/ LSS-skolan - Page 3

LSS-skolan

Funktionsrättskonventionen – om likhet inför lagen

Funktionsrättskonventionen – om likhet inför lagen

AVSNITT 4. Artiklarna 12 – 20 i FN:s funktionsrättskonvention handlar om likheten inför lagen och andra rättigheter som våra lagar ger oss. Inte minst personliga rättigheter, där personer med funktionsnedsättningar historiskt haft stora problem att få tillgång till.

Övergripande om rättigheterna i funktionsrätts-konventionen

Övergripande om rättigheterna i funktionsrätts-konventionen

AVSNITT 3. Konventionen om rättigheter för personer med funktionsnedsättning består av ett förord och 50 artiklar. Här går Harald Strand igenom konventionens artiklar 5-11, som tar upp övergripande frågor som är viktiga för förverkligandet av alla rättigheter.

Grundläggande principer i funktionsrätts-konventionen

Grundläggande principer i funktionsrätts-konventionen

AVSNITT 2. Konventionen om rättigheter för personer med funktionsnedsättning består av ett förord och 50 artiklar. Här går Harald Strand igenom konventionens artiklar 1–4, som beskriver de grundläggande principerna.

Funktionsrätts-konventionen – en orientering

Funktionsrätts-konventionen – en orientering

AVSNITT 1. Efter att ha avslutat LSS-skolan inleder Harald Strand nu en ny utbildning här på HejaOlika. Denna gång om FN-konventionen om rättigheter för personer med funktionsnedsättningar.

LSS-skolan Lektion 18: Samverkan i LSS

LSS-skolan Lektion 18: Samverkan i LSS

LSS innehåller en viktig bestämmelse som är både ovanlig och okänd. Lagen ger intresseorganisationer rätt att samverka med kommunen. Harald Strand förklarar hur i lektion 18 av LSS-skolan.

LSS-skolan 2016: Domars betydelse som vägledning

LSS-skolan 2016: Domars betydelse som vägledning

Kommuner och Försäkringskassan åberopar inte sällan domar för att ge tyngd åt ett avslag på ansökan om LSS-insats. Detta trots att förhållandena inte är jämförbara. När är domarna vägledande – egentligen?

LSS-skolan 2016: Hur ska lagen tolkas?

Utgångspunkten med LSS-skolan här på HejaOlika är att visa att lagen inte alls är otydlig! För att förstå lagens mål måste man dock gå tillbaka till LSS-propositionen.

LSS-skolan 2016: LSS allmänna principer

LSS-skolan 2016: LSS allmänna principer

Lektion 16 av LSS-skolan handlar om de allmänna principerna i funktionshinderspolitiken. Hur klarar Sverige av att leva upp till sådana principer som rätten till fri rörlighet, utbildning, arbete och hälsa?

LSS-skolan lektion 15: Delaktighet

LSS-skolan lektion 15: Delaktighet

Delaktighet beskrivs i LSS som möjligheten att utifrån egna önskemål och behov vara delaktig i samhället. Med allt vad det innebär – från att rösta, vara aktiv i föreningar, gå på bio, få begriplig samhällsinformation till att slippa få sin bostad gömd bakom ett plank.

LSS-skolan lektion 14: Kontinuitet

LSS-skolan lektion 14: Kontinuitet

En grundbult i LSS är principen om kontinuitet, för att den enskilde ska känna trygghet i stödet. Men både kommuner och Försäkringskassan misshandlar principen genom att göra ständiga omprövningar, trots att behoven ofta inte har förändrats.