Folkhögskolor kämpar för elever med funktionsnedsättning
Folkhögskolor som vänder sig till elever med funktionsnedsättningar tvingas föra en hård kamp om statsbidragen. Budgetpropositionen för 2025 utlovar en…
Folkhögskolor som vänder sig till elever med funktionsnedsättningar tvingas föra en hård kamp om statsbidragen. Budgetpropositionen för 2025 utlovar en…
Betydligt fler elever med funktionsnedsättning kan ta gymnasieexamen om de får stöd. Det anser Fredrik Malmberg, generaldirektör för SPSM, Specialpedagogiska…
DEBATT. ”Vi har ju folkhögskolorna med kurser och pedagogik som passar personer med funktionsnedsättning!”
Ett vanligt uttalande från politiker och beslutfattare. Ett uttryck som visar tilltro till folkbildningen – men också bristande intresse och kunskap för särskoleelevers möjlighet till vidare utbildning. Vi kan inte längre se på när bristande information om utbildningsalternativ ligger till grund för regeringens satsningar.
Många elever med funktionsnedsättning får inte tillräcklig hjälp i skolan och får ofta komplettera sina studier på folkhögskola. Sedan slutet på 90-talet har andelen folkhögskole-elever med funktionsnedsättning ökat med 15 procent. Det visar en ny rapport gjord på uppdrag av Specialpedagogiska skolmyndigheten.
Vi använder cookies på denna webbplats. Läs mer i vår data- och integritetspolicy.