Vem skyddar skolelevers funktionsrättigheter i coronatider?

Vem skyddar skolelevers funktionsrättigheter i coronatider?

DEBATTARTIKEL. I den rådande pandemin är det en självklarhet att åtgärder måste vidtas och att alla måste anpassa sin vardag för att minska smittspridningen. Dock måste de som fattar beslut beakta människors olika förutsättningar att anpassa sig till nya omständigheter. Elever med funktionsnedsättning kan inte plötsligt ställas utan det stöd som skolan har arbetat fram. En grupp sakkunniga med anknytning till antidiskrimineringsbyrån Malmö mot Diskriminering ställer sig kritiska till att förhastade åtgärder vidtas utan att funktionsrättigheter respekteras.

Varför rädda liv, om vi ändå inte får leva?

Varför rädda liv, om vi ändå inte får leva?

DEBATT. Sverige är ett rikt land. Sverige är ett land som säger sig värna mänskliga rättigheter, men hur bra är vi egentligen på att värna dem i praktiken?
Med hårdare bedömningar som ofta tar sitt avstamp i ekonomiska argument monterar vi ned rättigheter – i strid med den FN-konventionen vi ålagt oss att följa. Människor som levt som jämlika medborgare kan inte längre göra det.
Det är dags att politikerna slutar blunda för den tragiska utveckling vi ser. Nu förväntar vi oss att riksdagen och regeringen, med Stefan Löfven i spetsen, agerar.