Ge inte upp: Överklaga!

Aj Personskador AB har mångårig erfarenhet av att driva förlossningsskadeärenden. Christer Nyström och Marie Nilsson rekommenderar att alltid anmäla en skada som uppstår inom vården, även om den kan tyckas liten.

ANNONS

Annons för Särnmark

ANNONS

Annons för Humana

ANNONS

Annons för Egen assisans

ANNONS

Annons för LSS-skolan

ANNONS

Annons för Etac

ANNONS

Annons för durewall.se

Varje år tar LÖF, Landstingens ömsesidiga försäkringsbolag, emot närmare 50 anmälningar från familjer vars barn har råkat ut för en allvarlig förlossningsskada med syrebrist som följd. Många av barnen har skadats helt i onödan. Föräldrakraft har pratat med Aj Personskador AB, ett företag med mångårig erfarenhet av att driva sådana ärenden.

Varje år tar LÖF, Landstingens ömsesidiga försäkringsbolag, emot närmare 50 anmälningar från familjer vars barn har råkat ut för en allvarlig förlossningsskada med syrebrist som följd. Många av barnen har skadats helt i onödan.

Föräldrakraft har pratat med Aj Personskador AB, ett företag med mångårig erfarenhet av att driva sådana ärenden.

– Anmäl alltid en skada som uppstår inom vården till patientförsäkringen, även om den tycks liten, så blir orsaken till skadan utredd.

Det säger Marie Nilsson på Aj Personskador AB och Lindstedts advokater. Hennes erfarenheter av att i många års tid ha utrett förlossningsskadeärenden, visar att symtomen på skadan i vissa fall inte kommer förrän efter ett par år.

– Skaderegleringen är ofta långdragen och tålamodskrävande. I snitt tar det fyra år att driva ett sådant mål och med ett omfattande arbete. Det krävs en juridisk kompetent person som kan utreda möjligheten till statlig rättshjälp eller hjälp från rättsskyddet i den egna hemförsäkringen.

Familjen i fråga måste lägga ner oändligt många timmar på utredningen. Många timmar ligger också på samarbetet mellan ombudet och familjen.

– Efter att en skada väl har blivit godkänd kvarstår också många timmars arbete med den fortsatta skaderegleringen, säger Marie Nilsson.

Det kan handla om att skicka in verifikationer på saker som köpts in för kanske tiotals år sedan för att LÖF, Landstingens ömsesidiga försäkringsbolag, eventuellt ska ersätta kostnaden. Marie Nilsson menar att risken finns att man då oftast redan slängt kvittot.

Det kan också handla om att motivera varför en kostnad är skaderelaterad, som till exempel en handikappanpassad gunga, eller andra anpassade leksaker. När Aj Personskador AB så småningom avslutar ett ärende kommer föräldrarna själva att få fortsätta kämpa för sina barns rättigheter, framför allt för att få en rehabilitering som är så oerhört viktig för att få förbättrade funktioner.

– Det gäller att få sjukvården och försäkringskassan intresserade.

När barnet som frisk skulle ha kommit ut i arbetslivet är det dags att komma fram till en inkomstlivränta, det vill säga en månadsvis utbetald summa som ska kompensera för bortfall av arbetsinkomst.

– Att driva ett försäkringsskadeärende som orsakats av en förlossning, kräver ett mycket stort arbete. Man får vara beredd på att få avslag och överklaga ett flertal gånger. Men är man envis så kan det gå vägen.

Publicerad:
2012-05-11

Av: Stina Johansson

Nyckelord:
juridik, rättsfall, tips & råd


ANNONS

Annons för LSS-skolan

ANNONS

Annons för Särnmark

ANNONS

Annons för Etac

ANNONS

Annons för durewall.se

ANNONS

Annons för Humana

ANNONS

Annons för Egen assisans

1 reaktion på ”Ge inte upp: Överklaga!”

  1. Thomas Sundberg

    FULLSTÄNDIGT NONCHALERAD !!
    Jag har under tre år blivit fullständigt nonchalerad av alla instanser jag anmält Folktandvården till.
    Under de tre år som gått sedan ”FTV” gjorde två fullständigt värdelösa ”lagningar” på mig, så har jag haft, (och har fortfarande), stora problem, både psykiskt och fysiskt.

    Psykiskt för att jag blivit så fruktansvärt illa behandlad av de instanser jag trodde skulle se till patientens bästa.

    Fysiskt för att det syns att jag saknar en framtand, och alltid måste försöka/komma ihåg att dölja detta när jag träffar andra människor.
    (Den andra tanden är en kindtand).

    ”Lagningarna” frakturerade inom 2 veckor, varav den ena inom två dagar, och jag påpekade detta för ”FTV” redan dagen efter.
    För att åtgärda dessa ”lagningar” så har ”FTV” kallat mig, men krävt att jag betalar ytterligare en gång, vilket jag ansåg, och fortfarande anser vara horribelt.

    Nu, efter tre år har jag äntligen fått tillbaka de pengar jag betalat för dessa ”lagningar”, men mina psykiska och fysiska problem kvarstår.
    Jag vet ännu inte var jag hittar en tandläkare jag vågar lita på.
    Det enda jag vet är att det inte blir ”FTV”.

    # Hur kan man anse att dessa ”lagningar” är korrekt utförda, och därför fullständigt nonchalera mig och mina anmälningar ?

    # Varför är inte jag värd ersättning när jag blivit såhär illa behandlad av ”FTV” ?

    Med vänlig hälsning:
    Thomas

Kommentarer är stängda.