Vill du stoppa dyrare medicin? Gör så här senast 17 februari

Regeringens förslag att chockhöja egenavgifterna för läkemedel 1 juli 2025 upprör många svenskar. Hundratals privatpersoner har skickat in synpunkter, och det finns ännu tid att tycka till. Förslaget är ute på remiss till 17 februari.

[Artikeln fortsätter efter rosa rutan med länkar.]

LÄS ÄVEN:
Högkostnadsskyddet 2025: Personliga berättelser om förödande konsekvenser

Hur gör man då för att, som privatperson, skicka in remissvar med dina synpunkter?

Grundlagen ger dig rätt att tycka till

Regeringsformen är en av Sveriges fyra grundlagar. Den beskriver hur Sverige ska styras, vilka demokratiska rättigheter medborgarna har och hur den offentliga makten ska fördelas.

Regeringsformen kräver att olika ärenden förbereds innan det går till beslut, genom att myndigheter, organisationer och andra tycker till om de aktuella frågorna och förslagen.

Även enskilda har enligt grundlagen möjlighet att yttra sig.

Förslag skickas på remiss för att få in synpunkter

Poängen med remissbehandlingen är att förslag ska bli allsidigt belysta, och konsekvenserna klarlagda. Det ökar kvaliteten på regeringens och riksdagens arbete, till nytta för demokrati, rättssäkerhet och effektivitet.

Regeringen skickar förslag (som kanske kallas betänkande eller promemoria) till en lång rad remissinstanser. Ofta måste myndigheter svara på remissen (även om det kanske bara svarar att de inte har några synpunkter).

För andra remissinstanser, som kommuner, företag och organisationer, är det valfritt att svara.

Enskilda personer har alltid möjlighet att skicka in remissvar. ”Möjligheten att yttra sig över ett förslag står alltid öppen för var och en som har synpunkter på det,” heter det i regeringskansliets dokument om att svara på remisser.

Hur bör remissvar utformas?

Regeringen vill att remissvar utformas på ett enkelt och tydligt sätt, så att det blir lätt att hitta det väsentliga.

  • Börja gärna med en sammanfattning av svaret.
  • Vad tydlig med om du instämmer i förslagen, eller om du motsätter dig dem.
  • Avstå från att beskriva utredningen förslag; det viktiga är att dina synpunkter framgår tydligt.
  • Följ gärna förslagets disposition med eventuella rubriker och numreringar, när du beskriver dina synpunkter.
  • Skriv lättbegripligt, så att alla kan förstå vad du menar. Skriv rakt på sak, undvik krångliga förkortningar.
  • Remissvaret behöver inte vara undertecknat.

Hur lämnar man in remissvar?

På regeringens webbplats publiceras dokument som listar remissinstanser och som även beskriver hur remissvar ska lämnas in.

Oftast ska remissvaren mejlas till 2-3 olika mejladresser.

I mejlets ämnesrad ska diarienummer och remissinstans (till exempel Socialdepartementet) anges.

Ofta vill regeringen har remissvaren både i Word-format eller PDF-format. Även dessa dokument ska ange remissinstans och diarienummer.

Ett exempel på hur remissvar ska se ut finns på sidan 8 i detta dokument om hur man svara på remisser.

Några tips på hur du kan utforma remissvaret

Exempel på hur man utformar ett remissvar till regeringen
Exempel på hur man utformar ett remissvar till regeringen.

 

Valter Bengtsson
Foto: Linnea Bengtsson.

Text av Valter Bengtsson

Chefredaktör och ansvarig utgivare för webbtidningen HejaOlika och papperstidningen Föräldrakraft, sedan starten 2006.