Nyheter

Jörgen förverkligar pojkdrömmen


Denna artikel handlar om


Innehåll från NKA
Att vara anhörig

NYTT: Enkät om att vara anhörig under covid-19
Nya webbinarier om anhörigfrågor
Leva Livet – medan det pågår
Föräldrastöd: från kaos till struktur
Fler tips på NKA:s egen temasida




Fullt anpassad Mustang visas upp på mässan FRI 2012

 

Kan man verkligen köra sportbil när man inte kan gå? Jajamän. På FRI 2012 visar Jörgen Abrahamsen upp bilen som får motorintresserade att jubla.
– En Mustang har alltid varit min dröm, säger Jörgen.

Kan man verkligen köra sportbil när man inte kan gå? Jajamän. På FRI 2012 visar Jörgen Abrahamsen upp bilen som får motorintresserade att jubla.
– En Mustang har alltid varit min dröm, säger Jörgen.

Vid 22 års ålder råkade Jörgen ut för en badolycka som gjorde honom förlamad från bröstet och nedåt samt delvis i armar och händer.

– Jag hade ägnat mig mycket åt bilar och motorsport, men då trodde jag att livet var kört, berättar han.

Nu, 25 år senare, arbetar Jörgen på Bilanpassning i Staffanstorp och har återupptagit bilintresset fullt ut.
Mustangen blev färdiganpassad för något år sedan – och nu förbereder han sig för att även börja köra folkrace igen.

Hur kom det sig att du skaffade en Mustang?
– Det var en gammal pojkdröm, en Mustang ville man alltid ha när man var ung. Och när jag fick möjlighet att återuppta mitt intresse för bilar så tog jag chansen.
– Att köra Mustang är inte som folkrace men häftigare än vanliga bilar. Det händer lite när man gasar på.

Att köpa en Mustang är förstås inte så billigt. Jörgen lyckades hålla nere kostnaderna genom att importera en 2007:a från USA, men totalt blev det ändå cirka 400 000 kronor för inköp och anpassning. Pengar som han fick ta ur egen ficka.

– Eftersom jag hade sparat pengar och hade råd så tog jag chansen. Visst kostar det en hel del men det är också livskvalitet att känna vinddraget när man drar på en dag med vackert väder.

För att Jörgen ska kunna köra bilen har den fått många anpassningar i form av handreglage för elektronisk gas och broms. Vidare har den en elektronisk lift. Blinkers, hel- och halvljus och torkare styrs med nackstödet.

Eftersom det är en cabriolet så passar den bäst sköna sommardagar. Och helst tillsammans med hustrun eller en kompis.
– Det blir roligare när man är två. Min fru är också väldigt intresserad av bilkörning, så ibland sitter jag vid sidan om och åker. Originalpedalerna finns kvar, så man kör bilen lika bra med standardutrustningen.

Bland det bästa med bilen är reaktionerna från omgivningen.
– Alla tycker det är skoj att det är möjligt att köra Mustang med så omfattande funktionsnedsättning. Bilen blir som en magnet när man visar upp den. Många får en kick och tänker ”wow, kan man gör så, det ska jag också”.

Hur ser framtidsplanerna ut?
– Närmast handlar det om folkrace. Killarna på jobbet ska hjälpa mig att bygga bilen i vinter. Nu i september ska jag ta ny licens för folkrace. Sedan blir det träning på Svampabanan i Tomelilla.

 

ANNONSER
  • Annons för Humanas föreläsningar om LSS
  • Annons för HEA Medical
  • Annons för Mo Gård
  • Annons från Myndigheten för tillgängliga medier
  • Annons för Valjevikens folkhögskola
ANNONSER
  • Annons för Fremia
  • Annons för JAG
  • Annons för HD Motion
  • Annons för Särnmark
  • Annons för Made for Movement
  • Annons för Tobii Dynavox
  • Annons för Primass
  • Annons för CJ Advokatbyrå
  • Annons för STIL
  • Annons för Tidvis
  • Annons för Unik Försäkring
  • Etac R82 Toucan ståstöd