen gillar jag att gå på Eketoppen här på skolan, där man spelar musik och röstar på bästa låten, berättar Anna.
Ekeskolan är en nationell specialskola för elever med synskada och ytterligare funktionsnedsättning. Skolan har funnits sedan 1965 och tar emot elever från hela landet. Det är en internatskola och eleverna erbjuds att bo i egna hem i närheten av skolan under sin utbildning.

Satsar extra på fritiden
Förutom att man satsat på delaktighet och en bra skola för eleverna, satsar man extra mycket på fritiden. Fritids­sam­ord­narna Hasse Nyström och Anders Schön­berg är de som har utvecklat och anpassat de flesta fritidsaktiviteterna så att de ska passa alla.
– För de här ungdomarna kan skolgången i hemkommunen vara bedrövlig. Många ungdomar vi har träffat berättar att de ofta får sitta i ett enskilt rum under skoldagen och kanske bara umgås med sina klasskamrater en timme per dag. Hur mycket integrering är det? Här på Ekeskolan får ungdomarna möjlighet både till bra skolgång och kompisar. Kanske för första gången. Förutom det har vi satsat på bra fritidsverksamheter för våra elever, eftersom det ofta är helt obefintligt i deras hemorter, berättar Hasse.
De flesta av eleverna på skolan har, förutom synskada, autism eller utvecklingsstörning, men det finns även en stor grupp elever som har rörelsehinder. Deras behov är stora när de kommer till Ekeskolan.

Schemalagda aktiviteter
– Målet med fritidsaktiviteterna är inte att vi ska överaktivera ungdomarna. Vi erbjuder schemalagda aktiviteter efter skolan på tisdagar och onsdagar, så att ungdomarna får vara som andra och bara göra ingenting ibland, berättar Hasse.
Dagen efter vårt besök står speedway på schemat. De som är intresserade av att följa med till speedwaybanan får anmäla sig. Linda Engelblom är 19 år och älskar motorer.
– Det ska bli kul att följa med till speedwaybanan. Här på skolan är det roligast att åka buggy. Man får åka fort, det är det som är spännande, berättar hon.

Två begagnade buggies
Fritidssamordnarna på skolan har lyckats köpa in två begagnade buggies, som eleverna älskar. Trots att många ser dåligt, eller kanske inte alls, är åkturerna givande upplevelser.
– Farten, vinden och lukten av bensin ger samma upplevelse för den som inte ser, säger Anders.
På skolan har man möjlighet att aktivera eleverna med de flesta idrotter, på slöjden hugger eleverna brasved (som sedan säljs) och bygger en vedbod och i rummet intill finns möjligheten att skapa tekannor och koppar av keramik. Allt är specialanpassat, främst tack vare engagerade lärare som hittar på smarta lösningar. Samma gäller för fritidsverksamheterna.
– Vi ger ut ett fritidsprogram en gång i månaden, så att eleverna vet vad som kommer erbjudas. Ofta försöker vi komma utanför skolområdet för att eleverna ska komma ut i samhället. Vi badar, bowlar och går på syntolkad bio, säger Anders.

Tycker om film
Rickard Tomasson, 17, gillar att kolla på film. Men han berättar för mig att syntolkad bio inte är något för honom.
– Det blir inte lika roligt då, de berättar ju hela tiden vad som händer och jag tycker det sabbar filmen. Jag gillar komedier bäst, berättar Rickard.
Han sitter upptagen med skolans tv-spel. Det är ett Nintendo Wii-spel som Rickard för tillfället använder för att åka slalom med. Balansplattan, som egentligen är till för att stå på, har personalen lagt på bordet framför honom och Rickard kan istället styra slalomåkaren med tyngden från sina händer.

Alla kan spela
– Alla kan använda tv-spelen på sitt sätt. Balansplattan är ett bra exempel på hur lätt man kan anpassa prylar så att de passar alla. Eleverna här ser olika mycket, så ofta får du stå med och hjälpa till. Det är också viktigt att man peppar eleven och berättar vad som händer, så att ungdomarna alltid känner sig delaktiga, säger Hasse.
Förutom att arrangera fritidsaktiviteter åt eleverna på skolan, arbetar Hasse och Anders med Resurscentrum syd som ligger på skolan. Minst en gång varannan vecka kommer elever från olika delar av Sverige med sina lärare, föräldrar och assistenter för att inspireras och prova på Ekeskolan.
– Några kommer hit för att se om de skulle vilja börja här och andra kommer bara hit på studiebesök för att se hur man smart kan anpassa skolan, så att skolgången blir lyckad på hemmaplan. Då brukar vi försöka se till att hela gänget också får testa fritidsaktiviteter. Det är viktigt att fröken också får prova med en ögonbindel. Då brukar de förstå hur det faktiskt är för eleven, berättar Hasse.

Får nya idéer
Samtidigt ger de aktiviteter som Hasse och Anders visar upp ofta en aha-upplevelse för föräldrar. Ofta är deras barn bara vana vid datorn eller tv:n och både föräldrar och barn får en massa nya idéer om vad som funkar och skulle vara kul.
– Det är viktigt att man fokuserar mer på barnens fritid. Om man inte ger ungdomarna en helhet i dygnet, får de ju inte möjligheten att bli hela människor. Jag är rädd att många människor som bor på gruppboende idag hamnar i rutinen att fritiden innebär att sitta framför tv:n eller datorn, säger Hasse.

Nya rörelsemönster
Dessutom kan fritidsaktiviteter locka fram nya rörelsemönster och kunskaper som inte är lika lätt att utveckla inom skolarbetet.
– Självklart är många barn rädda när de ska prova på något nytt. Här har vi ungdomar med alla möjliga olika diagnoser och för många är det svårt att testa nya grejer. Men om man inte ger upp, utan istället långsamt vänjer ungdomen vid en aktivitet blir många helt ”fast” senare. Om vi inte drev på och stöttade våra elever skulle vi begå tjänstefel, säger Hasse.
Han berättar om en kille på skolan som vägrade ”allt”. Så fort de skulle göra någon fritidsaktivitet ville han absolut inte vara med.
– Men en dag tog vi med honom på tipspromenad och grillade hamburgare och då släppte det. Han blev helt fast. Och sen var vi nästan tvungna att tända grillen varje gång vi skulle göra någon aktivitet, skrattar Hasse.
Både Hasse och Anders följer sina elever även en tid efter att de slutat på skolan. Målet är att eleverna ska kunna få ett eget boende och en fullvärdig vardag.
– Därför håller vi också kurser här på skolan för personer som arbetar med ungdomar och vuxna med funktionsnedsättning. Det är en fritidskurs, där vi berättar och inspirerar till exempel lärare. Senast hade vi 18 personer här, så visst finns det ett intresse, berättar Anders.
Rickard sitter fortfarande och spelar Wii, när vårt besök på skolan närmar sig sitt slut. Han har bytt spel och kör nu flygplan istället. Hans dröm är att skolan skaffar ett rymdspel.
– Det är väldigt intressant med rymden, att man kan åka rymdraket till exempel, säger Rickard.

Alla har roligt
Rickard skrattar högt och ljudligt när han spelar vidare. Alla har väldigt roligt, och så utropar han:
– Det här behöver man inte gå i skola för att klara, det är skicklighet!  +