Nyheter

Mobilföretag betalar 50 000 till nobbad kund


Denna artikel handlar om


Innehåll från NKA
Att vara anhörig

NYTT: Enkät om att vara anhörig under covid-19
Nya webbinarier om anhörigfrågor
Leva Livet – medan det pågår
Föräldrastöd: från kaos till struktur
Fler tips på NKA:s egen temasida




 

En kvinna som har en cp-skada får 50 000 kronor i skadestånd av Telenor för att en försäljare nekade henne köpa ny mobiltelefon.

En kvinna som har en cp-skada får 50 000 kronor i skadestånd av Telenor för att en försäljare nekade henne köpa ny mobiltelefon.

Kvinnan vill förlänga sitt abonnemang och köpa ny telefon av en mobilförsäljare i ett köpcentrum i Eslöv. När allt var klart ångrade sig försäljaren, rev sönder avtalet och hävdade att telefonen var slut, uppger Diskrimineringsombudsmannen, DO

Sedan kvinnan gjort en anmälan om diskriminering har DO utrett fallet och kommit fram till att kvinnan nekades på grund av hennes funktionsnedsättning.

Inför hotet om stämning i domstol kom parterna överens om en förlikning som innebär att kvinnan får 50 000 kronor

– Att en person har en funktionsnedsättning ska inte avgöra om hon får köpa en telefon eller inte, säger DO:s jurist Per Holfve.

 

ANNONSER
  • Annons för Valjevikens folkhögskola
  • Annons för Mo Gård
  • Annons från Myndigheten för tillgängliga medier
  • Annons för Humanas föreläsningar om LSS
ANNONSER
  • Annons för Tobii Dynavox
  • Annons för HD Motion
  • Annons för HEA Medical
  • Annons för STIL
  • Annons för Mini Crosser X
  • Annons för Primass
  • Annons för Made for Movement
  • Annons för JAG
  • Annons för Unik Försäkring
  • Annons för Tidvis
  • Annons för Fremia
  • Etac R82 Caribou tippbräda
  • Annons för CJ Advokatbyrå
  • Annons för Särnmark