Nyheter

Stor oro inför skolstarten för elever med NPF

Denna artikel handlar om



Annons
Annons för Misa

Innehåll från NKA
Att vara anhörig
Nya webbinarier om anhörigfrågor
NKA-podden tipsar om stöd och strategier
Samtalsgrupp kostnadsfritt stöd
Fler tips på NKA:s egen temasida

Innehåll från Misa
Misa tipsar
Gymnasiesärskola – och sedan?
I ett rättvist samhälle kan alla välja sysselsättning
Görans väg från särskola till arbete
Fler tips på Misas temasida

Innehåll från Humana
Humana tipsar
Logopedens bästa råd!
När Josefin fick en son med autism valde hon att bli jurist
Parapepp inspirerar till aktivitet
Fler tips på Humanas temasida

Anki Sandberg, Attention: Siffrorna måste tas på stort allvar
Ann-Kristin Sandberg. Foto: Linnea Bengtsson.

Ann-Kristin Sandberg. Foto: Linnea Bengtsson.

Annons
Annons för Misa

 

Skolstarten skapar stor oro för elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar som ADHD och autism.

– Det behövs ökad kompetensen hos all personal i skolan. Det gäller såväl hur man anpassar undervisningen som bemötandet av elever med NPF, säger Anki Sandberg, ordförande i Riksförbundet Attention.

En ny undersökning gjord av Riksförbundet Attention visar att mer än 60 procent av alla elever med egen neuropsykiatrisk diagnos känner stor eller ganska stor oro inför terminsstarten. För deras föräldrar är siffran drygt 74 procent.

Upplever stor hopplöshet

– Alltför många elever mår dåligt och många vill inte ens gå till skolan. De oroar sig för att det inte ska fungera, varken med skolarbetet eller relationerna och upplever en stor hopplöshet. Siffrorna måste tas på stort allvar, säger Anki Sandberg.

Mellan fem och sju procent av eleverna i den svenska skolan uppskattas ha en neuropsykiatrisk funktionsnedsättning (NPF), enligt Attention. Ännu fler har liknande svårigheter utan att ha fått en diagnos.

Stöd saknas – befogad oro

Anki Sandberg anser att elevernas och föräldrarnas oro är befogad, eftersom många elever med NPF inte får bra stöd i skolan.

– Det är en tuff verklighet för många. Det leder till både sänkta betyg och ovilja att gå till skolan, samt till sämre självkänsla och psykisk ohälsa. Detta påverkar förstås hela familjen, säger hon.

Ser ingen förbättring

Det är inte första gången som Attention kartlägger oron inför skolstarten. Och utvecklingen har inte varit positiv.
– Dessvärre ser vi inte någon förbättring, säger Anki Sandberg.

Fler artiklar om detta ämne