Så funkar LSS-boende: 30 frågor och svar
Ett LSS-boende ska vara tryggt och hemtrevligt, och ge goda levnadsvillkor.
Boendet är den enskildes eget hem, och får inte likna en institution.
Vilka olika typer av LSS-boenden för vuxna finns?
LSS-lagen har tio olika insatser för personer med funktionsnedsättningar. En av insatserna är bostad med särskild service för vuxna. Sådant boende kan vara utformat som gruppbostad eller servicebostad. Båda dessa former har fast bemanning. Gruppbostaden har personal på plats dygnet runt.
LSS-boenden finns för både barn och vuxna. Totalt finns nästan 5000 LSS-boenden.
Ett alternativ till LSS-boende är boendestöd enligt Socialtjänstlagen, SoL. Då kommer en boendestödjare hem till den enskilde och ger stöd i den egna lägenheten, till exempel genom att hjälpa till med matlagning, städning, tvätt och inköp. Insatsen ges ofta till personer med psykisk funktionsnedsättning. År 2022 hade 59 600 personer boendestöd enligt SoL. Insatsen har framförallt beviljats till personer i åldersgruppen 20–34 år. Boendestöd är den insats som ökar mest inom SoL.
SENASTE NYTT:
Fakta om IVO:s granskning av LSS-boenden för vuxna 2023
Bristen ökar – hur svårt är det att få LSS-bostad i DIN kommun?
LÄS MER:
LSS-skolan lektion 6: Boende enligt LSS
Vem har rätt till LSS-boende?
Om man föds med en funktionsnedsättning eller får en senare i livet kan man ha rätt till insatsen bostad för vuxna enligt LSS, lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade.
LSS är en rättighetslag vilket innebär att man kan gå till domstol och kräva de rättigheter som finns i lagen.
Hur ansöker man om LSS-boende?
Du ansöker hos kommunens biståndshandläggare. Om ansökan godkänns är kommunen skyldig att erbjuda ett boende inom tre månader, men ofta kan det ta längre tid på grund av brist på bostäder.
LSS-boenden kan finnas både i kommunens egen regi och hos privata bolag. Du kan själv föreslå ett boende, men det är kommunen som bestämmer. Du kan tacka nej till ett erbjudande om boende, och får då vänta poå ett nytt erbjudande.
När man väljer boende är det viktigt att man väljer ett som ger trygghet, där personalen har kompetens om din funktionsnedsättning och att du kan trivas med de andra personerna som bor där.
Mer information om olika boenden finns i Socialstyrelsens öppna jämförelser, där det finns data om personalens utbildning med mera, även för enskilda boenden.
Hur svårt är det att få LSS-boende i DIN kommun?
Många får avslag på ansökan on LSS-boende
Antalet avslag på ansökningar om boende enligt LSS varierar stort mellan landets kommuner. I ett 30-tal av landets kommuner avslogs minst hälften av ansökningarna förra året, enligt en rapport från Socialstyrelsen i april 2023.
Endast 56 procent av kommunerna uppger att de fullt ut kan tillgodose behoven av boende för vuxna enligt LSS. Kommunerna uppger flera orsaker till varför det är svårt att tillgodose behoven. En vanlig orsak är brist på boenden.
Inom boende för barn och unga enligt SoL, socialtjänstlagen, kan 60 procent av kommunerna tillgodose behoven. Kommunerna har svårigheter med rekrytering, tillgång till lokaler och att matcha individuella behov med befintligt utbud. Några kommuner lyfter även resursbrist.
Bristen på boenden påverkar också tiden för verkställighet av beslut. Mindre än hälften av de kommuner som uppger att de har brist på dessa boenden, uppger att de kommer bygga ikapp under de närmaste åren. Socialstyrelsen befarar att problemen kommer att kvarstå.
Ökad brist på LSS-boende sedan 2021
Enligt Boverkets bostadsmarknadsenkät 2023 har 141 av Sveriges 290 kommuner brist på bostäder för personer med funktionsnedsättning. Och trenden är negativ.
Trots att bristen varit känd sedan länge har det inte gjorts några framsteg. Tvärtom har bristen ökat jämfört med 2021. År 2018 var andelen kommuner med brist på bostäder för personer med funktionsnedsättning allra störst. Därefter minskade bristen, för att sedan 2021 åter öka.
”Pandemin och en tydlig uppgång i färdigställda specialbostäder bidrog till ett minskat underskott. Men antalet kommuner med underskott är nu på väg uppåt igen och är tillbaka till nivåerna före pandemin”, skriver Boverket.
Tyvärr ser framtiden inte ljus ut. Enligt Boverket påbörjar kommunerna endast 1 045 LSS-boenden under 2023 och 2024. Det är cirka 100 bostäder färre än vad kommunerna utlovade ett år tidigare.
Bryter kommunerna mot lagen?
För de 141 kommuner som inte har tillräckligt många bostäder för personer med funktionsnedsättningar är det allvarligt, eftersom det kan betyda att man bryter mot LSS.
Den som har en funktionsnedsättning kan ha rätt till insatsen bostad för vuxna enligt LSS, lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade.
IVO, Inspektionen för vård och omsorg, utdelar nya viten på löpande band till kommuner som inte sköter sina åtaganden. Ofta handlar det om 100 000-tals kronor eller miljonbelopp som IVO kräver som straff.
LÄS ÄVEN:
LSS-boende skulle avlasta föräldrar – efter 22 månader ännu ingen plats
Varför klarar kommunerna inte uppgiften?
Kommunerna klagar över svårigheter att planera boenden.
4 av 10 kommuner bedömer att behovet av särskilda boenden för personer med funktionsnedsättning kommer att vara täckt om två år. På fem års sikt bedömer drygt 3 av 10 att de kan uppfylla behovet. Men samtidigt säger varannan kommun att de inte kan bedöma hur det ser ut om fem år.
Varför är det så svårt att planera och bygga tillräckligt med bostäder? Många kommuner är förstås rädda för att bygga ”för mycket”. Andra förklaringar som Boverket fått in:
”Det finns planer på många nya boenden, men det sker hela tiden förskjutningar i byggstarter.”
Boverkets bostadsmarknadsenkät 2023
”Det är svårt att bedöma då det kan uppstå snabba behov på grund av inflyttning eller funktionsbedömningar.”
”För den mindre kommunen kan det vara mycket svårt att matcha den enskildes behov med befintliga gruppbostäder och servicebostäder.”
Hur ser det ut i DIN kommun?
Kommun | Överskott, balans eller underskott? | Balans om 2 år? | Balans om 5 år? | Antal bostäder i kommunen |
---|---|---|---|---|
Upplands Väsby | Underskott | Nej | Kan inte bedöma | 127 |
Vallentuna | Balans | Ja | Nej | 147 |
Österåker | Balans | Ja | Kan inte bedöma | 109 |
Värmdö | Underskott | Nej | Nej | 64 |
Järfälla | Underskott | Kan inte bedöma | Kan inte bedöma | 342 |
Ekerö | Underskott | Nej | Kan inte bedöma | 61 |
Huddinge | Underskott | Nej | Nej | 174 |
Botkyrka | Underskott | Nej | Ja | 204 |
Salem | Balans | Ja | Ja | 16 |
Haninge | Balans | Ja | Nej | 156 |
Tyresö | Balans | Kan inte bedöma | Kan inte bedöma | 130 |
Upplands-Bro | Underskott | Nej | Kan inte bedöma | 70 |
Nykvarn | Underskott | Nej | Ja | 16 |
Täby | Balans | Ja | Ja | 171 |
Danderyd | Balans | Ja | Nej | 65 |
Sollentuna | Underskott | Kan inte bedöma | Kan inte bedöma | 127 |
Stockholm | Underskott | Nej | Nej | 1490 |
Södertälje | Underskott | Nej | Nej | 372 |
Nacka | Underskott | Kan inte bedöma | Kan inte bedöma | 173 |
Sundbyberg | Underskott | Nej | Kan inte bedöma | 83 |
Solna | Balans | Ja | Ja | 161 |
Lidingö | Balans | Ja | Ja | 13 |
Vaxholm | Balans | Ja | Ja | 3 |
Norrtälje | Underskott | Kan inte bedöma | Kan inte bedöma | 365 |
Sigtuna | Underskott | Nej | Nej | |
Nynäshamn | ||||
Håbo | Balans | Ja | Ja | 52 |
Älvkarleby | Balans | Ja | Ja | 15 |
Knivsta | Balans | Ja | Ja | 30 |
Heby | Överskott | Kan inte bedöma | Ja | 22 |
Tierp | Balans | Ja | Ja | 77 |
Uppsala | Underskott | Nej | Kan inte bedöma | 823 |
Enköping | Underskott | Ja | Ja | 1 |
Östhammar | Balans | Kan inte bedöma | Kan inte bedöma | 57 |
Vingåker | Underskott | Nej | Kan inte bedöma | 28 |
Gnesta | Balans | Ja | Ja | 37 |
Nyköping | Underskott | Nej | Nej | 221 |
Oxelösund | Balans | Ja | Kan inte bedöma | 33 |
Flen | Underskott | Kan inte bedöma | Kan inte bedöma | 42 |
Katrineholm | Balans | Ja | Ja | 165 |
Eskilstuna | Underskott | Ja | Ja | 420 |
Strängnäs | Underskott | Nej | Nej | 76 |
Trosa | Balans | Ja | Ja | 7 |
Ödeshög | Balans | Ja | Kan inte bedöma | 6 |
Ydre | Underskott | Kan inte bedöma | Kan inte bedöma | 0 |
Kinda | Balans | Nej | Nej | 31 |
Boxholm | Balans | Ja | Ja | 21 |
Åtvidaberg | Underskott | Nej | Kan inte bedöma | 5 |
Finspång | Underskott | Nej | Kan inte bedöma | 14 |
Valdemarsvik | Balans | Ja | Ja | 34 |
Linköping | Underskott | Nej | Ja | 800 |
Norrköping | Balans | Ja | Ja | 580 |
Söderköping | Underskott | Nej | Nej | 52 |
Motala | Underskott | Nej | Kan inte bedöma | 138 |
Vadstena | Balans | Ja | Ja | 14 |
Mjölby | Underskott | Nej | Kan inte bedöma | 77 |
Aneby | Underskott | Kan inte bedöma | Kan inte bedöma | 18 |
Gnosjö | Underskott | Kan inte bedöma | Kan inte bedöma | 24 |
Mullsjö | Underskott | Nej | Nej | 15 |
Habo | Underskott | Kan inte bedöma | Kan inte bedöma | 16 |
Gislaved | Underskott | Nej | Kan inte bedöma | 48 |
Vaggeryd | Överskott | Ja | Nej | 47 |
Jönköping | Underskott | Nej | Kan inte bedöma | 460 |
Nässjö | Underskott | Ja | Ja | 147 |
Värnamo | ||||
Sävsjö | Balans | Ja | Kan inte bedöma | 35 |
Vetlanda | Underskott | Nej | Nej | 86 |
Eksjö | Balans | Ja | Kan inte bedöma | 61 |
Tranås | Balans | Ja | Kan inte bedöma | 6 |
Uppvidinge | Underskott | Kan inte bedöma | Kan inte bedöma | 24 |
Lessebo | Balans | Ja | Nej | 18 |
Tingsryd | Balans | Ja | Ja | 48 |
Alvesta | Underskott | Ja | Kan inte bedöma | 44 |
Älmhult | Balans | Nej | Nej | 68 |
Markaryd | Balans | Ja | Kan inte bedöma | 7 |
Växjö | Balans | Ja | Nej | 390 |
Ljungby | Underskott | Nej | Kan inte bedöma | 136 |
Högsby | Balans | Ja | Ja | |
Torsås | Underskott | Nej | Nej | 25 |
Mörbylånga | Underskott | Ja | Kan inte bedöma | 57 |
Hultsfred | Balans | Kan inte bedöma | Kan inte bedöma | |
Mönsterås | Underskott | Nej | Ja | 47 |
Emmaboda | ||||
Kalmar | Balans | Ja | Ja | 391 |
Nybro | Underskott | Nej | Nej | 83 |
Oskarshamn | Underskott | Kan inte bedöma | Kan inte bedöma | 96 |
Västervik | Balans | Ja | Kan inte bedöma | 4 |
Vimmerby | Balans | Kan inte bedöma | Kan inte bedöma | 55 |
Borgholm | Underskott | Kan inte bedöma | Ja | 41 |
Gotland | Underskott | Ja | Nej | 188 |
Olofström | Underskott | Nej | Nej | 7 |
Karlskrona | Underskott | Nej | Ja | 247 |
Ronneby | Underskott | Kan inte bedöma | Kan inte bedöma | 13 |
Karlshamn | Underskott | Ja | Kan inte bedöma | |
Sölvesborg | Underskott | Ja | Kan inte bedöma | 59 |
Svalöv | Underskott | Kan inte bedöma | Kan inte bedöma | 28 |
Staffanstorp | Underskott | Kan inte bedöma | Ja | 47 |
Burlöv | ||||
Vellinge | Underskott | Nej | Ja | 43 |
Östra Göinge | Balans | Kan inte bedöma | Kan inte bedöma | 41 |
Örkelljunga | Balans | Ja | Ja | 22 |
Bjuv | Underskott | Nej | Nej | 15 |
Kävlinge | Balans | Nej | Nej | 60 |
Lomma | Balans | Ja | Ja | 42 |
Svedala | Underskott | Kan inte bedöma | Kan inte bedöma | 31 |
Skurup | Balans | Nej | Kan inte bedöma | 36 |
Sjöbo | Balans | Kan inte bedöma | Kan inte bedöma | 42 |
Hörby | Underskott | Kan inte bedöma | Kan inte bedöma | 5 |
Höör | Underskott | Nej | Nej | 27 |
Tomelilla | Balans | Kan inte bedöma | Ja | 31 |
Bromölla | ||||
Osby | Balans | Ja | Nej | 7 |
Perstorp | Balans | Kan inte bedöma | Kan inte bedöma | 8 |
Klippan | Balans | Kan inte bedöma | Kan inte bedöma | 47 |
Åstorp | Balans | Nej | Nej | 38 |
Båstad | Balans | Ja | Nej | 22 |
Malmö | Underskott | Nej | Kan inte bedöma | 935 |
Lund | Balans | Ja | Ja | 377 |
Landskrona | Balans | Ja | Kan inte bedöma | 116 |
Helsingborg | Underskott | Nej | Ja | 247 |
Höganäs | Balans | Ja | Ja | 74 |
Eslöv | Underskott | Nej | Nej | 166 |
Ystad | Underskott | Nej | Kan inte bedöma | 106 |
Trelleborg | Underskott | Nej | Nej | 127 |
Kristianstad | Underskott | Nej | Kan inte bedöma | 45 |
Simrishamn | Balans | Ja | Ja | 54 |
Ängelholm | Underskott | Nej | Kan inte bedöma | 125 |
Hässleholm | Överskott | Ja | Nej | 186 |
Hylte | Balans | Ja | Ja | 16 |
Halmstad | Underskott | Nej | Kan inte bedöma | 416 |
Laholm | Underskott | Nej | Kan inte bedöma | 55 |
Falkenberg | Underskott | Nej | Kan inte bedöma | 140 |
Varberg | Underskott | Kan inte bedöma | Kan inte bedöma | 207 |
Kungsbacka | Balans | Ja | Ja | 225 |
Härryda | Överskott | Ja | Kan inte bedöma | 118 |
Partille | Balans | Nej | Ja | 112 |
Öckerö | Balans | Ja | 36 | |
Stenungsund | Underskott | Nej | Ja | 14 |
Tjörn | Underskott | Nej | Ja | 45 |
Orust | Balans | Ja | Ja | 39 |
Sotenäs | Balans | Ja | Ja | |
Munkedal | ||||
Tanum | Underskott | Nej | Kan inte bedöma | 32 |
Dals-Ed | Underskott | Nej | Kan inte bedöma | 5 |
Färgelanda | Balans | Kan inte bedöma | Kan inte bedöma | 2 |
Ale | Underskott | Kan inte bedöma | Ja | 96 |
Lerum | Underskott | Nej | Kan inte bedöma | 87 |
Vårgårda | Balans | Ja | Kan inte bedöma | 29 |
Bollebygd | ||||
Grästorp | Balans | Ja | Ja | 2 |
Essunga | Underskott | Nej | Kan inte bedöma | 20 |
Karlsborg | ||||
Gullspång | Balans | Ja | Kan inte bedöma | 16 |
Tranemo | Underskott | Ja | Nej | 22 |
Bengtsfors | Balans | Nej | Nej | 2 |
Mellerud | Balans | Ja | Kan inte bedöma | 53 |
Lilla Edet | Underskott | Nej | Kan inte bedöma | 28 |
Mark | Balans | Ja | Kan inte bedöma | 125 |
Svenljunga | Underskott | Nej | Kan inte bedöma | 33 |
Herrljunga | Underskott | Ja | Kan inte bedöma | 21 |
Vara | Underskott | Nej | Kan inte bedöma | 54 |
Götene | Underskott | Nej | Nej | 24 |
Tibro | Balans | Ja | Nej | 21 |
Töreboda | Balans | Ja | Nej | 7 |
Göteborg | Underskott | Nej | Nej | 1690 |
Mölndal | Underskott | Nej | Kan inte bedöma | 239 |
Kungälv | Underskott | Nej | Nej | 144 |
Lysekil | Överskott | Ja | Ja | 62 |
Uddevalla | Underskott | Ja | Ja | 284 |
Strömstad | Underskott | Nej | Kan inte bedöma | 26 |
Vänersborg | Balans | Ja | Nej | 201 |
Trollhättan | Underskott | Nej | Kan inte bedöma | 24 |
Alingsås | Underskott | Kan inte bedöma | Kan inte bedöma | 150 |
Borås | Balans | Kan inte bedöma | Kan inte bedöma | 380 |
Ulricehamn | Balans | Ja | Ja | 13 |
Åmål | Balans | Kan inte bedöma | Kan inte bedöma | 64 |
Mariestad | Underskott | Ja | Ja | 15 |
Lidköping | Balans | Ja | Kan inte bedöma | 126 |
Skara | Underskott | Kan inte bedöma | Kan inte bedöma | 43 |
Skövde | Underskott | Nej | Ja | 202 |
Hjo | Balans | Ja | Ja | 25 |
Tidaholm | Underskott | Kan inte bedöma | Ja | 18 |
Falköping | Underskott | Kan inte bedöma | Kan inte bedöma | 101 |
Kil | Balans | Kan inte bedöma | Kan inte bedöma | 42 |
Eda | Balans | Kan inte bedöma | Kan inte bedöma | 25 |
Torsby | Balans | Ja | Kan inte bedöma | 45 |
Storfors | Balans | Ja | Kan inte bedöma | 0 |
Hammarö | Balans | Nej | Kan inte bedöma | 7 |
Munkfors | Balans | Ja | Kan inte bedöma | 17 |
Forshaga | Underskott | Ja | Kan inte bedöma | 35 |
Grums | Underskott | Kan inte bedöma | Kan inte bedöma | 26 |
Årjäng | Balans | Ja | Kan inte bedöma | 21 |
Sunne | Underskott | Kan inte bedöma | Kan inte bedöma | 66 |
Karlstad | Underskott | Ja | Kan inte bedöma | 36 |
Kristinehamn | Underskott | Nej | Kan inte bedöma | 57 |
Filipstad | Balans | Ja | Ja | 21 |
Hagfors | Balans | Nej | Nej | 29 |
Arvika | Underskott | Kan inte bedöma | Kan inte bedöma | 82 |
Säffle | Underskott | Kan inte bedöma | Kan inte bedöma | 57 |
Lekeberg | Balans | Kan inte bedöma | Kan inte bedöma | 37 |
Laxå | Balans | Ja | Kan inte bedöma | 11 |
Hallsberg | Underskott | Kan inte bedöma | Kan inte bedöma | 27 |
Degerfors | ||||
Hällefors | Balans | Ja | Ja | 22 |
Ljusnarsberg | Underskott | Nej | Kan inte bedöma | 9 |
Örebro | Underskott | Nej | Nej | 568 |
Kumla | Balans | Kan inte bedöma | Kan inte bedöma | 101 |
Askersund | Balans | Ja | Ja | 30 |
Karlskoga | Balans | Ja | Kan inte bedöma | 120 |
Nora | Balans | Kan inte bedöma | Nej | 39 |
Lindesberg | Underskott | Nej | Nej | 102 |
Skinnskatteberg | Underskott | Kan inte bedöma | Kan inte bedöma | 7 |
Surahammar | Underskott | Kan inte bedöma | Kan inte bedöma | 16 |
Kungsör | Balans | Nej | Kan inte bedöma | 9 |
Hallstahammar | Balans | Kan inte bedöma | Nej | 68 |
Norberg | Underskott | Kan inte bedöma | Kan inte bedöma | 2 |
Västerås | Underskott | Nej | Ja | 477 |
Sala | ||||
Fagersta | Underskott | Nej | Ja | 39 |
Köping | Underskott | Nej | Kan inte bedöma | 83 |
Arboga | Balans | Ja | Kan inte bedöma | 48 |
Vansbro | Underskott | Kan inte bedöma | Kan inte bedöma | 6 |
Malung-Sälen | Balans | Ja | Kan inte bedöma | 8 |
Gagnef | Balans | Ja | Ja | 111 |
Leksand | Balans | Ja | Ja | 0 |
Rättvik | Balans | Kan inte bedöma | Kan inte bedöma | 44 |
Orsa | Balans | Kan inte bedöma | Kan inte bedöma | 16 |
Älvdalen | Balans | Kan inte bedöma | Kan inte bedöma | 2 |
Smedjebacken | Balans | Nej | Kan inte bedöma | 31 |
Mora | Balans | Ja | Ja | 72 |
Falun | Balans | Kan inte bedöma | Kan inte bedöma | 221 |
Borlänge | Underskott | Ja | Ja | 175 |
Säter | Balans | Kan inte bedöma | Kan inte bedöma | 43 |
Hedemora | Balans | Ja | Ja | 62 |
Avesta | Balans | Ja | Ja | 9 |
Ludvika | Underskott | Nej | Kan inte bedöma | 90 |
Ockelbo | Balans | Kan inte bedöma | Kan inte bedöma | 2 |
Hofors | Underskott | Kan inte bedöma | Kan inte bedöma | 21 |
Ovanåker | Underskott | Ja | Ja | 51 |
Nordanstig | Balans | Ja | Nej | 0 |
Ljusdal | Underskott | Nej | Kan inte bedöma | 66 |
Gävle | Underskott | Kan inte bedöma | Ja | 361 |
Sandviken | Underskott | Nej | Ja | 47 |
Söderhamn | Underskott | Ja | Kan inte bedöma | 115 |
Bollnäs | Underskott | Ja | Ja | 126 |
Hudiksvall | Underskott | Ja | Ja | 150 |
Ånge | Balans | Ja | Ja | 18 |
Timrå | Underskott | Nej | Nej | 47 |
Härnösand | Underskott | Nej | Kan inte bedöma | 118 |
Sundsvall | Underskott | Nej | Ja | 384 |
Kramfors | Balans | Kan inte bedöma | Kan inte bedöma | 93 |
Sollefteå | Balans | Ja | Kan inte bedöma | 78 |
Örnsköldsvik | Underskott | Nej | Ja | 264 |
Ragunda | Underskott | Kan inte bedöma | Kan inte bedöma | 0 |
Bräcke | Balans | Ja | Ja | 3 |
Krokom | Underskott | Nej | Nej | 55 |
Strömsund | Underskott | Kan inte bedöma | Kan inte bedöma | 43 |
Åre | ||||
Berg | Balans | Ja | Nej | 27 |
Härjedalen | Balans | Ja | Ja | 31 |
Östersund | Underskott | Nej | Nej | 500 |
Nordmaling | Underskott | Ja | Kan inte bedöma | 27 |
Bjurholm | Balans | Ja | Ja | 0 |
Vindeln | Balans | Kan inte bedöma | Kan inte bedöma | 12 |
Robertsfors | Balans | Ja | Ja | 15 |
Norsjö | Balans | Kan inte bedöma | Kan inte bedöma | 5 |
Malå | Balans | Kan inte bedöma | Kan inte bedöma | 0 |
Storuman | Balans | Kan inte bedöma | Kan inte bedöma | 11 |
Sorsele | Balans | Ja | Ja | |
Dorotea | Balans | Kan inte bedöma | Kan inte bedöma | 2 |
Vännäs | Underskott | Kan inte bedöma | Kan inte bedöma | 13 |
Vilhelmina | Balans | Ja | Ja | 28 |
Åsele | Balans | Ja | Ja | 10 |
Umeå | Underskott | Kan inte bedöma | Kan inte bedöma | 608 |
Lycksele | Balans | Kan inte bedöma | Kan inte bedöma | |
Skellefteå | ||||
Arvidsjaur | Balans | Ja | Ja | 3 |
Arjeplog | Balans | Kan inte bedöma | Kan inte bedöma | 5 |
Jokkmokk | Underskott | Nej | Nej | 8 |
Överkalix | Överskott | Ja | Ja | 14 |
Kalix | Balans | Ja | Ja | 60 |
Övertorneå | Balans | Ja | Ja | 24 |
Pajala | Underskott | Kan inte bedöma | Kan inte bedöma | 21 |
Gällivare | Underskott | Ja | Ja | 70 |
Älvsbyn | Balans | Ja | Kan inte bedöma | 24 |
Luleå | Underskott | Ja | Kan inte bedöma | |
Piteå | Underskott | Nej | Nej | 171 |
Boden | Underskott | Ja | Ja | 128 |
Haparanda | Balans | Ja | Kan inte bedöma | 6 |
Kiruna | Underskott | Kan inte bedöma | Ja | |
Totalt | 27 723 |
Boverkets enkät omfattar bostäder med särskild service för personer med funktionsnedsättning är boende enligt lagen (1993:387) om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS), eller boende enligt 5 kap. 7 § socialtjänstlagen (2001:453), SoL.
Varför är bostaden extra viktig för personer med LSS?
”Många personer med omfattande funktionsnedsättningar tillbringar en stor del av sin dag i det egna hemmet. Därför är bostaden många gånger ännu mer betydelsefull för personer med funktionsnedsättning än för den som inte har funktionsnedsättning”, betonar Socialstyrelsen i en publikation om LSS-boende för vuxna.
Därför är det viktigt att boendet inte upplevs som en institution, utan som den enskildes eget hem.
För att undvika institutionskänsla ska LSS-boende inte samlokaliseras med vare sig andra boendeformer av liknande slag eller daglig verksamhet.
LÄS ÄVEN: Det behöver inte vara så svårt att skapa det ideala LSS-boendet
Vad betyder LSS-boende för jämlikhet och delaktighet?
”Verksamheten enligt LSS ska främja jämlikhet i levnadsvillkor och full delaktighet i samhällslivet. Målet ska vara att den enskilde får möjlighet att leva som andra.”
”Därför är det också viktigt att bostaden inrättas i en miljö som ger de boende förutsättningar för ett aktivt deltagande i samhällslivet”, skriver Socialstyrelsen i publikationen.
Får man ha husdjur i ett LSS-boende?
Det finns ingen lag som förbjuder husdjur när man bor i ett LSS-boende, men många kommuner har infört egna regler som gör att man inte får ha husdjur. Sådana regler kritiseras av Riksförbundet FUB som anser att det ska vara möjligt att ha husdjur för alla som önskar.
Socialstyrelsen skriver så här i skriften ”Bostad med särskild service för vuxna enligt LSS”:
”Ibland kan frågor uppkomma om den boende får ha husdjur i sitt hem. Kan personen själv ta hand om sitt husdjur och har det i sin egen lägenhet finns inga juridiska hinder kring detta. Men det är viktigt att ta hänsyn till allergier och rädslor hos de övriga i boendet och personalen om djur vistas i gemensamhetsutrymmen.”
Psykologen Bo Hejlskov Elvén skriver så här i ett blogginlägg:
Är det verkligen personalens uppgift att tömma kattlådan? Min rådgivning är glasklar. Klart att det är. Jonna har rätt att leva som alla andra, inklusive att ha katt. Hennes perceptuella känslighet gör dock att hon inte kan tömma kattlådan. Personalens uppgift är stöd och service; stöd när det behövs och service när det behövs. Och här behövs service om Jonna ska kunna leva som alla andra. Och det ska hon ju. … Att leva som alla andra måste innebära att kunna leva som alla andra. Inklusive att ha möjlighet för att flytta ihop med den man älskar och att kunna ha en hund eller en katt.
Hur många personer kan bo i en gruppbostad?
Personerna som bor i en gruppbostad har har egna lägenheter, som har anslutning till gemensamma utrymmen. Socialstyrelsen betonar att endast tre till fem personer bör bo i en gruppbostad: ”Ytterligare någon boende bör kunna accepteras men endast under förutsättning att samtliga personer som bor i gruppbostaden tillförsäkras goda levnadsvillkor”.
I boken ”I den bästa av världar” skriver Lena Nylander och Mats Jansson:
Idealt finns det mellan tre och fem lägenheter i en gruppbostad. Den är planerad från start för dem som bor är och de boende är relativt nära i ålder och intellektuella förutsättningar. Gruppbostaden är tydligt avsedd att vara en fast bostad under lång tid för dem som bor är. När en plats i gruppbostaden blir ledig, till exempel på grund av att någon valt att flytta eller har avlidit, så tas hänsyn till önskemål och behov både hos dem som bor i gruppbostaden och hos den som flyttar in.
Hur används gruppbostadens gemensamma utrymmen?
Gruppbostadens gemensamma utrymmen ska vara lätta att nå, och fungera som en plats för samvaro och aktiviteter. Det handlar om måltidsrum, hobbyrum och allrum.
Vad innebär servicebostad?
De som bor i servicebostad har oftast inte lika stort behov av stöd som de som bor i gruppbostad. Lägenheterna är mer fristående, och utplacerade i ett bostadsområde. Boende har tillgång till personal och gemensamma lokaler.
För servicebostad finns inga bestämmelser om antalet boende, men det får inte vara så många att det blir som en institution. Det är vanligt att nya servicebostäder har 8–10 lägenheter.
Vilket stöd kan man få i LSS-boende?
Hur mycket stöd man får i ett LSS-boende varierar, beroende på vilka behov man har. Det kan handla om allt som ingår i det dagliga livet och som man behöver hjälp med; från praktiska göromål i hemmet till kommunikation och att komma ut i samhället.
Vilken utbildning ska personalen ha?
Socialstyrelsen har sedan 2014 rekommenderat att LSS-personal har kompetens motsvarande grundutbildning inom vård och omsorg från gymnasiet eller komvux. Samtidigt kan arbetet inom LSS-bostäder kräva ytterligare kompetens.
En rapport 2021 från Socialstyrelsen visar att att denna kompetens saknas hos 62 procent av den tillsvidareanställda personalen i LSS-bostäder för barn och unga. På boenden för vuxna är andelen 64 procent. Ännu färre, cirka 8 procent, av de tillsvidareanställda på bostäder för såväl barn som vuxna har gått barn- och fritidsprogrammet.
I oktober 2023 har Socialstyrelsen publicerat nya öppna jämförelser, som för första gången även omfattar utbildning för personal inom LSS-boende.
Det finns många vittnesmål och rapporter om allvarliga missförhållanden, som främst beror på bristande kompetens hos personalen. Exempelvis har IVO, Inspektionen för vård och omsorg, kommit fram till att missförhållanden i Lex Sarah-ärenden till 74 procent beror på bristande kompetens.
IVO har också larmat om växande problem, bland annat i form av snabbt ökande anmälningar om tvångsåtgärder, både för barn och vuxna.
”Enligt LSS ska individen i största möjliga utsträckning ges inflytande och medbestämmande över de insatser som ges, och det förutsätter att brukare och personal kan kommunicera med varandra”, säger Kristina Lindholm utredare på Socialstyrelsen.
”Kartläggningen visar att det behövs både höjd utbildningsnivå och mer kompetensutveckling. Om inte personalen har den kompetens som behövs för att ge ett gott stöd till barn, unga och vuxna på LSS-boenden kan risken för tvångs- och begränsningsåtgärder öka. Det kan handla om att personalen gör saker mot den enskildes vilja eller begränsar personens rörelsefrihet.”
Det krävs åtgärder både på kort och lång sikt för att rätta till bristerna. Socialstyrelsen föreslog dessa åtgärder 2021:
- Ta fram ett kunskapsstöd om kommunikation, riktat till LSS-verksamheter.
- Följa upp föreskrifterna om LSS-bostäder för barn, unga och vuxna.
- Undersöka om det behövs tydliga krav på utbildning, erfarenhet och personliga lämplighet.
- Undersöka om öppna jämförelser kan användas inom LSS för att följa kompetensen hos personalen.
Vad visar öppna jämförelser om LSS-boenden?
I oktober 2023 presenterade Socialstyrelsen nya öppna jämförelser inom LSS. Undersökningen gäller alla LSS-verksamheter, och kan studeras för varje verksamhet och för varje kommun.
2023 har Socialstyrelsen valt att lyfta fram resultat som belyser personalens utbildningsnivå, enhetens rutiner för att uppmärksamma våld samt rutiner för samverkan kring hälso- och sjukvård och hjälpmedel.
På LinkedIn kommenteras de nya öppna jämförelserna av Karin Flyckt, samordnare på Socialstyrelsen:
Är väldigt glad att vi från och med i år har ett nytt bakgrundsmått som belyser personalens utbildningsnivå. På så sätt kommer vi kunna följa utvecklingen över tid.
Personalens kompetens är viktig, dels när det gäller det mest grundläggande: att ge personer med funktionsnedsättning ett kvalitetssäkrat stöd som uppfyller lagens intentioner. Men vi vet också att brister i kompetens kan leda till tvångs- och begränsningsåtgärder.
Och hur ser det ut? Jo, bland de tillsvidareanställda på boenden enligt LSS har 73 procent en adekvat utbildning på gymnasienivå och 6 procent har en utbildning till stödpedagog på yrkeshögskola. Motsvarande andelar bland personal i daglig verksamhet är 69 respektive 7 procent.
Andelarna för visstidsanställda är lägre, både inom boende och daglig verksamhet.
Vilken krisberedskap finns i ditt LSS-boende?
Trots flera allvarliga kriser senaste åren saknar många kommuner fortfarande krisplaner för LSS-boenden och andra verksamheter inom funktionshinderomsorg.
Det är oerhört viktigt att alla kommuner tar fram en kontinuitetsplan för sina LSS-bostäder, säger Eva Borgström, intressepolitisk samordnare på Riksförbundet FUB.
I denna artikel beskriver hon hur man som enskild och anhörig själv kan få koll på krisberedskapen.
Ny information om krisberedskapen finns i Socialstyrelsens öppna jämförelser för 2023. Denna undersökning har information för varje LSS-verksamhet och för varje kommun.
Vilket brandskydd finns i LSS-boenden?
MSB, Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, undersökte 2013 brandskyddet i LSS- och SoL-boenden. 10-15 procent av vård- och omsorgsboenden enligt SoL och 5 procent av boenden enligt LSS bedömdes ha alltför dåligt brandskydd.
Det som framförallt föranleder att dessa boenden inte kan anses ha ett rimligt brandskydd är att personalens förmåga att genomföra en insats är otillräcklig i kombination med att vissa dörrstängare saknas, att utrymningsvägarna helt eller delvis utgörs av trappor eller fönster, och att endast enklare brandvarningssystem finns, heter det i rapporten ”Brandskydd i behovsprövade boenden” från MSB.
Räddningstjänsten i Göteborg slog 2018 larm om att personer med funktionsnedsättning riskerar att bli innebrända på grund av brister i brandskydd.
Hur många vuxna och barn har LSS-boende?
- LSS-boende för vuxna har ökat kraftigt, från 23 440 (år 2010) till 29 030 (1 oktober 2021). Fördelningen mellan könen är cirka 59 procent män och 41 procent kvinnor.
- 91 procent av de vuxna på LSS-boende ingår i personkrets 1 (intellektuell funktionsnedsättning, autism eller autismliknande tillstånd). Två procent ingår i personkrets 2 (personer med förvärvad hjärnskada). 7 procent ingår i personkrets 3 (andra varaktiga fysiska eller psykiska funktionsnedsättningar).
- Den största åldersgruppen är 25–34 år (7 847 personer). Det är 8 procent som är 24 år eller yngre, och 13 procent som är över 65 år.
- LSS-boende för barn har minskat från 1440 (år 2010) till 875 barn (år 2020).
- Antalet personer med boende enligt socialtjänstlagen är 4656 i särskilt boende och 974 med korttidsplats, enligt Socialstyrelsens statistik.
- Det finns nästan 5 000 LSS-boenden över landet. LSS-boende är den näst vanligaste insatsen enligt LSS. Bara daglig verksamhet (med drygt 38 000 personer) är större räknat i antalet personer som omfattas.
Hur hög är hyran i LSS-boende?
Hyran för en LSS-bostad varierar kraftigt. Den beror på hur stor lägenheten är, vilken standard den har, och vilket läge.
Utredningen Boende på (o)lika villkor, SOU 2021-14, kartlade hyrorna inom LSS-boenden år 2019:
- De flesta personerna (78 procent) betalade max 1 750 kronor för sitt boende efter att bostadstillägget dragits bort.
- 14 procent betalade mellan 2 000–3 750 kronor efter avdrag för bostadstillägget.
- Fyra procent betalade 4000 kronor eller mer.
En del kommuner ger kommunala bidrag för att minska höga hyreskostnader för hyresgästen.
Nytt schablonbidrag till hyran?
Utredaren Carina Sammeli föreslog en ny schablonersättningen till alla som har LSS-boende, så att ingen ska behöva betala extra hög hyra för att man har en funktionsnedsättning.
Regeringen har inte gått vidare med förslaget, och det finns hösten 2023 inga signaler som tyder på att regeringen kommer att föreslå en sådan förändring.
Otrygghet inom SoL- och LSS-boenden, hur vanligt är det?
Många är rädda och otrygga på SoL- och LSS-boenden. Endast 61 procent av kvinnorna på boende enligt SoL känner sig trygga med personalen. Det framgår av SKR:s nationella brukarundersökning, som redovisas i Socialstyrelsens lägesrapport 2022 om stöd till personer med funktionsnedsättning.
– För att förbättra trygghet och trivsel är det viktigt att satsa på kompetensutveckling och fortbildning inom alternativ kompletterande kommunikation (AKK). En fungerande kommunikation är avgörande för att tillgodose individuella behov med mera hos enskilda, säger Karin Flyckt, samordnare för funktionshinderfrågor på Socialstyrelsen.
För uppgift om kompetensutveckling inom AKK i LSS-boenden, se enhetsundersökningen inom öppna jämförelser 2023.
– Det är mycket tydligt att kvinnor upplever sämre trivsel och trygghet än män. Att så många kvinnor känner att de inte får bestämma över det som är viktigt och att de inte känner sig trygga med personalen är något vi behöver titta närmare på, säger Karin Flyckt.
Hon betonar att personalens kunskap och kompetens är oerhört viktigt för att skapa bättre trygghet.
Större otrygghet för kvinnor
Socialstyrelsens lägesrapport beskriver genomgående stora skillnader mellan kvinnor och män. Männen har överlag svarat mer positivt än kvinnorna på frågorna om trivsel och trygghet. På frågan Känner du dig trygg med personalen? har till exempel endast 61 procent av kvinnorna i servicebostäder enligt LSS svarat ja, medan 73 procent av männen har svarat på samma sätt.
Socialstyrelsen skriver att ”det finns markanta skillnader mellan könen när det gäller rädsla. Väsentligt färre kvinnor uppger att de aldrig är rädda för något hemma eller på den dagliga verksamheten. Drygt hälften av kvinnorna i servicebostad enligt LSS eller särskilt boende enligt SoL uppger att de aldrig är rädda för något hemma. Resultaten kring rädsla är svårtolkade. Frågan handlar inte specifikt om personalen, utan kan också handla om annat såsom andra boende eller boendemiljön.”
Vad tycker brukarna om trivsel och trygghet?
Tabellen nedan visar hur frågor om trygghet och trivsel har besvarats i SKR:s nationella undersökning. Andelen är angiven i procent, och gäller år 2019. (Tabell 21 ur lägesrapporten.)
[wpdatatable id=48]
Barn och unga är också otrygga
Även många barn och unga på LSS-boenden känner sig otrygga. IVO:s tillsyn har visat att endast två tredjedelar (66 procent) av flickorna alltid känner sig skyddade från kränkningar. För pojkar uppges 83 procent känna sig skyddade.
”Flickorna litar också mindre på personalen, och en lägre andel av flickorna känner sig trygga med de andra på boendet jämfört med pojkar”, skriver socialstyrelsen i lägesrapporten för 2022.
”Cirka tre procent av barnen på LSS-boenden känner sig aldrig skyddade från kränkningar och litar inte på personalen. Två procent av barnen upplever sig inte heller respekterade av personalen och anser inte att de får det stöd de behöver”, skriver socialstyrelsen.
Vem granskar LSS-boenden?
IVO, Inspektionen för vård och omsorg, har tillsyn över landets alla LSS-boenden. Trots tillsynen är det vanligt med allvarliga missförhållanden. På LSS-boenden för barn såg IVO brister i cirka 25 procent av verksamheterna under 2021. IVO såg också stora brister på LSS-boenden för vuxna.
Under 2022-2023 har IVO gjort en större granskning av LSS-boenden för vuxna. Läs mer om IVO:s granskning av LSS-boenden för vuxna 2023.
Institutet för mänskliga rättigheter har kommenterat IVO:s granskning. Om ansvarsfrågan skriver Institutet:
”I Sverige har kommuner och privata utförare fått ansvar för gruppbostäderna enligt LSS och den statliga myndigheten IVO ska utöva tillsyn över dessa. Enligt den internationella rätten är däremot staten ytterst ansvarig för att skapa förutsättningar för de lokala och regionala aktörer som i sin tur ska säkerställa att rättigheterna tillgodoses. … IVO:s rapport bekräftar att Sverige behöver göra mer för att motverka våld, tvång och begränsningar i självbestämmanderätten för personer med funktionsnedsättning. Inte minst omfattar detta att motverka strukturer med institutionell prägel inom boende och funktionsstöd.”
Uppgiften för Institutet för mänskliga rättigheter är att främja de mänskliga rättigheterna i Sverige. ”Situationen för personer med funktionsnedsättning som bor i boenden med särskilt stöd och service kommer att lyftas i institutets rapport till FN:s granskningskommitté”, skriver institutet.
Under 2021 mångdubblades IVO:s beslut om förelägganden, förbud och indragna tillstånd. IVO har lovat att skärpa tillsynen. Samtidigt har IVO fått hård kritik för att man inte har tillräckligt bra tillsyn. Under 2022 kritiserades IVO hårt av JO (Justitieombudsmannen) Thomas Norling för bristande tillsyn, dokumentation och beslut om LSS-boenden.
Fler IVO-granskningar
IVO förbjuder anrikt barnboende i Järna
IVO stoppar Nytidas planerade LSS-boende för barn
Vad händer efter en anmälan till IVO?
- IVO har ingen skyldighet att utreda allt som anmäls, utan IVO gör en självständig bedömning om det finns skäl att göra tillsyn.
- Alla uppgifter som lämnas till IVO registreras. Uppgifterna kan användas när IVO planerar tillsyner eller till riskanalyser.
- IVO bedömer, handlägger och avslutar inkomna anmälningar inom tre veckor.
- Ett avslutat ärende innebär att IVO meddelar anmälaren ett ställningstagande.
- I vissa ärenden skickar IVO en kopia på klagomål till huvudmannen med en hänvisning till regelverk och skyldigheten att bedriva ett systematiskt kvalitetsarbete genom att bland annat utreda klagomål.
- IVO kan även inleda tillsyn utifrån de inkomna uppgifterna. Det sker då i ett nytt egeninitierat tillsynsärende eller tillförs till ett pågående tillsynsärende.
- Under 2022 fick IVO in 545 anmälningar gällande socialtjänst.
Källa: IVO:s årsredovisning 2022
Hur gör man för att tipsa IVO om missförhållanden?
Under 2020 startade IVO en webbformulär kallat ”Tipsa IVO”, för att göra det enklare att informera IVO om brister och missförhållanden. Formuläret kan användas både av yrkesverksamma och privatpersoner. Under 2022 fick IVO in en tredjedel av totalt nästan 30 000 tips via formuläret.
Vilka brister är vanliga på LSS-boenden?
Både IVO och Socialstyrelsen anser att kompetensen på LSS-boenden behöver förbättras. Lex Sarah-anmälningarna till IVO anger ofta bristande kunskap om pedagogiska metoder och om AKK, alternativ kompletterande kommunikation. Stor andel vikarier eller timanställd personal, som saknar utbildning och erfarenhet, är också problem.
Det förekommer ofta tvång och begränsningsåtgärder. Inlåsning, fasthållning och användning av handfängsel är exempel på åtgärder inom LSS-boenden för vuxna. Hösten 2021 gjorde IVO en kommunenkät som visade att 80 procent av alla LSS-boenden för vuxna har olika slags begränsningar som påverkar brukaren. Det kan handla om att brukaren nekas att ta beslut om sig själv och sin vardag, eller att hen på olika sätt begränsas i sin egen lägenhet, till exempel genom att inte få bestämma om vad hen ska äta eller att det finns lås och haspar på fönster och dörrar. Begränsningarna genomförs ofta utan den enskildes samtycke. Enkätsvaren visar också att det kan finnas mer allvarliga brister, som att brukare bestraffats för oönskat beteende, att de kränkts i ord eller handling, eller att de tvingats ta mediciner.
Bristerna är allvarliga eftersom LSS-insatser alltid ska vara frivilliga, och bygga på respekt för den enskildes självbestämmande och integritet. Ofta är verkligheten helt annorlunda. Begränsningsåtgärder saknar stöd i lag. De boende har ofta svårt att göra sin röst hörd med anledning av sin funktionsnedsättning.
LÄS MER:
Barn på LSS-boende övervakades – även obehöriga kunde se och höra
Tonåring filmad och fastspänd – på grund av personalbrist
Vad gör IVO för att minska tvång och begränsningsåtgärder?
IVO uppgav i mars 2022 i rapporten ”Vad har IVO sett 2021?” att man planerar att skärpa tillsynen hos kommuner och andra huvudmän för att granska förekomsten av tvångs- och begränsningsåtgärder. Syftet är att öka kunskapen i verksamheterna.
Både IVO och Socialstyrelsen anser att personalen som arbetar i LSS-boenden behöver mer kunskap om hur de förebygger och hanterar utåtagerande beteenden. I lex Sarah-anmälningarna till IVO anges ofta bristande kunskap om pedagogiska metoder eller inom alternativ- och kompletterande kommunikation. IVO menar också att en stor andel vikarier eller timanställd personal, som saknar utbildning och erfarenhet, ofta leder till brister.
FUB: Kompetensbrist leder till vanvård
– IVO:s exempel på otillåtna tvångs- och begränsningsåtgärder som används mot barn är mycket allvarliga, säger FUB:s förbundssekreterare Christina Heilborn. Det handlar om ren vanvård och går helt stick i stäv med att LSS-insatser är frivilliga och ska bygga på respekt för den enskildes självbestämmande och integritet. Att använda tvång på det här sättet bryter även mot både barnkonventionen och funktionsrättskonventionen.
– Även många vuxna med intellektuell funktionsnedsättning tillhör en särskilt utsatt grupp, säger Christina Heilborn. Många kan inte själva berätta vad de har varit med om. Om det inte finns anhöriga som kan slå larm finns risk för att övergreppen kan pågå under lång tid.
IVO stoppar Nytidas planerade LSS-boende för barn
Den 22 mars 2023 stoppade IVO Nytidas planer på en ny gruppbostad för barn. Avslaget motiveras med att IVO funnit allvarliga brister på två andra LSS-boenden Nytida driver för unga. IVO bedömer att Nytida inte kan säkerställa att det blir god kvalitet på ett nytt LSS-boende för barn.
Den 30 juni förbjöd IVO även Nytida Enigma AB att ta emot nya barn på LSS-boendet Ekens barnboende i Täby. Förbudet motiveras av att LSS-boendet saknat en av IVO godkänd föreståndare.
IVO påpekar att föreståndarens uppgift är ”att säkerställa att de dagliga rutinerna i verksamheten fungerar och att inskrivna barnen eller ungdomarna får en adekvat insats. De uppgifter som åligger en föreståndare ställer krav på att föreståndaren har hög kompetens och stor kännedom om verksamheten”, skriver IVO.
IVO betonar även att en föreståndare ska vara närvarande och aktiv i verksamheten ”för att kunna fånga upp och säkerställa att personalen arbetar utifrån den enskildas rutiner och utför insatser enligt de enskildas behov”.
Hur fungerar vårdkontakterna för de som har LSS-boende?
Rapporter från bland annat Riksförbundet FUB har uppmärksammat att personer på LSS-boende ofta missgynnas inom sjukvården, trots att de många gånger har hög risk för allvarlig sjukdom.
I februari 2022 fick Socialstyrelsen därför i uppdrag av regeringen att analysera vårdkontakterna i LSS-boenden, och vid behov föreslå åtgärder till regeringen. (HejaOlika intervjuade dåvarande socialminister Lena Hallengren: ”Rätta till bristerna i vården för personer på LSS-boende”)
Enskilda blir utan vård för att de saknar Bank-ID
Den 9 mars 2023 publicerades Socialstyrelsens rapport ”Vårdkontakter i LSS-boende”. Av rapporten framgick att personer i LSS-bostäder ofta blir utan vård. Många gånger beror det på att de inte har internet och Bank-ID. Eller att ingen lyssnar på eller förstår dem.
Kommuner och regioner måste se till att de som saknar tillgång till internet eller inte har förmåga att använda digitala tjänster har möjlighet att komma i kontakt med och få tillgång till vården, anser Socialstyrelsen.
Det behövs många fler åtgärder för att säkerställa hälso- och sjukvård för de som bor på LSS-boenden. Regioner, kommuner, vårdcentraler och LSS-boenden behöver alla bli bättre, men det behövs även nationellt stöd.
Årliga hälsokontroller föreslås
För att komma till rätta med bristerna kan det även behövas årliga hälsokontroller, så att personer i behov av vård kan identifieras.
”Oavsett åtgärder så kommer troligen personer i LSS-boenden ha fortsatta svårigheter att få tillgång till vård. Det handlar primärt om att många i gruppen har svårigheter att kommunicera symtom på sjukdom, smärta eller skada och det saknas kunskap för att kunna tolka tecken på sådana symtom. Det finns anledning att utreda hur målgruppen kan erbjudas årliga hälsokontroller”, skriver Socialstyrelsen.
Socialstyrelsen påpekar också att det finns material och kunskapsstöd som inte har fått genomslag i ute i verksamheterna.
Generella brister inom 6 av 10 verksamheter
Rapporten visar att hela 63 procent verksamhetscheferna uppger att det finns generella problem med resurstillgång inom hälso- och sjukvården.
- Det handlar till exempel om brist på läkare vid vårdcentralerna och i verksamheter för habilitering.
- Det handlar också om låg läkarmedverkan på LSS-boenden.
- Tillgången till specialiserad vård som psykiatri är begränsad.
Vad händer konkret för att uppnå bättre hälsa för personer på LSS-boende?
Personer med intellektuell funktionsnedsättning (IF) har generellt en ökad risk för både somatiska och psykiska sjukdomar. Sämre förutsättningar i vardagslivet, isolering och sämre privatekonomi spelar roll, liksom svårigheterna att få jämlik vård. Kvinnor med IF har nästan 70 procent större risk för att dö i bröstcancer, ofta beroende på att cancern upptäcks sent, enligt statistik från Socialstyrelsen.
Några kommuner har gjort en särskild satsning på ”LSS-hälsa” och hälsoteam för personer som har LSS-boende eller daglig verksamhet. Detta finns dock bara i vissa kommuner.
Vad innebär förslaget om kompetenscentrum om IF och autism?
Den 30 oktober 2022 presenterade Socialstyrelsen ett förslag om ett kompetenscentrum för frågor om intellektuell funktionsnedsättning (IF) och autism. Syftet är att höja kompetensen hos personal på bland annat LSS-boenden, för att förbättra livsvillkoren för personer med intellektuell funktionsnedsättning och autism.
Regeringens budget för 2023 har dock inga pengar till ett sådant kompetenscentrum, vilket har fått skarp kritik. ”Regeringen hade kunnat budgetera för ett nationellt LSS-lyft, men valde att inte göra det”, skrev FUB i ett uttalande.
Regeringen utlovar översyn av arbetsmiljön
I december 2022 sade socialtjänstminister Camilla Waltersson Grönvall (M) att arbetsmiljön på LSS-boenden och HVB-hem ska ses över. Den direkta orsaken var ett mord på en ung anställd på ett LSS-boende i Enköping i november 2022.
– Det är inte rimligt att det bedrivs prostitution och droghandel på LSS-boenden och HVB-hem, och att medarbetarna enligt lag inte har rätt att beslagta en telefon. Det är heller inte rimligt att en anställd inte får ta en kniv som göms i rummet. Det här måste vi från politikens håll se över, sa socialtjänstminister Camilla Waltersson Grönvall efter ett möte med Sveriges Kommuner och Regioner, SKR, och fackförbunden Kommunal, Akademikerförbundet SSR och Vision.
Enligt socialdepartementet framförde fackförbunden att det är hög omsättning på chefer och brist på personal med relevant utbildning. Facken ska också ha uttryckt att hot och våld är vardag för många. De kritiserade också att medarbetare enligt lag inte har rätt att till exempel beslagta en kniv av de boende.
Camilla Waltersson Grönvall sa att politikerna har ansvaret att skapa förutsättningar för att säkra tillgången på personal, och att skapa goda förutsättningar för anställda att utföra sina jobb.
– Att säkra kompetensförsörjningen är en ödesfråga för Sverige, sa ministern som dock bara kunde nämna en enda konkret åtgärd, nämligen ”regeringens arbete med att ställa krav på heltidsaktivitet i försörjningsstödet. Det gör att fler personer kommer i ett program som leder till jobb”.
FUB har varnat för risken för våld
Riksförbundet FUB har upprepade gånger varnat för att kompetensbrist inom LSS-bostäder ökar risken för våld.
– Mordet på en ung anställd i en LSS-bostad i Enköping är en oerhört tragisk händelse. Vi blir på nytt varse problemen med otillräcklig bemanning och chefer som är frånvarande eftersom de har ansvar för alltför många verksamheter. Kunskapsnivån hos personal som arbetar i LSS-bostäder är dessutom ofta låg, sa Christina Heilborn, förbundssekreterare på Riksförbundet FUB, i november 2022.
– Ett nationellt kompetenslyft för personal i LSS-bostäder måste omgående förverkligas, enligt Socialstyrelsens förslag. Medel behöver även avsättas i statsbudgeten för att realisera Socialstyrelsens nyligen presenterade förslag om ett nationellt kompetenscentrum om intellektuell funktionsnedsättning och autism, säger Christina Heilborn.
LÄS MER: Tomt i budgeten: Inget kompetenscentrum för IF och autism 2024
Enligt FUB leder bristande bemanning, frånvarande chefer och låg kunskapsnivå hos baspersonalen till stora risker för de som bor i en LSS-bostad.
”Olagliga tvångs- och begränsningsåtgärder tar vid där kompetens och rätt förutsättningar saknas”, skriver FUB och hänvisar till rapporter från IVO. ”Åratal av larmrapporter måste tas på allvar.”
Hur kan man som anhörig hjälpa till att skapa ett bra LSS-boende?
”Som anhörig kan man påverka genom att ge positiv feedback så snart det finns en anledning, visa att man ser vad personalen gör. Man kan visa att man förstår att arbetet ofta är komplicerat och svårt,” säger Lena Nylander, läkare, specialist i allmän psykiatri samt författare till boken ”I den bästa av världar”.
”Ge den information om personen som personalen behöver och som personen inte kan ge själv – gärna skriftlig så blir den tydlig.”
”I stället för att bara påpeka när något inte är bra – tala om, visa eller spåna kring hur man skulle kunna göra i stället. Inse att inte ens den bästa av världar alltid är perfekt! Och lite humor skadar inte.”
Boken ”I den bästa av världar” har Lena skrivit tillsammans med Mats Jansson, Autism och Aspergerförbundet. Läs vår intervju med Lena och Mats: ”Det behöver inte vara så svårt att skapa ideala LSS-boendet”.
”Måste vi storstäda på LSS-boendet?”
Vilka regler finns för städning i ett LSS-boende? Harald Strand svarar på en läsarfråga.
Fråga: Jag bor på ett LSS-boende i Göteborg, och nu vill personalen att vi ska storstäda, och rensa i den gemensamma lägenheten. Får det gå till så?
Mvh Maria
Svar: Det framgår inte klart i vilken typ av bostad du bor. Men eftersom du skriver ”gemensamma lägenheten” så är det troligen ett serviceboende.
Din egen lägenhet får du stöd att städa själv av personal.
Om du är ofta i den gemensamma lägenheten verkar det rimligt att du är med och rensar den.
Det är ju svårt för personal att gissa vad du och övriga boende vill ha kvar av tidningar, böcker, spel, med mera.
Jag kan även tycka att det är rimligt att alla som kan hjälper till att göra er gemensamma lägenhet fin.
Något krav enligt lagen är det naturligtvis inte. Det handlar snarare om att ställa upp för varandra som goda grannar. Fundera gärna på det!
Var finns mer information om LSS-boende?
Bostad med särskild service för vuxna regleras i 9 § 9 av LSS, lag om stöd och service till vissa funktionshindrade (1993:387).
Lär dig mer om LSS-boende för vuxna och barn i LSS-skolans lektion 6 om boende.
För mer information om LSS-insatser för barn, exempelvis korttidstillsyn och korttidsvistelse; läs LSS-skolans lektion 5 om insatser för barn.
Ladda hem Socialstyrelsens pdf ”Bostad med särskild service för vuxna enligt LSS”
Lär dig mer om krisberedskap inom LSS-boenden: Så får du själv koll på vilken krisberedskap som finns