”Fruktansvärt att tvingas säga nej till föräldrar som ber om hjälp”

Den osannolika framgångssagan Move & Walk är framme vid ett nytt vägskäl. Skolorna är fullbelagda och man tvingas nu säga nej till barn i behov av konduktiv pegagogik.
– Det känns fruktansvärt att säga nej till föräldrar och kommuner som ber oss hjälpa dem, säger Eszter Horváth Tóthné.

Eszter startade upp verksamheten med träning genom konduktiv pedagogik för 21 år sedan.
Verksamheten har successivt växt till att idag omfatta träning, assistans, grundskola, gymnasieskola och daglig verksamhet för barn, unga och även vuxna med stora funktionsnedsättningar.
Geografiskt är Move & Walk idag lokaliserat till alla tre storstäderna Göteborg, Malmö och Stockholm.

Verksamheten är älskad – men genom åren har det flera gånger blåst upp till hårda strider.
Ett exempel var stormen i Stockholm år 2012 då Move & Walk kastades ut ur en upphandling av konduktiv pedagogik. Sedan arga föräldrar demonstrerat ändrade landstinget sitt beslut. Och senare utökades upphandlingen till att även omfatta vuxna i behov av träningen.

Det dröjde länge innan Move & Walks pedagogik blev helt och hållet accepterad av beslutsfattare inom vården. Under lång tid valde många vårdnadshavare att betala ur egen ficka för att få tillgång till träningen. Idag är det annorlunda – konduktiv pedagogik är helt accepterad och nästan alla får träningen offentligt finansierad.

Trots framgångarna kan Eszter Horváth Tóthné, som tog träningen till Sverige från Ungern, ibland känna sig hotad som familjeföretagare.
Det handlar om ”det politiska tjafset” om vinster inom välfärden.
För ett halvår sedan tröttande hon och bjöd in V-ledaren Jonas Sjöstedt till Move & Walk, som hon och hennes familj fortfarande är ensamma ägare till.
Men något svar på inbjudan har hon ännu inte fått.

Jag är övertygad om att även Jonas Sjöstedt förstår att vår verksamhet inte handlar om vinster, men han har ändå vinsterna som ett politiskt slagträ

– Jag är övertygad om att även Jonas Sjöstedt förstår att vår verksamhet inte handlar om vinster, men han har ändå vinsterna som ett politiskt slagträ. Jag är så ledsen att samhället tolererar detta uttryck för mobbing, att man inte ställer sig upp och säger att ”vi måste tänka oss för hur vi pratar, även företagare är människor”.

– Tjafset om vinster gör mig jätteledsen. Ärligt talat fick det mig att tänka att det inte är värt det, att jag inte vill fortsätta. Jag lägger hela mitt hjärta och min själ i att hjälpa barnen och verksamheten, och får ta emot misstänksamhet och misstro. Vi försöker utbilda våra barn mot mobbning, att tänka på varandra, men man får ändå prata skit om företagare.

– En sådan dag kan jag känna att ”inte en dag till” som företagare. Men nu känner jag lika starkt: det är det här jag kan, det här jag vill, och jag har ingen deadline framför mig då jag måste sluta.

 width=

Det är inte vinstdebatten som väcker starkast känslor – utan alla kontakter med barn och deras föräldrar.

– Vi är fullbelagda, och visst är det ett lyxproblem för ett företag, men jag tycker det är fruktansvärt att vara tvungen att säga nej till föräldrar.
Efter att ha expanderat från basen i Göteborg till Malmö och senast till Stockholm får Eszter nu allt fler propåer från andra delar av landet. Föräldrar söker desperat efter fungerande behandlingar och skolor.

Eszters dröm är att alla som har som har behov av konduktiv pedagogik ska få tillgång till det. ”I vilken form det blir får tiden utvisa”, säger hon.
Eszters dröm är att alla som har som har behov av konduktiv pedagogik ska få tillgång till det. ”I vilken form det blir får tiden utvisa”, säger hon.

– Vi är vid ett strategiskt vägskäl. Hur ska vi tänka och göra för att sprida verksamheten eller kompetensen till fler? Vi undersöker just nu om det är möjligt långsiktigt att etablera oss i fler orter. Kanske måste vi hitta andra lösningar i samarbete med andra aktörer, där vi kan bidra med vår kompetens i annan form. Just nu är vi öppna för alla möjliga varianter.

– När jag nyligen tvingades säga nej till en ny elev, och till och med kommunen ringde för att be oss hjälpa, då mådde jag skitdåligt. Jag såg att barnet kunde få en helt annan framtid och utveckling, men var tvungen att säga ”nej, det går inte”, och det kändes jättetungt. Då kände jag att jag inte kan sluta, jag måste försöka hitta nya lösningar.

Samtidigt har verksamheten en väldigt bra situation idag?
– Ja, vi har lyckats visa att vår kompetens är så bra och efterfrågan så stor att vi just nu drunknar. Mitt dilemma är att vi inte orkar och inte klarar allt.

Hur ser drömmen ut för dig?
– Att alla som har nytta av oss också får tillgång till vår kompetens! I vilken form det blir får tiden utvisa.

Vad innebär konduktiv pedagogik?

Konduktiv pedagogik är ett specialpedagogiskt, tvärvetenskapligt kunskapssystem som parallellt utvecklar de motoriska, sociala, kognitiva och kommunikativa förmågorna. Synsättet sätter deltagarens självständighet i fokus genom att individens behov och målsättning formar programmet. Conductorernas (specialpedagogernas) har en positiv, framåtsyftande inställning. Motoriska rörelsenedsättningar eller fler-funktionsnedsättningar ses som en utgångspunkt till utvecklingsmöjligheten och inte som ett hinder eller problem. Källa: Move & Walk

Valter Bengtsson
Foto: Linnea Bengtsson.

Text av Valter Bengtsson

Chefredaktör och ansvarig utgivare för webbtidningen HejaOlika och papperstidningen Föräldrakraft, sedan starten 2006.