Love gör som bröderna – på sitt sätt

Inte mycket stoppar Love. Här kör han fyrhjuling intill Högstabanan.

Ur Tema Bilstöd i Föräldrakraft nr 3, 2010.

ANNONS

Annons för Särnmark

ANNONS

Annons för LSS-skolan

ANNONS

Annons för Etac

ANNONS

Annons för durewall.se

ANNONS

Annons för Humana

Love Molin Granquist, 14, tittar inte bara på när bröderna kör motorcykel på crossbanan och i skogen. Han kör själv också.

Love Molin Granquist, 14, tittar inte bara på när bröderna kör motorcykel på crossbanan och i skogen. Han kör själv också.

Loves mamma är fantastisk, hon ser alla människor, säger Loves pappa Bengt-Åke Granquist, som först tvivlade på att Love kunde köra mc.

Motorintresset genomsyrar familjen Molin Granquist, med försmak för de allra största och tuffaste utmaningarna.

Äldsta sonen Martin tävlar motocross och enduro, en sport som liknar cross men utförs i skogen över långa distanser och även på natten.

Martin har genomfört de klassiska elitloppen Gotland Grand National och Novemberkåsan, där han kom på 18:e plats av 200.

Endast 25 av de startande kom i mål, vilket säger en del om vilka påfrestningar som åkarna och deras cyklar utsätts för. Yngsta sonen Linus, 12, vill inte vara sämre och tävlar redan i cross.

Intresse från pappa

Bakgrunden till sönernas intresse är inte svårt att spåra. Pappa Bengt-Åke Gran­quist har sysslat med båda varianterna sedan länge.

Sedan förra året är även mellanbrodern, Love, med på crossbanan, eller alldeles intill, mycket tack vare sin mamma Jessica Molin.

Bengt-Åke minns hur han tvivlade när Jessica föreslog att Love, som har en cp-skada och assistans dygnet runt, också skulle få prova på att köra motorcykel.

– Hon frågade om inte Love kunde få följa med och köra cross. Jo, men hur skulle det gå till, undrade jag. Jag satt liksom fast i min föreställning att motorcykel måste köras på ett visst sätt, säger Bengt-Åke.

Lugnt på lägsta växeln

Love fick sätta sig på Linus 80-kubikare med assistenter på båda sidor. Assis­tenterna gick med på sidan, och Love körde lugnt och försiktigt på ettan.

– Då sa Jessica att det är så här Love kör motorcykel. Love tyckte att det var kul, han körde på sitt sätt, och det kan alla göra – det gäller bara att tro att det går, och uppmuntra. Det är ungefär som om jag skulle säga till dig att det inte är någon idé att du försöker. Då går det inte. Bättre går det om jag peppar dig. Sånt här är Jessica bra på, hon ser alla människor men inga hinder, och hon har lärt mig jättemycket. Jag levde med gamla förlegade föreställningar, nu är jag nästan lika bra som Jessica på att peppa och uppmuntra, säger Bengt-Åke Granquist.

Efter premiärturen på lillbrorsans motorcykel testade Love även att köra fyrhjuling intill Högstabanan, en crossbana söder om Stockholm.

– Från tvåhjuling testade vi fyrhjuling. Det var givetvis mycket enklare, då räcker det med en assistens som sitter bakom. Man kan rigga upp en fyrhjuling, så att Love sitter stadigt, på ett helt annat sätt än en motorcykel. Fyrhjulingen var roligare, naturligtvis. Och med den kan man sladda mer, säger Bengt-Åke Granquist.

Brukar kunna hyra

Familjen Molin Granquist har ingen egen fyrhjuling, men det brukar gå bra att hyra.

–  Vid Högstabanan fanns fyrhjulingar som man kunde hyra. Där finns även annat roligt att prova på, som felstyrd bil som man kan försöka köra slalombana med, säger Bengt-Åke.

Publicerad:
2010-03-21

Av: Mikael J Nyberg

Nyckelord:
bil, bilstöd


ANNONS

Annons för Etac

ANNONS

Annons för Humana

ANNONS

Annons för durewall.se

ANNONS

Annons för Särnmark

ANNONS

Annons för LSS-skolan