LSS-skolan lektion 7: Individuell plan

LSS-skolan lektion 7: Individuell plan

Rätten till en individuell plan (IP) glöms ofta bort, trots att det är genom denna plan som brukaren själv kan styra LSS-insatserna. Trots en lagskärpning så sent som 2011 är det fortfarande bara några få procent av brukarna som har individuell plan. Välkommen till lektion 7 av LSS-skolan, som helt handlar om individuell plan enligt LSS paragraf 10.

LSS-skolan lektion 6: Daglig verksamhet

LSS-skolan lektion 6: Daglig verksamhet

Det är den LSS-insats som berör allra flest personer – och är efterfrågad av många fler. Daglig verksamhet ska ge stimulans, personlig utveckling och meningsfullt innehåll.

LSS-skolan lektion 5: Boende

LSS-skolan lektion 5: Boende

Långa väntetider, höga hyror och allt mer institutionsliknande. Det är tre aktuella frågor när det gäller boende med särskild service enligt LSS. Lektion 5 av LSS-skolan tar upp de båda insatserna Bostad för barn och ungdomar (paragraf 9.8) och Bostad för vuxna (paragraf 9.9).

LSS-skolan lektion 4: Avlösarservice och korttids

LSS-skolan lektion 4: Avlösarservice och korttids

Här fortsätter LSS-skolan, med lektion 4 om avlösarservice, korttidsvistelse och korttidstillsyn. Det handlar om tre mycket viktiga insatser, inte minst för att familjer, där ett barn har funktionsnedsättning, inte ska bli isolerad och för att föräldrarna ska orka. Insatserna är också viktiga för barnets frigörelse och framtida självständighet.

LSS-skolan lektion 3: Ledsagare och Kontaktperson

LSS-skolan lektion 3: Ledsagare och Kontaktperson

LSS-SKOLAN. Ledsagare och kontaktperson är två insatser enligt LSS som är avgörande för att personer med funktionsnedsättningar ska kunna delta i samhällslivet. Insatserna begränsas dock allt mer av kommunerna. Och den ojämna kampen om insatserna utkämpas ofta i förvaltningsrätterna.

LSS-skolan lektion 2: Råd och stöd samt Personlig assistans

LSS-skolan lektion 2: Råd och stöd samt Personlig assistans

Här fortsätter LSS-skolan. Den första lektionen handlade om de grundläggande principerna för lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade. I lektion tar vi upp insatserna Råd och stöd samt Personlig assistans.

LSS-skolan lektion 1: De grundläggande principerna

LSS-skolan lektion 1: De grundläggande principerna

LSS ska göra det möjligt för alla att vara självständiga och delaktiga. Lagen slår fast att alla har lika värde och att ingen ska ses som ”föremål för åtgärder”. I detta första avsnitt av artikelserien LSS-skolan beskriver Harald Strand bakgrunden och de grundläggande principerna. Han beskriver även lagens omfattning, mål och kvalitet.