Många elever med funktionsnedsättning har sämre möjligheter att delta i distansundervisning. (Personen på bilden har inget samband med artikeln.)

Vem skyddar skolelevers funktionsrättigheter i coronatider?

DEBATTARTIKEL. I den rådande pandemin är det en självklarhet att åtgärder måste vidtas och att alla måste anpassa sin vardag för att minska smittspridningen. Dock måste de som fattar beslut beakta människors olika förutsättningar att anpassa sig till nya omständigheter. Elever med funktionsnedsättning kan inte plötsligt ställas utan det stöd som skolan har arbetat fram. En grupp sakkunniga med anknytning till antidiskrimineringsbyrån Malmö mot Diskriminering ställer sig kritiska till att förhastade åtgärder vidtas utan att funktionsrättigheter respekteras.

Barn med LSS-insatser har oftast omfattande funktionsnedsättningar kombinerat med behov av alternativa kommunikationsvägar. Det gör att barnet självt mer sällan kommer till tals än andra barn. Foto: Linnea Bengtsson.

Så kan du använda FN:s barnkonvention för att stödja ditt barn

Vad betyder barnkonventionen för barn med funktionsnedsättningar idag? Hur kan man som förälder använda konventionen för att skydda sitt barn? Ann-Marie Stenhammar svarar på HejaOlikas frågor om konventionen som blev lag i Sverige 1  januari 2020.

Karin Flyckt. Foto: Linnea Bengtsson.

LSS-handläggare missar ofta att lyssna på barnen

Bristande kunskap om funktionsnedsättningar och avsaknad av hjälpmedel för kommunikation leder till att barns bästa ofta inte tillvaratas vid LSS-insatser. Det visar en undersökning gjord av Socialstyrelsen.

Barnens rapport till FN

Barnens rapport till FN

700 barn har tyckt till om hur Sverige kan bli bättre på att följa FN:s barnkonvention. Åsikterna har samlats i en rapport som Nätverket för barnkonventionen den 18 november överlämnade till Maria Larsson och Kirsten Sandberg.