Nyheter

Tobii ser bara möjligheterna

Ur Tema Hjälpmedel i Föräldrakraft nr 4, 2009.
tobii martin 700

 

Som många andra viktiga uppfinningar är Tobii följden av disciplinerad forskning och lyckliga omständigheter. Nu är det vidareutveckling, marknadsföring och försäljning som gäller. Föräldrakraft har träffat grundaren och innovatören John Elvesjö och affärsängeln och affärsområdeschefen Jane Walerud.

Tobiis främsta produkter är hård- och mjukvara för ögonspårning. En produkt som gjort livet möjligt att levas på ett helt nytt sätt för många personer med svåra rörelsehinder.

Det var en slump att Tobiis unika ögon­spårningsteknik kom till. Grun­da­ren John Elvesjö är innovatören som lyckades knäcka koden för avancerad kommunikation.

– Jag var involverad i ett forskningsprojekt samtidigt som jag studerade teknisk fysik på Kungliga tekniska högskolan. Vi arbetade med pappersmassa och utvecklade hur man med en sensor kunde mäta partiklar i vatten. Så var det en sen kväll och jag vände på sensorn för skojs skull och märkte att den följde mina ögon. Då tyckte jag bara att det var häftigt, men snart insåg jag att det kunde bli något väldigt bra, berättar John Elvesjö.

Allt fler funktioner

Med tiden utvecklade han fler funktioner med sensorn så att den kunde följa vart ögonen tittade och han såg möjligheterna med produkten både inom reklambranschen och handikappvärlden.

2001 startade han Tobii tillsammans med två bekanta, bland annat Henrik Eskilsson, som blev företagets vd. Att sälja sensorn ensam skulle inte vara aktuellt. Man var tvungen att framställa en produkt bestående av en sensor inbyggd i en hårdvara, med tillhörande program.

– Vi var sex personer, i det första teamet, som stängde in oss i en källarlokal under ett par månader. Henrik Eskilsson, som jag arbetade med för att han var en sådan duktig säljare, hade redan sålt prototypen till en kund i Österrike. Jag skojar inte när jag säger att vi blev färdiga med produkten två timmar före leverans, skrattar John Elvesjö.

Då var produkten anpassad för att mä­ta hur människor tittade på reklam, men tanken om att framställa ett hjälpmedel för personer med funktionsnedsättningar fanns hela tiden i bakhuvudet.

– Vi satte oss ner och funderade över vem som behövde den här produkten. Det fantastiska med synen är att den nästan alltid fungerar, även om en person är helt förlamad.

Ögonmo­toriken sitter så nära hjärnan att människor med ingen rörelseförmåga ändå kan kommunicera med ögonen, säger John Elvesjö.

För honom var det en självklarhet, det finns miljontals människor i världen med svåra rörelse- och andra funktionsnedsättningar som skulle vara i behov av ett bra kommunikationssystem.

– Min vision är att alla människor ska ha möjligheten att kunna mejla, chatta och röra sig fritt på internet. Sedan vi startade har jag fått mejl från människor som aldrig skrivit ett brev, skickat ett mejl eller ens skrivit en bokstav. Det är gripande när man ser vilken skillnad det kan göra för en människas liv, säger John Elvesjö.

I höst lanserar Tobii helt nya kommunikationsprodukter i Sverige och John Elvesjö har många idéer. De vill bli mycket större och satsar på en global marknad.

– Det spelar ingen roll om man bor i Sverige eller Indien, är man i behov av ett bra kommunikationssystem borde man få det. Och jag tror att vi kan expandera i Sverige till hösten, med fler och mer portabla produkter.

– Än så länge har vi bara skrapat på ytan i hjälpmedelssverige, säger John Elvesjö med ett leende.

 

 

Annons
  • Annons för Fremia
  • Annons från Minicrosser
  • Etac R82 Stingray sulky
  • Annons för HD Motion
  • Annons för Unik Försäkring
  • Annons för CJ Advokatbyrå
  • Annons för JAG
  • Annons för STIL
  • Annons för Särnmark
  • Annons för Tobii Dynavox
  • Annons för HEA Medical

[kadence_element id=”41923″]