Skärpt kontroll vid anställning i funktionshinderomsorg från mars 2026

Från 1 mars 2026 vill regeringen införa utökade registerkontroller vid anställning i funktionshinderomsorg och äldreomsorg.

Fler ska använda belastnings- och misstankeregistren

Kommuner ska i fler fall än i dag kunna ta del av information från belastningsregistret – och i vissa fall även misstankeregistret – innan de anställer någon, skriver regeringen i en remiss till Lagrådet.

Syfet är att förhindra infiltration och otillåten påverkan, öka tryggheten och minska risken för att personer utsätts för brott inom kommunala verksamheter.

Reglerna föreslås gälla för personer som ska
• arbeta i hemmet åt äldre personer eller vuxna med funktionsnedsättning,
• arbeta med barn, eller
• anställas till vissa ledande befattningar inom kommuner.

Lagändringarna föreslås träda i kraft den 1 mars 2026.

Även privata utförare kommer att kunna använda registerkontrollen

Förslaget innebär att även privata utförare ges en uttrycklig rätt att begära utdrag ur belastnings- och misstankeregistret när de anställer personer som arbetar i hemmet hos äldre eller vuxna med funktionsnedsättning, skriver Anna Bergendal, Vårdföretagarna, i ett blogginlägg.

Verksamheter som riktas till barn kan redan idag använda belastningsregistret, men nu utökas detta till att även omfatta misstankeregistret.

– Många kommuner och privata utförare har sedan tidigare genomfört vissa bakgrundskontroller. Vanligast är att be den som ska anställas att uppvisa ett utdrag ur belastningsregistret. Samtidigt har en del arbetsgivare avstått från detta då de ansett att rättsläget varit otydligt. Det är därför positivt att regeringen nu klargör vad som gäller och samtidigt utökar möjligheten att få ta del av viktiga uppgifter även ur misstankeregistret, skriver Anna Bergendal.

Vårdföretagarna anser att detta är ett viktigt steg för att skydda människor som behöver samhällets stöd.

Fler skärpningar är på gång

Nyligen tillsattes ytterligare en utredning för en större översyn av möjligheten till bakgrundskontroller, inklusive kontroller under anställning.

Vårdföretagarna förespråkar en ackreditering för ägar- och ledningskretsen på alla heldygnsverksamheter för barn och unga.

– Seriösa arbetsgivare ska ha möjlighet att göra nödvändiga kontroller utan krångel och kunna säkerställa att verksamheten är trygg och professionell, skriver Anna Bergendal.

Valter Bengtsson
Foto: Linnea Bengtsson.

Text av Valter Bengtsson

Chefredaktör och ansvarig utgivare för webbtidningen HejaOlika och papperstidningen Föräldrakraft, sedan starten 2006.