Nyheter

Var beredd på att du kan hamna i en svacka


Denna artikel handlar om


Innehåll från NKA
Att vara anhörig

NYTT: Enkät om att vara anhörig under covid-19
Nya webbinarier om anhörigfrågor
Leva Livet – medan det pågår
Föräldrastöd: från kaos till struktur
Fler tips på NKA:s egen temasida




Del 5 av Föräldrakrafts kom igång-tips. Ur Tema Idrott i Förädrakraft nr 5, 2011.

 

Med Linda Junker på Livsstilsprojektet fortsätter vi att ringa in faktorer som kan hindra dig från att komma igång. – Man brukar säga att det tar minst tre gånger innan man börjar få in en vana. De första tre gångerna är allting oftast så nytt. Det är från ungefär fjärde besöket och framåt som det ofta blir motigt, säger Linda.

Med Linda Junker på Livsstilsprojektet fortsätter vi att ringa in faktorer som kan hindra dig från att komma igång.

– Man brukar säga att det tar minst tre gånger innan man börjar få in en vana. De första tre gångerna är allting oftast så nytt. Det är från ungefär fjärde besöket och framåt som det ofta blir motigt, säger Linda.

Kanske var aktiviteten helt enkelt inte så rolig som man trodde från början. Eller så börjar man ställa krav på sig själv, som man inte lyckas nå. Och så tycker man att det är tråkigt för att man inte känner sig tillräckligt duktig eller till och med misslyckad.

– Eller så gillar man nyhetens behag och har svårt med rutiner. Man tycker mest om ”kicken” man får när man gör något man aldrig provat tidigare.

Men hav förtröstan. Ofta vänder det och blir roligt igen.

– Det lättar när man börjar bemästra färdigheten och märker att man förbättras, och när man börjar komma in i gänget.

– När man börjar känna att ”jag är också en hästtjej/judokille/fotbollstjej”.  Då är det värt den där mödan man lade ned de veckor det inte kändes så där jätteskojigt, säger Linda.

Det handlar också jättemycket om rutiner. Det tar ett tag att jobba in en ny rutin, oavsett vad det är. Och när den rutinen bryts och en ny rutin jobbats in, som t.ex. efter sommaruppehåll, så kan det kännas extra motigt att börja igen. Inte för att aktiviteten tar emot, utan för att man måste ändra sina rutiner.

Ibland kan det också vara så lite som ett veckouppehåll. Då är det viktigt att aktiviteten finns inskriven i almenackan den veckan det börjar igen, och att man peppar sig själv med att man ska gå dit den veckan, trots att det varit ett uppehåll mellan.
 

 

ANNONSER
  • Annons för Valjevikens folkhögskola
  • Annons från Myndigheten för tillgängliga medier
  • Annons för Humanas föreläsningar om LSS
  • Annons för Mo Gård
ANNONSER
  • Annons för Made for Movement
  • Annons för JAG
  • Annons för Primass
  • Etac R82 Caribou tippbräda
  • Annons för CJ Advokatbyrå
  • Annons för Tidvis
  • Annons för Tobii Dynavox
  • Annons för Mini Crosser X
  • Annons för Unik Försäkring
  • Annons för Fremia
  • Annons för STIL
  • Annons för HEA Medical
  • Annons för Särnmark
  • Annons för HD Motion