Vi ska inte hålla fast barn i skolan | HejaOlika

Vi ska inte hålla fast barn i skolan

Tina Wiman ryter ifrån om nedbrottning av barn i skolan.

Vi kan inte använda en livsfarlig metod för att hindra långt ifrån livsfarliga beteenden: Ingen har någonsin dött av att kasta stolar. Men väldigt många barn och ungdomar har dött av att brottas ner på golvet.

ANNONS

Annons för Etac

ANNONS

Annons för LSS-skolan

ANNONS

Annons för Särnmark

ANNONS

Annons för CJ Advokatbyrå

ANNONS

Annons för USKA

ANNONS

Annons för Labanskolan

ANNONS

Annons för Humana

”Men vi var ju tvungna att hålla fast barnet i skolan…?”
Nej. Fasthållningar ska vi inte ägna oss åt. Inga barn ska tvingas ner på golvet, vara i polisgrepp eller hållas hårt. Varför?

Fasthållningar ökar risken för skador hos alla inblandade. Risken för kroppsskador blir betydligt större när vi jobbar med amatörmässiga metoder, som att hålla fast.

Fasthållningar gör människor mer upprörda – inte mindre. Alla människor stretar emot av att bli fasthållna. När blev du senast lugn av att din chef hoppade på dig och tacklade ner dig till golvet? Men vissa människor har inte så god självkontroll eller förståelse för situationen att de kan lugna ner sig för att bli släppta. Barn är särskilt utsatta på grund av en omogen hjärna.

Fasthållningar är onödiga. Många psykiatriska avdelningar har idag helt slutat med fasthållning och bältning. Vissa har aldrig haft det. Kan de göra det, med människor som är panikslagna, förvirrade eller sjuka, då kan vi göra det med skolbarn. Det är enbart en fråga om kompetens.

Har barnet en funktionsnedsättning är risken mångdubbelt stor.

Fasthållningar är livsfarliga. Barn och vuxna dör varje år av fasthållningar, inte för att de inte får luft, utan för att paniken kan ge dödliga kroppsreaktioner hos fullt friska personer. Har barnet en funktionsnedsättning är risken mångdubbelt stor.

Fasthållningar är olagliga. Det finns inget stöd i svensk lagstiftning för att hålla fast barn, tvärtom. Och nej, vi kan inte åberopa nödvärn när samma sak händer igen och igen. Har vi en gång hållit fast måste vi göra en plan för att det aldrig händer igen.

Fasthållningar skadar förtroendet och den pedagogiska alliansen. Barns tillit till vuxna tar skada. Det föder inte samarbete. Det ger inga pluspoäng på relationskontot. Det är enbart minus, på alla plan.

Så hörrni. Nu tycker jag vi enas om att vi inte kör fasthållningar på barn i skolan. Det finns bättre metoder att hantera återkommande, våldsamma situationer, till exempel medrörelser eller Studio III.

Och det finns bättre metoder att se till att konflikter aldrig uppstår eller eskalerar till nivåer där vi tycker oss behöva hålla fast. Lågaffektivt bemötande eller Low arousal approach kallas ett förhållningssätt som gett mycket goda resultat.

Publicerad:
2016-11-28

Av: Tina Wiman

Nyckelord:
lågaffektivt bemötande, opinion, skola


ANNONS

Annons för LSS-skolan

ANNONS

Annons för Särnmark

ANNONS

Annons för CJ Advokatbyrå

ANNONS

Annons för Etac

ANNONS

Annons för USKA

ANNONS

Annons för Labanskolan

ANNONS

Annons för Humana

1 reaktion på ”Vi ska inte hålla fast barn i skolan”

  1. Hur många?
    ”Men väldigt många barn och ungdomar har dött av att brottas ner på golvet.” påstår Tina Wiman.
    Hur många har dött och under vilken period samt en källhänvisning vore på sin plats.

Kommentarer är stängda.

Senaste nytt. Helt gratis. Direkt till din mejlbox en gång per vecka.

STÄNG
Skip to content