Assistansutredningen är igång: Allt detta står på spel

Den mest efterlängtade delen av utredningen handlar om att skapa en helt ny LSS-inspektion.

I övrigt finns en lång rad orosmoln; ökad kontroll, nya omprövningar och begränsningar av anhörigassistans och dubbla roller.

Mycket står på spel när utredningen nu fått upp farten.

Utredningen ska vara klar i januari 2027

I april 2025 tillsattes utredningen om välfärdsbrott och ökad förutsägbarhet inom personlig assistans.

LÄS MER:
Anhörigassistans, dubbla roller, omprövning & LSS-inspektion – allt om nya utredningen

Särskild utredare är Thomas Falk på Försäkringskassan, och huvudsekreterare är Martin Johansson, som tidigare även varit huvudsekreterare för Lars Lööws utredning om förstatligande av personlig assistans. Utredningen ska vara klar senast i början av januari 2027.

Den här artikeln bygger på ett webbinarium, med Martin Johansson, anordnat av Humana och med rubriken ”Minska fusket och säkra rätten till assistans. Går det?”

DIFFERENTIERAD UPPFÖLJNING

Utredningen ska föreslå en ny ordning för uppföljning av beviljad assistans.

Det handlar om att flytta tillbaka en del av ansvaret till Försäkringskassan, ifrån assistansanvändarna och anordnarna.

I och med att man 2018 införde stopp för tvåårsomprövningar så sköts mycket av ansvaret över, från myndigheten till anordnare och assistansanvändare.

Fokus är nu att skapa en ordning där Försäkringskassan kan jobba kontinuerligt med att följa upp att besluten är riktiga.

Det handlar också om att stärka förutsättningarna att upptäcka brottsligt utnyttjande inom assistansersättningen.

– Uppdraget som vi har fått är att ta fram en differentierad modell till uppföljning. Differentiering kan se ut på väldigt många olika sätt. Det kan till exempel handla om vilka grupper av användare som ska följas upp, hur ofta olika grupper ska följas upp eller hur ofta alla beslut inom assistansen ska följas upp. Men det kan också handla om med vilket djup som den här uppföljningen ska ske, säger Martin Johansson.

Utredningens direktiv är dock tydliga med att det inte ska bli en återgång till omprövningarna före stoppet 2018.

VÄSENTLIGT ÄNDRADE FÖRHÅLLANDEN

Utredningen ska samtidigt se över bestämmelserna för ”väsentligt ändrade förhållanden”. Här kan man vänta sig förslag kring vad, när och hur ändringar ska anmälas.

ANHÖRIGASSISTANS

Anhörigassistans är en viktig, och kontroversiell, del av utredningen. Utredningen ska för det första analysera utvecklingen av anhörigassistans.

Men utredningen ska också analysera olika alternativ till hur en reglering av anhörigassistansen skulle kunna se ut, och för. och nackdelar med olia alternativ.

– Om vi ser att det finns behov för det ska vi också föreslå en sådan reglering.

Martin Johansson betonar att anhörigassistans ofta är en förutsättning för att kunna utföra assistans.

– Vi har fått till oss att många gånger är anhörigassistans den assistans som ges med högst kvalitet och mest i enlighet med idealen i reformen.

Han betonar samtidigt att anhörigassistans har varit en central del i flera fall av brottslighet, och att man därför måste titta på frågan.

– Men direktiven är tydliga med att möjligheten till anhörigassistans inte ska tas bort helt, utan även här måste man hitta en flexibel lösning som möjliggör fördelarna med anhörigassistans, samtidigt som man motverkar möjligheterna att utnyttja assistansersättningen för brottsliga ändamål.

Martin Johansson. Foto: Linnea Bengtsson
Martin Johansson. Foto: Linnea Bengtsson.

DUBBLA ROLLER

Omstritt är också utredningens uppdrag att analysera konsekvenserna av att en person kan ha flera olika roller inom assistansen. Man kan till exempel vara både god man, personlig assistent och anhörig.

– Vi ska titta på konsekvenserna av det, och här är det viktigt att understryka att här ska utredningen lämna förslag till åtgärder. Så här måste vi titta väldigt noga problemen och hur skulle man kunna komma åt dem genom en reglering, säger Martin Johansson.
Han betonar att det blir viktigt att även analysera konsekvenserna av en reglering, framförallt för användarna av personlig assistans.

EGNA ARBETSGIVARE

Även problem kopplade till att en assistansberättigad själv är arbetsgivare för sina assistenten ska analyseras av utredningen.

– Vi ska titta på vilka problem som finns, och vid behov ska vi föreslå en reglering av den här möjligheten. När vi har landat i ett antal alternativ eller förslag så måste vi titta på vilka konsekvenser det får för personer som berörs, säger Martin Johansson.

KONTROLL

Utredningen väntas också föreslå ökad kontroll.

– Det handlar om att se om man på något sätt kan skapa bättre möjligheter för Försäkringskassan att säkerställa att assistansanvändaren och assistenten har varit på samma plats när den personliga assistansen har utförts, säger Martin Johansson.

Här behöver utredningen ta hänsyn både till att brottsliga upplägg ska upptäckas och att den personliga integriteten ska skyddas.

LSS-INSPEKTION

Det mest efterlängtade uppdraget i utredningen är att föreslå utformningen av en helt ny LSS-inspektion, som inte bara ska arbeta med personlig assistans, utan med samtliga tio insatser enligt LSS, lagen om stöd och service för vissa funktionshindrade.

– Här är uppdraget avsevärt bredare, säger Martin Johansson.

Utredningen ska undersöka hur en LSS-inspektion ska kunna organiseras inom en redan befintlig myndighet.

– Men de stora delarna handlar om att undersöka vilka verktyg och sanktionsmöjligheter som en LSS-inspektion behöver ha för att en tillsyn av verksamheterna ska bli ändamålsenlig. Vi tittar också på hur en inspektion ska kunna ge juridiskt råd och stöd till enskilda, säger Martin Johansson.

Valter Bengtsson
Foto: Linnea Bengtsson.

Text av Valter Bengtsson

Chefredaktör och ansvarig utgivare för webbtidningen HejaOlika och papperstidningen Föräldrakraft, sedan starten 2006.