Debatt: Varför återkräver Försäkringskassan ersättning som använts korrekt?

Debatt: Varför återkräver Försäkringskassan ersättning som använts korrekt?

Ibland undrar man verkligen vad Försäkringskassan håller på med. Försäkringskassan har i minst två fall återkrävt ersättning från assistansanordnare som till synes skött anordnandet av assistansen helt klanderfritt. Det har varken påvisats eller hävdats att ersättning använts felaktigt eller att det varit något fel på den assistans som utförts. Inte ska heller någon ha lämnat felaktiga uppgifter eller på annat sätt vilselett Försäkringskassan. Något fusk verkar således inte ha förekommit .Ändå fastställs Försäkringskassans återkrav av Högsta förvaltningsdomstolen, HFD, skriver Christian Källström.

Så vill de stoppa oseriös telefonförsäljning

Så vill de stoppa oseriös telefonförsäljning

Många känner sig vilseledda vid aggressiv telefonförsäljning. Regeringen föreslår att det inte längre blir möjligt att muntligt ingå avtal via telefon. Säljaren måste sända en skriftlig bekräftelse och konsumenten måste också skriftligt godkänna.